Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en PC som införskaffades för drygt fyra år sedan. Det jag använder den till nu för tiden är mest internet men också för ordbehandling, grafik samt desktop publishing. Mitt problem är att jag skulle vilja ha lite mer kräm i den. Max minne som går att installera är 512 Mb och det är dessutom delat med grafiken.

Jag skulle gärna vilja uppgradera till en Dual Core på kanske 2Ghz samt utöka ram till 2Gb. Vad behöver jag veta för att kunna genomföra planen? Räcker det med att köpa ett nytt moderkort, processor samt minnen eller är det någonting mer jag behöver veta?

Annons
Postat

Köp nytt i stället. Det har hunnit hända en hel del på fyra år, och de komponenter som kvarstår

blir inte yngre. Dessutom slipper du en potentiell felkälla - ett åldrat nätaggregat.

Postat

Mm. Du får en juste dator för under 4000:- numera som väl utklassar din 4a-åring med råge.. Att uppgradera din "gammla" burk att komma ens i närheten av denna 4 papps burk kostar nog mer än dubbelt.. 😉

Postat

Kanske finns det en bra butik i närheten som bygger datorer, annars är näthandeln väldigt vanlig.

I det fallet, så slår jag (återigen) ett slag för Komplett.se och deras möjlighet att konfigurera datorn som man vill

(PC-konfigurator heter den väl, de färdiga modellerna kan du, med mindre flexibilitet, ändra en del i).

Det gäller nog andra liknande företag för den delen. Fördelen är att du slipper dåliga och/eller konstiga komponenter,

och dessutom får det testat innan leveransen.

Har du XP i nuläget och är nöjd med det? I så fall sparar du in den tusenlapp som ett OEMat operativsystem (oftast Vista)

kostar, och kan köpa ett ljudkort för de pengarna.

Postat

Jag kan få en dator med dessa specar för 2890 Kr: AMD64 X2 4000+ 1.8GHz/ 1024MB DDR2/ Integrerad grafik/ 160GB SATA2/ DVD-brännare 20x DL. Det låter helt ok för mig - AMD64 X2 är väl en tvåkärnig processor? Sen har jag även ett fläktlöst Radeon 9250 256Mb-grafikkort som jag borde kunna stoppa i?

I vilket fall som helst kan jag inte köpa den datorn än pga ekonomin (har gjort lite andra investeringar den senaste tiden inklusive ett inköp av en custom DAW från USA). Vore det möjligt att köpa ett begagnat moderkort och processor för att åtminstone kunna stoppa i 1 eller 2Gb ram i min nuvarande kontors och surfburk eller vore det lönlöst?

Postat

Vad är det för moderkort och processor i den du har nu?

En risk med att ta ett mellansteg via begagnade grejer kan vara att du har köper moderkort med

processorsockel (t.ex. 754 för AMD), minnestyp (RDRAM för gamla Pentium-kort) eller graffikkorts-

plats (AGP) som senare blir svåra, och onödigt dyra att byta ut komponenter på.

Det är inte speciellt dyrt med moderkort (AMD eller Intel), processorer (Athlon X2 eller C2D i långsammare varianter)

eller minnen (DDR2) idag, så se till att moderkortet stödjer stödjer de nya standarderna nu.

Med andra ord: kanske begagnat, men kolla efter noga om det är prisvärt och kompatibelt, så går det nog bra.

Annars tror jag att det pris du nämnde är svårt att slå, det är i princip kostnad för komponenterna.

Postat

Jag försökte trycka i mitt Radeon 9250 256Mb-kort för en liten stund sedan. Efteråt fick jag ingen bild alls - varken från grafikkortets utgång eller moderkortets grafikutgång. Tyder detta på att Radeon-kortet är inkompatibelt med moderkortet?

Postat
Ok, tack!

Jag ska ta och kolla lite på begagnatmarknaden. Tror du ett nygammalt moderkort har samma storlek som det jag har i min 4 år gamla dator nu? Dvs, är moderkort alltid av samma standard?

Nepp finns flera standarder, kommer dock inte ihåg vilka olika det finns.

Postat (redigerat)

Nummer 1: Så gott som alla moderkort följer ATX-, eller MicroATX-standarden, så storleksmässigt ska det inte vara

några problem. Undantaget är vilken typ av låda du tänker montera det i, om det skulle råka vara Dell (t.ex.),

så har de helt egna mått på det mesta.

EDIT: Det finns förvisso flera standarder (BTX och ITX är två andra exempel), men ingen av dem har fått

nåt genomslag hos tillverkare av datorer för "vanligt folk".

Nummer 2: Kom du ihåg att avaktivera den inbyggda grafikkretsen?

En annan fråga; nätaggregatet kanske är lite gammalt, trött och underdimensionerat, är det inte rent av

dags för en ny låda också?

Redigerat av henrik.brunzell
Postat

Hur aktiverar man den inbyggda grafikkretsen?

Jo, det kan vara dags för en ny låda. Jag skulle gärna lägga lite pengar på en snygg och funktionell sådan - gärna en som har plats för tre hårddiskar (jag har två 160 Gb-diskar i dagsläget men skulle vilja stoppa i kanske 300-500 till).

Postat

I princip ska man kunna starta med vilket kort som helst i - funkar det, så ska det komma bild.

När jag provade denna åtgärd (i en Dell), så inaktiverades det inbyggda av sig självt,

men överallt annars vete katten.

Ett förslag, som jag hoppas nån annan kan kommentera (om det är galet):

Kolla i manualen till moderkorter om man kan göra en "CMOS reset" på enkelt sätt,

det bör handla om att sätta ihop två pinnar på moderkortet en stund.

Ta ur extrakortet, gå in i BIOS och inaktivera det inbyggda. Spara och gå ur BIOS, stäng sen av.

Nu trycker du in det nya kortet, och hoppas på bild. Funkar det inte, och om du inte får bild med det inbyggda,

så följ rådet ovan (om CMOS reset).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.