Jump to content
Annons

Separera Trummor från Bas


Curry_Man

Recommended Posts

Hittar inte rätt Studio nr just som tar upp detta så jag vänder mig till er.

Håller på med en rnb låt, vill separera subbasen något från "beatet". Nu har jag fastnat för detta beat (loop) som i sig går ner lite djupt frekvensmässigt.

Jag var lite inne tex på att köra ett högpassfilter på trummorna och skära från tex 60hz och nedåt, eller tvärtom.

Hur skall jag separera dessa ytterliggare?

Jag sitter med tapco högtalare och dem går tyvärr inte djupt.

Sen en liten annan sak, vill ju att subbasen även skall låta (åtminstone ett spår av den) i vanliga pc högtalare, skall man "boosta" basen lite högre upp tex vid 140 några db för att säkerställa att den hörs i dem flesta system eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

---Svar på frågan om att få basen att låta mer i mindre högtalare:---

.. man kan även lite försiktigt lägga på en dist eller rör-simulerande effekt som gör att övertonerna i basen hörs mer och kommer därför uppfattas bättre i högtalare som inte går så djupt ner i basen...

Jag tycker iaf om att göra så 😛

.. ett annat alternativ var ju att höjja frekvenser lite högre upp i registret, men jag skulle först testa å boosta ännu högre upp å låta botten vara som den är, om den nu låter bra redan...

typ kolla runt mellan 600-1100hz, där ligger en del övertoner i basen som kan va goa att ta fram..

Drar man på för mycket kan det låta lite väl "knorrigt".. men de beror väl på vad det är för slags bas... 🙂

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av trummor och bas delar på samma låga frekvensområde. Ett klassiskt sätt att sära på dem lite är att köra baskanalen genom en kompressor och styra komprimeringen med trumkanalen via kompressorns "sidechain" ingång. Det får till effekt att basen "duckar" när trumbeatet styr ut kompressorn och man får en luftigare mix där bägge instrumenten hörs.

// Kaptenen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns lite olika sätt att handskas med detta pikära problem.

Som kapten G sa här ovan är rätt vanligt. Att pressa bort basen med sidechain.

Ett annat sätt, som är lite mer "hands on" är att skära i kicken när basen spelar, detta kan du göra med liknande verktyg, eller helt enkelt ha två olika Kickar. En som har sub, en som du har tagit bort suben på. Varje gång basen spelar så byter du raskt ut kicken.

Ja - det är jobbigt att göra - nej man vill inte. Men, när allt annat är klart - låten är färdig. Då kan du faktiskt göra det och resultatet blir den där riktigt feta suben med den superfeta kicken och alla kidsen kommer klia sig i huvudet och maila studio och fråga "hur får jag basen som på den här låten?!"

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sidechaina basen mot kicken brukar i de flesta fall betyda att man har vissa frekvensproblem. Oftast slipper man detta om man använder eq:n lite mer nogrant. Att till exempel boosta en frekvens på basen och skära densamma på kicken och vice versa brukar oftast lösa det hela. Men ibland kan man behöva använda sig av en sidechainad kompressor ändå och det brukar jag lösa på följande sätt: Jag lajnar alltid basen då jag inte har någon basförstärkare värd namnet. När den är färdiginspelad kopierar jag spåret och lägger det på ytterligare en kanal. På den ena kanalen lägger jag förstärkarpluggen Ampeg SVX, med denna distar jag ofta basen en del. Sen lägger jag ett högpassfilter med en eq. På den andra kanalen låter jag den lajnade signalen vara och lägger en kompressor och en eq med ett lågpassfilter istället. Jag låter alltså den ena kanalen sköta krämen och disten och den andra får stå för de lägre frekvenserna. Jag summerar sen dessa kanaler till en buss i Logic där jag lägger en kompressor och lite eq. Om jag nu vill att basen ska ducka mot kicken så brukar jag lägga den sidechainade kompressorn endast på den rena lajnade signalen som står för basens botten. Detta för att basen ska ducka mer transparent och för att slippa förlora basens attack och driv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sidechaina basen mot kicken brukar i de flesta fall betyda att man har vissa frekvensproblem. Oftast slipper man detta om man använder eq:n lite mer nogrant. Att till exempel boosta en frekvens på basen och skära densamma på kicken och vice versa brukar oftast lösa det hela. Men ibland kan man behöva använda sig av en sidechainad kompressor ändå och det brukar jag lösa på följande sätt: Jag lajnar alltid basen då jag inte har någon basförstärkare värd namnet. När den är färdiginspelad kopierar jag spåret och lägger det på ytterligare en kanal. På den ena kanalen lägger jag förstärkarpluggen Ampeg SVX, med denna distar jag ofta basen en del. Sen lägger jag ett högpassfilter med en eq. På den andra kanalen låter jag den lajnade signalen vara och lägger en kompressor och en eq med ett lågpassfilter istället. Jag låter alltså den ena kanalen sköta krämen och disten och den andra får stå för de lägre frekvenserna. Jag summerar sen dessa kanaler till en buss i Logic där jag lägger en kompressor och lite eq. Om jag nu vill att basen ska ducka mot kicken så brukar jag lägga den sidechainade kompressorn endast på den rena lajnade signalen som står för basens botten. Detta för att basen ska ducka mer transparent och för att slippa förlora basens attack och driv.

Sedär, enkelt och effektivt!

Sen finns det ju sammanhang där man vill att effekten av sidechain verkligen ska höras.

I elektronisk musik är det ju vanligt att basen duckar såpass mycket för bastrumman att den nästan låter som att den är spelad i backbeat.

ex:

t - UM - t - UM - t - UM - t - UM

1 Å 2 Å 3 Å 4 Å

Ja eller så gör man det larvigt lätt för sig och skiter i att spela bas ihop med bastrumman.. 😕

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lajnar alltid basen då jag inte har någon basförstärkare värd namnet. När den är färdiginspelad kopierar jag spåret och lägger det på ytterligare en kanal. På den ena kanalen lägger jag förstärkarpluggen Ampeg SVX, med denna distar jag ofta basen en del. Sen lägger jag ett högpassfilter med en eq. På den andra kanalen låter jag den lajnade signalen vara och lägger en kompressor och en eq med ett lågpassfilter istället. Jag låter alltså den ena kanalen sköta krämen och disten och den andra får stå för de lägre frekvenserna. Jag summerar sen dessa kanaler till en buss i Logic där jag lägger en kompressor och lite eq. Om jag nu vill att basen ska ducka mot kicken så brukar jag lägga den sidechainade kompressorn endast på den rena lajnade signalen som står för basens botten. Detta för att basen ska ducka mer transparent och för att slippa förlora basens attack och driv.

Mycket kreativt! Måste bara prova detta...

//Kaptenen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 8 månader senare...
aaaaah kaptengnissel

VEM FAN ÄR DET SOM ÄR KAPTEN EGENTLIGEN?

Gå och lägg dig

EDIT: Nej förlåt!

w00t? haha

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
DieHard (oregistrerad)

Oavsett vilket du bestämmer dig för så om du inte brukar göra det så sola både kicken och basen när du mixar för att se att de trivs tillsammans. Visst kan man skära där man höjer det andra. Det funkar det med. Men om man inte är helt nöjd med detljudet så blir det till att fortsätta ratta tills det sitter bra. Visst det där tar sin tid att lära sig få en bra bas och kick. Men som sagt övning ger färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...