Multiband Postat 28 september 2007 Postat 28 september 2007 (redigerat) Har läst och tänkt, tänkt och läst mera. Ätit, sovit och jobbat sequencer val den senaste månaden. Var 99% säker på att jag skulle ta en Cubase LE -> Cubase Studio 4 uppgrade för 2.000:- men nu är det bara en dag kvar på den dealen och jag tror faktiskt jag går över till andra sidan 😄 Som sagt ... Efter mycket tänk och mycket läsa är det för många saker som gör att Cubase inte känns rätt. Information om Programmet: Finns massvis med information, videoklipp, och trådar på forum om Sonar. Finns demo av Sonar. Cubase finns det knappt något om när jag har letat 😆 Steinbergs egna sida om deras flaggskepp är under all kritik. http://www.steinberg.net/983_1.html Egentligen så funderar jag på om jag är helt dum i huvudet som ens slösat så mycket tanke verksamhet när jag egentligen inte vet något om hur Cubase fungerar förens jag har betalt och installerat! Hur kan man byggt upp ett sådant rykte så man inte ens behöver visa vad det är man får för sina pengar? Dongle: Känns dumt att låsa sig till en sådan liten pryl. Hålla på och synca vilket måste dra någon form av resurser. Går den sönder kan licensen vara körd? Jag är egentligen helt emot sådana här sjuka påhitt. Det är företagets skyldighet att göra en såpass stark och intressant produkt att man inte skall behöva låsa sina kunder till hårdvara. Jag ser egentligen alla sådana här former av skydd som ett svaghets tecken. Support: Steinberg verkar vara överlägsna världsmästare på att hålla sig ifrån allt vad kund kontakt heter. Deras forum är så gott som dött. Verkar väldigt dåliga på att fixa buggar som folk stört sig på länge. Innovativt: Jämför man med Sonar så har Steinberg inte mycket att komma med när det gäller nytänkande. Lite sök funktioner. Några syntar. Sonar pumpar ut nya fräscha funktioner (Kanske inte något man använder men det följer ju liksom med på köpet ut i fall att...) Och Cakewalk verkar lyssna på vad deras användare vill ha (Läs support) Framtid: Har alltid sett Cubase som det "riktiga" sequencer programmet. Men nu känns det som att det är ett sjunkande skepp och folk kastar sig över i livbåtarna som Cakewalk har förberett. Detta pga dålig kund kontakt, bugg fixar, dongle. Jag vill inte kasta pengar i sjön och framför allt inte slösa ofantligt med tid på att lära mig ett program som inte utvecklas i rätt takt. Sonar: 64bit audio processing, 64bit OS (Så fort ljudkortet har drivrutiner) Förbannat fet community, spännande och innovativa ideer... listan kan säkert göras lång men det är vad jag ser nu innan jag startat min resa. Har jag verkligen rätt i mina tankebanor eller gör jag ett av mina största misstag genom att nu helt enkelt strunta i att ta det här fina erbjudandet? Bara en dag kvar... Tack för att du orkade läsa 🙂 Edit: lade till stycket Information om Programmet Redigerat 28 september 2007 av Multiband
