Burnin Sven (oregistrerad) Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 Det verkar som om macen inte hittar min usb hårddisk. Jag har en sån där "låda" som man sätter in hårdisken i och kopplar till usb porten funkar skitbra på PCn men på Macen inte en suck den startar men inget mer. Fattar att man kanske måste formatera till Mac format men det går ju inte om datorn inte hittar enheten. Det är ju lustigt för Macen hittar ju allt annat väldigt snabbt och smidigt så att det skulle vara nån slags usb strul det verkar ju otroligt. Iofs. så kanske det måste drivar till men hittar fan inga på nätet, lådan heter i-Track 3.5 slim portable drive står nåt smått oxå Swedeltaco AB på en liten lapp som väl förmodligen är svenska generalagenten. När man försöker komma in på deras hemsida om det nu är rätt vill säga så blir det skitskumt bilden liksom bara står och "slår". Tacksam för svar Göran
VacUm Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 Kolla in Program/verktygsprogram/skivverktyg. Dyker disken inte upp där är det förmodligen något drivrutinsrelaterat.
Lars XLN Audio Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 Jag tror den måste vara formaterad som FAT32 om macen ska hitta den. Många USB-diskar är förformatterade så, men om du själv formaterat har du kanske valt NTFS som är ett nyare format som är standard i XP. Då syns den inte i macen. Ett annat alternatv är att formatera den i macen och sen köra programmet MacDrive på pc:n. Funkar finfint! (Men kostar några hundringar)
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 Tack för svar har testat med hårddiskar med båda filsystemen måste vara nåt med drivarna tror jag. Göran
Linus Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Macen kan läsa, men inte skriva, NTFS så visst ska du kunna läsa din hårddisk på Macen. Om den inte gör det, finns det ett steg jag skulle prova först... Obs! Egen risk. Att meka i Terminalen/BSD/Unix-världen är inte helt riskfritt om man inte vet vad man gör... Lite som att gå loss i Registereditorn i Windows 😄 Så skyll inte på mig om något går snett, men detta skulle jag testa. Öppna /Program/Verktygsprogram/Terminal Skriv sudo -s och tryck Enter Skriv ditt kontolösenord (adminrättigheter). Skriv mkdir /Volumes/USBdisk mount -t ntfs /dev/sda1 /Volumes/USBdisk exit exit Stäng Terminal Växla till Finder Klicka Gå-menyn och välj Gå till Skriv /Volumes/USBdisk och klicka OK Dyker den upp nu?
Björn Olsberg Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 [...] lådan heter i-Track 3.5 slim portable drive står nåt smått oxå Swedeltaco AB på en liten lapp [...] Beroende på vilken hårddisk som sitter i lådan, så är det inte säkert att usb:s strömtilförsel räcker till för att hantera hårddisken. Finns det någon anslutning för extern ström på hårddiskchassit? Följde det med någon kabel så du kan använda två usb-kontakter (och låta den ena stå för strömtillförseln)? Ett enkelt sätt att kolla detta, är naturligtvis att ansluta hårddisken till en Windows-dator på samma sätt och se om hårddisken dyker upp där.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Tackar Linus och Oslberg för bra tips den har körts i min PC så den funkar har också egen strömförsörjning. Jag tror det kan vara nåt med att HDn som sitter i inte är formaterad för Mac och (det är inte NTFS utan så vitt jag minns FAT 32) att själva låddan inte stöds under OSX på dom här intelmaskinerna. Jag fixar en decicerad Mac USB HD istället ska kolla om det finns nån combo med DVD brännare också till ett vettigt pris tyckte jag såg nåt sånt för ett tag sedan. Trodde att det var DVD brännare i den billiga Mac minin som jag köpte men det var bara läsare och CD brännare. Hittade filmer på nätet som visar hur man öppnar den så det borde väl iofs. gå att hitta en optisk enhet som fixar allt och byta. Filerna slangar jag över via nätverket istället så det ordnar sig. Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Köpte en ny lådda Deltaco 3.5 IDE HDD Case och nu snurrar det på som det ska. Typ 250 spänn på Jula osså i med HDn formatera och sen var det klart. Göran
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.