NHansson Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 Läste här för längesedan om hur man skulle stereobredda i logic och förstod inte så mycket av det jag läste. Det skulle tydligen varit urdraget ur ett av numrena i Studio. Men nu hittar jag inte den tråden och undrar om någon har lust att förklara lite närmre hur man stereobreddar? Det enda jag kommer ihåg var att det krävdes tre kanaler av samma inspelning. Det allra bästa hade varit om ni kunde skriva ut "exakt" var jag ska trycka osv för jag är fortfarande ny i programmet. Tacksam för hjälp! 🙂
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 Du skriver inte vilken version du använder men så vitt jag minns så finns det ett färdigt kommando för det även i Emagic versionerna i alla fall från 5:an. Ute i mixern på kanalerna så har du ju insert knapparna tryck på nån av dom så kommer det upp mono eller stereo tryck på stereo sen Logic sen special och sen stereo spread. Annars undrar jag om det inte kan vara nånting som typ: orginalet i mitten en fasvänd kopia ute till höger eller vänster och en orginal kopia med delay på motsatta sidan experimentera med delaytider och panoreringar men jag minns inte riktigt hur det var. Kanske nån annan kan rycka in här? Lycka till Göran
NHansson Postat 30 september 2007 Trådstartare Postat 30 september 2007 Du skriver inte vilken version du använder men så vitt jag minns så finns det ett färdigt kommando för det även i Emagic versionerna i alla fall från 5:an. Ute i mixern på kanalerna så har du ju insert knapparna tryck på nån av dom så kommer det upp mono eller stereo tryck på stereo sen Logic sen special och sen stereo spread. Annars undrar jag om det inte kan vara nånting som typ: orginalet i mitten en fasvänd kopia ute till höger eller vänster och en orginal kopia med delay på motsatta sidan experimentera med delaytider och panoreringar men jag minns inte riktigt hur det var. Kanske nån annan kan rycka in här? Lycka till Göran Jag använder Logic Express 7. Spreadern har jag redan provat men känner mig inte helt nöjd och därför vill jag prova det andra sättet att bredda ljudbilden. Men vad menas med att fasvända kanalen? Hur gör jag det? Det är där jag fastnade när jag gick efter den andra tråden och som sagt, nån som kan förklara för en nybörjare? 🙂
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 För att fasvända en wav fil dubbelklicka på filen i arrange eller i audiofönstret så kommer du ut i redigeringsfönstret för audiofilerna där under functions så hittar du invert. Glöm inte att göra en kopia av filen innan du fasvänder/invertar. Sen får du ut i audiofönstret och importera den till din låt (så håll koll på var den hamnar när du fasvänder den) och sen dra in den i arrangefönstret. Lycka till Göran
Limpo Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Fasvända kan du göra med gain-pluggen... finns en phaseinvert på den. Ligger under helper...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.