Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag använder Cubase SX3 och spelar in en massa guror med hjälp av guitar rig 2.

Vad jag förstår ( och har märkt ) tar det en massa cpu kraft och för ett tag sedan gick cpu mätaren i taket och uppspelning och inspelning blev omöjlig för allt hack och så.

Till min fråga. Jag är en total nybörjare ( nästan ) på Cubase men det går väl att "finaliza" ett spår så att pluggen ligger kvar men att cpun inte behöver jobba med den?

Jag provade att freeza spåret men då försvann ljudet efter kanske 4 sekunder, något jag tycker verkar mycket skumt.

Jag är mycket tacksam för svar. Har en P4 3.06 GHz med 1GB Ram och ett Delta 24/96 kort

MVH

Mattias

Annons
Postat

vet inte vad som är fel tyvärr men du kan prova att bounca i stället: sola det aktuella spåret och exportera som .wav-fil och kryssa för import to audio track. skapa sedan en folder track och släng dit alla gamla spår som du inte beöver i mixen längre. muta det och bypassa insertsen.

lycka till!

Postat

Hej igen!

Jag gjorde som du sa och vipps så blev allt jättebra och cpun mår bra igen. Tusen tack för tipset! :-D

MVH

Mattias

Postat

Mitt cubase börjar strejka redan då cpumätaren når halvvägs. Man tycker ju bufferten borde vara lite större än så. Har en polare som kan köra nästan hela vägen på mätaren.

Postat
Mitt cubase börjar strejka redan då cpumätaren når halvvägs. Man tycker ju bufferten borde vara lite större än så. Har en polare som kan köra nästan hela vägen på mätaren.

Vilket chipset har du på moderkortet? nForce4...?

Postat
Jag har faktiskt ingen aning. Om jag råkar ha det, finns det någon medicin åt problemet?

Nej, inte om du har nForce4.

Det chipsetet är helt olämpligt för musikmaskiner. Det blir något bättre med de senaste drivrutinerna för chipsetet - men inte mycket... 😱

Postat

Du kan även: markera spåret-högerklicka-plugin-ställ in.

Sen använder du offline process history för att ändra på ljudet.

Jag brukar göra som så att jag sparar ljudet som en preset när effekten är i insert och någorlunda vet vad jag vill ha för ljud som jag sedan öppnar enligt ovanstående. Då suger det ingen cpu.

Postat
Jag har faktiskt ingen aning. Om jag råkar ha det, finns det någon medicin åt problemet?

Nej, inte om du har nForce4.

Det chipsetet är helt olämpligt för musikmaskiner. Det blir något bättre med de senaste drivrutinerna för chipsetet - men inte mycket... 🙁

Jag tror jag har SiS661FX, kan det stämma? I alla fall enligt detta program: http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.