fredrik @ mi7 Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 (redigerat) Hallå Multiband. Jag skall försöka hjälpa dig med svar på ett par av de saker du tar upp. OK, here we go! :-) Information om Programmet: Vi på MI7 tycker också att det är synd att Steinberg inte har någon bra lösning på demoversioner. Detta beror till stor del på det kopieringsskydd man har på de skarpa programmen. Jag vet dock att Steinberg och Syncrosoft (de som gör nyckeln) jobbar på att få fram bättre lösningar för alla våra kunder. Fram tills det kommer en lösning hänvisar jag dig med glädje till våra återförsäljare. Vi har nog Sveriges största nätverk av återförsäljare när det gäller något program. Varje välsorterad musikaffär i Sverige har fri tillgång till alla produkter från Steinberg från oss utan kostnad, via en speciell pärm och en "über-dongel” som vi förser dem med. Dongle: Vad kan jag säga? Det är tråkigt att det behövs överhuvudtaget Support: Vi på MI7 erbjuder obegränsat med gratis support under kontorstid via telefon och E-mail. Vi önskar faktiskt att fler drog nytta av detta då nöjda kunder är det bästa vi vet. :-) Steinbergs eget forum är inte ett supportforum utan en community för att användare skall kunna dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Moderatorerna är där för att hålla saker och ting under kontroll (något de inte alltid lyckas genomföra så bra). Detta är dock inte tydligt kommunicerat och ett vanligt missförstånd Innovativt: Är det något företag som har varit innovativt under åren så är det Steinberg. När det gäller native-baserade ljudprogram så är det Steinberg som skrev boken. :-) Framtid: Vi och Steinberg säljer mer licenser av Cubase än någonsin tidigare och Steinberg anställer ständigt nytt folk, jag var nere i Hamburg förra veckan (utbildning på Nuendo och Cubase 4.1) och det slår mig varje gång jag är där hur man springer på nya ansikten man inte sett tidigare, nu senast anställde man ett gäng nya programmerare för att jobba fram en helt ny motor för HALion och på så sätt slipper man ta resurser från Cubase/Nuendo för att göra detta. Cakewalk och andra sidan har under det gångna året sagt upp folk. Det känns som du (tråkigt nog) baserar ditt omdöme av Steinberg och Cubase på det som skrivs på Cubase.net. Det är nog tyvärr så att detta forum inte ger en helt rättvis bild av Cubase. Det är som med många andra forum att de som hörs mest är de som är missnöjda och de som är nöjda hörs inte alls för de gör musik istället för att hänga på forumet. Faktum är att det är en rätt lite skara personer på Cuabse.net som står för 90 % av ”oväsendet”. Tyvärr är det så att folk föredrar att ventilera sin frustration på Cubase.net istället för att kontakta supporten och få problemet löst. En mycket stor del av de problem folk har när de kontaktar vår support löses av personalen där och i de flesta fall är inte roten till problemet i Cubase utan någon plugg eller annat i systemet som ställer till det. När det gäller utveckligt så vet jag att man ständigt jobbar på nya saker ner i Hamburg för framtida versioner, både för stora uppdateringar som kostar pengar men även för mindre gratis uppdateringar typ som 4.1 som dyker upp om 2-3 veckor som trots allt är en rätt stor uppdatering med massor av godis i. Faktum är att en del av de funktionerna som Cakewalk erbjuder i den nyligen släppta version av Sonar är saker som Cubase haft sedan Cubase 4 och i vissa fall sedan SX3 kom ut. Men det är klart att det alltid kommer att finnas saker i Sonar som inte Cubase har och tvärtom. Redigerat 2 oktober 2007 av fredrik @ mi7
Gain Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Steinbergs egna sida om deras flaggskepp är under all kritik. http://www.steinberg.net/983_1.html Egna sida..? Det är ju sida upp och sida ner med godsaker..om du lämnar "sidan" http://www.steinberg.net/985_1.html kan ju vara ett ställe att börja läsa vidare på.
Majken Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Dongle: Känns dumt att låsa sig till en sådan liten pryl. Hålla på och synca vilket måste dra någon form av resurser. Går den sönder kan licensen vara körd? Jag är egentligen helt emot sådana här sjuka påhitt. Det är företagets skyldighet att göra en såpass stark och intressant produkt att man inte skall behöva låsa sina kunder till hårdvara. Jag ser egentligen alla sådana här former av skydd som ett svaghets tecken. Jag hatar verkligen dongeln och vill gärna pusha för företag som Propellerheads där man valt en en betydligt bättre lösning för licenser. Knyt den till ett användarkonto och ge ägaren möjligheten att enkelt kunna sälja och överföra licensen till en ny ägare. Men samtidigt som jag ogillar donglar vill jag påpeka att att jag faktiskt tycker att Cakewalks lösning är sämre än den Steinberg har valt. Cakewalks licenser får inte säljas i andra hand och de pengar du lagt på programmet kan du alltså aldrig få igen, där kan man prata om att låsa sina kunder. Support: Steinberg verkar vara överlägsna världsmästare på att hålla sig ifrån allt vad kund kontakt heter. Deras forum är så gott som dött. Verkar väldigt dåliga på att fixa buggar som folk stört sig på länge. Steinberg är som många andra tillverkare en katastrof när det gäller support. Men precis som Fredrik påpekar så är det MI7 du bör höra av dig till. De svarar på telefon, pratar svenska och har riktigt bra koll på programmet. Har jag verkligen rätt i mina tankebanor eller gör jag ett av mina största misstag genom att nu helt enkelt strunta i att ta det här fina erbjudandet? Bara en dag kvar... Det är väldigt liten skillnad mellan de stora inspelningsprogrammen i dagsläget. Jag använder personligen Cubase, men det är mer av vana än något annat. Sonar är ett skitbra program med precis lika många och kraftfulla funktioner som konkurrenten Cubase. Mitt råd till den som handlar inspelningsprogram är faktiskt att först och främst titta på vad personer i vänskapskretsen använder. På så vis har man nära till hjälp och dessutom blir det enklare att samarbeta på inspelningsprojekt.
Linus Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 (redigerat) Dongle: Känns dumt att låsa sig till en sådan liten pryl. Hålla på och synca vilket måste dra någon form av resurser. Går den sönder kan licensen vara körd?Visst, jag skulle gärna vara utan den. Särskilt sedan Logic nu dumpat sin nyckel. Innovativt: Jämför man med Sonar så har Steinberg inte mycket att komma med när det gäller nytänkande.Steinberg skapade VST. Cakewalk hakade på Microsofts DirectX. Är det inte Cakewalk som på senare år fått ge med sig och mer eller mindre övergett DX för VST? 😉 Support: Vi på MI7 erbjuder obegränsat med gratis support under kontorstid via telefon och E-mall. Vi önskar faktiskt att fler drog nytta av detta då nöjda kunder är det bästa vi vet. :-) Steinbergs eget forum är inte ett supportforum utan en community för att användare skall kunna dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Moderatorerna är där för att hålla saker och ting under kontroll (något de inte alltid lyckas genomföra så bra). Detta är dock inte tydligt kommunicerat och ett vanligt missförstånd Fint! Och telefonnummer för support under kontorstid är då 040-630 69 70. EDIT: Jag tänkte själv höra av mig till supporten senare idag, då jag klurar lite över vstpreset-filerna. Redigerat 2 oktober 2007 av Linus
Demonproducenten Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Är det inte Cakewalk som på senare år fått ge med sig och mer eller mindre övergett DX för VST? 😉 nej linus däremot har man sett till att man kan köra vst också dx används också av alla sony's program (fd. Sonic Foundry) dx var också i grunden ett bättre protokoll för ljudbearbetning än vst
Linus Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 (redigerat) Varför har de inte lagt krut på att göra DX-versioner av Studio Instruments och Session Drummer 2? Och Sony har snarare lagt sin tyngd på VST-pluggar sedan några år tillbaka. EDIT: Nåja, jag är inte här för att argumentera för eller emot vissa program. Sonar är också suverän DAW, men att Cakewalk skulle vara mer innovativa än Steinberg tycker jag inte stämmer. Redigerat 2 oktober 2007 av Linus
Gain Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Varför har de inte lagt krut på att göra DX-versioner av Studio Instruments och Session Drummer 2? Och Sony har snarare lagt sin tyngd på VST-pluggar sedan några år tillbaka. EDIT: Nåja, jag är inte här för att argumentera för eller emot vissa program. Sonar är också suverän DAW, men att Cakewalk skulle vara mer innovativa än Steinberg tycker jag inte stämmer. Precis..och ofta känns och verkar det som att respektive leverantör inte ser den berömda skogen för alla träden. Nyheter och innovationer får focus (naturligtvis) men givna och tidigare hyfsat oslagbara arbetsflöden (gäller definitivt Cubase)glöms nästan bort av dom själva i ivern att argumentera för förändringarna i programmen.
Demonproducenten Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Varför har de inte lagt krut på att göra DX-versioner av Studio Instruments och Session Drummer 2? Och Sony har snarare lagt sin tyngd på VST-pluggar sedan några år tillbaka. EDIT: Nåja, jag är inte här för att argumentera för eller emot vissa program. Sonar är också suverän DAW, men att Cakewalk skulle vara mer innovativa än Steinberg tycker jag inte stämmer. kollar du in sonys programvaror så ser du ju att alla deras egna pluggar är dx, inte vst nu har jag iofs inte kollat allra senaste vegas8 men ändå
fredrik @ mi7 Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 dx var också i grunden ett bättre protokoll för ljudbearbetning än vst Ja, speciellt för alla de som kör Mac eller för företag som Steinberg som supportar både Mac och PC! Steinberg vill att Cubase skall vara 100% "crossplatform", och detta uppnår man genom att använda den ända öppna standarden för plugga som rullar på båda plattformarna.
Demonproducenten Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 dx var också i grunden ett bättre protokoll för ljudbearbetning än vst Ja, speciellt för alla de som kör Mac eller för företag som Steinberg som supportar både Mac och PC! Steinberg vill att Cubase skall vara 100% "crossplatform", och detta uppnår man genom att använda den ända öppna standarden för plugga som rullar på båda plattformarna. ja vill man nå alla får man kompromissa
fredrik @ mi7 Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 ja vill man nå alla får man kompromissa Ja och vill man köra DX/AU får man oxå kompromissa. 😏
spaceman Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Kan bara hålla med om att dongeln för Steinberg suger. Propellerheads sätt att hantera licener är ett föredömme. Själv skulle jag vilja sälja mitt Cubase 4, men hur gör man ifall man har sex ytterligare Steinberg pluggar på dongeln som man vill behålla ifall man vill sälja Cubase 4 ? Måste jag köpa en till dongel för hundrafemtio spänn och exportera licensen med Syncrosoft wizarden ? Kan man exportera ut enskilda licenser från en dongel till en annan ? Rent allmänt kan jag säga att man får helt klart mer "out of the box" i Sonar, och framförallt i Sonar 7 PE för mindre pengar än Cubase. Sonar PE7 kostar ca 4700 på Thomann, Cubase 7400 en mellanskillnad på på ca 2700:-. Vad är det i Cubase 4 som är så eftertraktat att man tar ut en högre licenskostnad ? Crosskompabilitet ? Cakewalk sänkte priset på Sonar 7 mot vad Sonar 6 med 500:- trots att man släppt en ny version. Cubase höjde priset på Cubase 4 mot SX med ca en tusenlapp i snitt och passade på att ta bort SL/SX3 från marknaden. Kan hålla med Demoproducenten att Dx har absolut inte gått i graven när det framförallt gäller effektpluggar. Har själv Soundforge 9 där även CD architect + Izotope mastering pluggar ingår för en kostnad av ca 3400:-. Wavelab kostar ca 5300:-. En mellanskillnad på 1900:-, och åter igen vad är det som gör att Wavelab är så dyrt när interfacet känns fortfarande känns 1995 ? Har också märkt av att Steinberg börjat köra hårt med div kampanjer på sistone och det är väl iof inget fel på det. Dels kampanjen för uppgraderingen från Cubase LE till Cubase 4, https://www.studio.se/index.php?showtopic=40154 Först skulle den gälla till sista sept. Nu har man förlängt erbjudandet "for the next few months". Sedan finns det en annan kampanj för att köpa Wavelab 6 för registrerade Cubase 4 användare för ca 3700:-. Vore det inte bättre att sänka priserna från början ? Anställer man en massa nytt folk som Fredrik på MI7 berättat om så ökar väl antagligen kostnaderna också vilket inte gör produkterna billigare. Nya Halion lär väl inte bli billigare om man anställer fler just för den produkten ? Om nu det säljs licenser för fulla muggar så undrar man varför man behövt tagit till kampanj efter kampanj helt plötsligt för att locka köpare. Betr Steinberg demos. När man köper en Steinberg produkt t ex en plugg så brukar dom vara generösa med att skicka med en cd med t ex Cubase eller Halion 3 mfl. Du måste däremot regga demon på din dongel för att använda den i 30 dar eller 30 gånger. Då utgår man ifrån att man redan kör med dongel och att man har Steinberg produkter sedan tidigare. Hur har man tänkt på marknadsavdelningen när det gäller newbies ? Som tröst kan du prova att köra en demo av Sequel i 45-dagar. Där behöver man ingen dongel.
android Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Innovativt: Jämför man med Sonar så har Steinberg inte mycket att komma med när det gäller nytänkande.Steinberg skapade VST. Cakewalk hakade på Microsofts DirectX. Är det inte Cakewalk som på senare år fått ge med sig och mer eller mindre övergett DX för VST? 😏 Fast det finns väl andra sätt att vara innovativ eller åtminstone "med i tiden" än vilken plugg-plattform man använder... -Vilket är t.ex. det enda programmet som kör med 64-bitarsmotor? Vilket program var först att stödja Vista? 😎 Men det är ju som Majken skrev: Det kommer alltid finnas funktioner i det ena programmet som det andra inte har, och tvärsom. 🙂
Majken Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 DX är en död pluggstandard som idag endast stöds för att göra det möjligt att använda äldre pluggar. Som Linus var inne på så är är de nytillkomna Sonar-pluggarna i vst-format. Det finns stora fördelar dels tack vare cross platform möjligheterna men också för att man slipper rota i Windowsregistret när pluggarna installeras. Inom några år räknar jag kallt på att DX kommer att vara helt borta från marknaden och jag tvivlar starkt på att Sonar kommer fortsätta ha stöd för formatet om 2-3 år. I nuläget är man dock tvungen eftersom man annars skulle bli av med flera av de medföljande pluggarna.
berra_- Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Är det bara jag som inte har något emot dongeln? 😕 Man sätter i den i datorn och låter den sitta där så var det inga problem med det. Jag tycker dongeln är en väldigt bra lösning faktiskt... 🙂
spaceman Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Kan hålla med om att det är bra att vissa pluggar i Sonar är VST numera. Och det är ännu bättre att man kan använda både VST/Dxi i Sonar. I Cubase tog man bort Dxi stödet i fyran vilket var synd. Inte direkt crosskompatibelt på pluggsidan om man säger så... 😕
Majken Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Förklaringen till att man kunde ta bort stödet för dx-formatet var just att det i stort sett redan är dött. Det är enbart en handfull äldre pluggar och små tillverkare som gör att formatet över huvudtaget används. Titta på pluggar som släpps idag, släpps det nån dx-plugg överhuvudtaget? Jag har inte sett någon på flera år.
Multiband Postat 2 oktober 2007 Trådstartare Postat 2 oktober 2007 Kul att det blev lite fart i tråden. Synd att det startar nu när jag beställt Sonar Vill tacka Fredrik ifrån MI7 för att du tog dig tid och skriva och självklart alla andra som gör att det blir en intressant tråd. Håller fortfarande koll för att se om jag gör rätt som väljer Cakewalk.
Daniel H Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Kul att det blev lite fart i tråden. Synd att det startar nu när jag beställt Sonar Vill tacka Fredrik ifrån MI7 för att du tog dig tid och skriva och självklart alla andra som gör att det blir en intressant tråd. Håller fortfarande koll för att se om jag gör rätt som väljer Cakewalk. Du gör rätt!
spaceman Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Kul att det blev lite fart i tråden. Synd att det startar nu när jag beställt Sonar Har du köpt studio eller producer edition ? Mer om detta snackas det om på Cubase.net: http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.p...asc&start=0
android Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Där nämns även att vissa affärer nu säljer ut Sonar 6. Man kan alltså få Sonar 7 tokbilligt om man hittar en äldre version till ett bra pris och sedan uppgraderar!
Multiband Postat 2 oktober 2007 Trådstartare Postat 2 oktober 2007 Huh! Blir genast att avbeställa ifrån thomman och invänta prisras isf. Tack för tipset Android!
E.n.T Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 jag håller med första inlägget här i allt han säger. vill även rikta en känga till MI7 som var och demade cubase 4 på deluxe music i sthlm förra året.. fy skäms på er som lova mig massa saker som ni höll KANONBRA. det gick så långt med alla buggar och skit så jag har sålt cubase och införskaffat mig Logic studio. Steinberg kan ta sina pisspluggar och köra upp i det långa trånga mörka där solen aldrig skiner in. UNDER ALL KRITIK!!!!!!!!! ta lärdom av apple och kolla hur deras synthar och effekter låter och hur dom är mer resurssnåla än steinbergs. Cubase 4 hade en nyttig ny funktion. flyttbara inserts. det var det enda jag tyckte var riktigt bra. för det betalar jag inte 9 tusen spänn. via la apple logic studio för halva priset !!!!!!!!! peace PS. ingen jäkla dongle som sitter och stör och orsakar massa onödig trafik mellan sig och datorn DS
Daniel H Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Har en känsla av att det här blir en lång tråd. Alla cubase användare kommer försvara Cubase och sonar användare kommer tala om hur bra sonar är. Helt i onödan då alla egentligen vet att Sonar är bäst. 😊 Vilket program man använder beror ofta på vad man vant sig vid. Skiljer inte så mycket på vad man kan göra med programmen. Sen kan man ju tycka att Cubase är onödigt dyrt. Sen tycker jag inte att någon av dem har någon bra hantering av licenser, tycker varken att dongle eller att man inte kan sälja vidare är en bra ide. En nackdel till med sonars licensavtal är att man bara får ha det installerat på en dator samtidigt.
fredrik @ mi7 Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Vill även rikta en känga till MI7 som var och demade cubase 4 på deluxe music i sthlm förra året.. fy skäms på er som lova mig massa saker som ni höll KANONBRA. Hallå E.n.T. Hmmmm, nu vet jag inte exakt vad det gäller. Men jag kan inte erinra mig att jag har lovat något som inte har uppfyllts. Jag älskar att sälja de produkter vi på MI7 representerar i Sverige men att ta till lögner är inte ett var de redskap jag tar till. Etik och moral kommer alltid före allt annat. Om du känner dig lurad av något jag sagt så ber jag så hemskt mycket om ursäkt och jag bedyrar att det inte på något sätt har varit min mening att vilseleda dig inför valet att investera i Cubase 4.
Linus Postat 3 oktober 2007 Postat 3 oktober 2007 (redigerat) Steinberg kan ta sina pisspluggar och köra upp i det långa trånga mörka där solen aldrig skiner in. UNDER ALL KRITIK!!!!!!!!! peace 🙁Klart mest förvirrande inlägget på länge. 😆 Redigerat 3 oktober 2007 av Linus
Demonproducenten Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 Titta på pluggar som släpps idag, släpps det nån dx-plugg överhuvudtaget? Jag har inte sett någon på flera år. iofs från dec förra året men här är en... http://www.sonalksis.com/press/PR_Sonalksis_221206-1.pdf
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.