Jump to content
Annons

Hjälp med inspelning av sång

Recommended Posts

dirtyflow (oregistrerad)
Postat

Tjena allihop!

Jo jag har en liten fråga angående tips om hur ni spelar in sång och skrik utan att det klipper som fan.

I mitt band skriker (growl/scream, vad man nu kallar det) vår sångare och sedan går över till sång lite hursomhelst i låten. Oftast skrik i vers och i refräng lite mer sång. Nu-metal typ.

När han väl står framför micken här hemma och jag justera bra nivå för sången så kommer ju skriket sen och då lyser det ju rött som fan i rummet. Det är ju självklart för att han skriker högre än vad han sjunger.

Så det jag undrar är om det finns någon plugg som gör att det aldrig slår igenom eller att det justera det där automatiskt.

Eller får jag helt enkelt göra så att jag justerar gainen på micken för sång och sen sänker gainen på micken för skriket i versen och spela in olika tagningar.

Hjälp mig. Jag är inte helt solklar på sång inspelning.

Hur gör ni?

Med Vänlig Hälsning.

Victor

Annons
Postat

Limiter inställd på "brick wall".

Ställ in limitern så att oavsett hur hårt du sjunger så blir det ingen digital klippning.

Jag kan känna att det inte är helt optimalt med tanke på den "vanliga" sången..

Nån annan som har ett annat förslag?

Postat (redigerat)

Det kräver isf en hårdvarulimiter, att lägga en limiter på kanalen hjälper inte då det slår över redan i ingångssteget. Jag brukar alltid spela in skriken för sig på separata kanaler.

Redigerat av Phobos
dr.kaufman (oregistrerad)
Postat

håller med dominion. Allternativt en ganska hårt ställd kompressor om det pumpar för mycket med en limiter. eller om det inte funkar som du själv säger göra olika tagningar och nivåjustera dom sedan. men testa en kompressor/limiter först.

Postat

Det är kanske lämpligare att sångaren börjar lära sig lite sångteknik. När han tar i så att han nästan spyr, så ska han flytta sig lite längre bort från micen - och när han sjunger mer normalt så ska han gå närmare igen. Du kan också ha hjälp av en kompressor som sitter mellan preampen och ljudkortet.

Du kan också ställa in nivån efter när han skriker som värst. Spelar du in i 24-bits upplösning, så blir det i så fall bra ändå, även om det blir betydligt lägre när han sjunger sedan - och du kan lägga en mjukvarukompressor vid mix i stället.

dirtyflow (oregistrerad)
Postat

Okej!

Jo jag ska testa mig fram. Det som är det svåraste som jag glömde ta med innan, det var att, om sångaren nu ska spela in sång och säger: Höj micken lite, jag hör mig för lite.

Va gör jag då?

Om jag höjer gainen tills han tycker det är bra så kommer det säkert klippa ännu mer. Jag kan sänka spåret där sången ligger på och kanske inte behöver höja gainen så mycket utan kanske höja mer på utgångsvolymen i hans lurar om allt blir för lågt.

Det är lite pyssel med det där men jag måste nog testa mig fram mer tills det sätter sig av sig självt, lite träligt och springa fram och tillbaka till mickstativet och samtidigt justera volym.

dirtyflow (oregistrerad)
Postat
Gainen ska du aldrig någonsin röra under inspelning, utan den ställer du in på rätt nivå innan ni börjar. Om sångaren sedan vill ha mer ljud i medhörningen, så reglerar du det på utnivån.

Hur vet jag vad rätt nivå är från början. När ligger nivån på en stabil och lagom nivå? Här har vi ju både skrik och sång, skrik hörs mer, sång mindre.

Postat

Läs Claes första inlägg! 😎

"Du kan också ställa in nivån efter när han skriker som värst. Spelar du in i 24-bits upplösning, så blir det i så fall bra ändå, även om det blir betydligt lägre när han sjunger sedan - och du kan lägga en mjukvarukompressor vid mix i stället."

Så även fast den vanliga sången låter lägre efter att du spelat in så kan du få upp nivån på den efteråt med en kompressor.

Postat
Gainen ska du aldrig någonsin röra under inspelning, utan den ställer du in på rätt nivå innan ni börjar. Om sångaren sedan vill ha mer ljud i medhörningen, så reglerar du det på utnivån.

Hur vet jag vad rätt nivå är från början. När ligger nivån på en stabil och lagom nivå? Här har vi ju både skrik och sång, skrik hörs mer, sång mindre.

du kan routa sången genom en egen buss och sedan justera justera nivån på en lämplig buss för instrumenten. exempelvis.

om han vill höra sin egna röst tydligare i förhållande till musiken gör han enklast i att lyssna med ena örat utanför luren.

med lite tur slutar han också att growla.

Postat

Det enklaste äl väl att han sjunger på olika avstånd, precis som Claes sa. När du ställer in nivån får den inte överstiga 0 dB. Då uppstår distortion. Försök få det så högt som möjligt utan att det överstiger.

Postat
Det enklaste äl väl att han sjunger på olika avstånd, precis som Claes sa. När du ställer in nivån får den inte överstiga 0 dB. Då uppstår distortion. Försök få det så högt som möjligt utan att det överstiger.

Bara ett tillägg 😊 Bäst är som Claes säger att han sjunger på olika avstånd, men detta kräver också mer av rummet ni spelar in i. Längre avstånd kan annars kännas som om närheten försvinner. Detta kan ställa till det vid mixningen så lägg ner mycket tid på rummet.

Postat

du kan routa sången genom en egen buss och sedan justera justera nivån på en lämplig buss för instrumenten. exempelvis.

om han vill höra sin egna röst tydligare i förhållande till musiken gör han enklast i att lyssna med ena örat utanför luren.

med lite tur slutar han också att growla.

Bra knep, du kan även grupera och sänka resten av spåren medans han spelar in och sedan höja utnivån tills han hörs bra, ibland vill man ligger högre än alla andra spår!

dirtyflow (oregistrerad)
Postat

Tack för alla era svar!

Jag får testa det ni tipsar och så får vi se hur det blir tillslut.

Tack!!

Postat

NÄÄÄÄ!!!!! 🙂

hatar när dom gör det, dom där sångarna!!! fan, det blir ju aldeles för mkt läckage om man lyfter på ena luren....lurarna skall sitta på båda öronen, punkt slut! 🙂

men som sagt, lyssningen får man ju justera så han blir nöjd, men låt honom för guds skull inte lyfta på ena luren!!! 😄

Postat

Läckage kan ju vara problem men lite läckage kan ju vara bra också och få sången att smälta bättre ihop med mixen. Hursomhelst det viktigaste är att sångaren känner sig bekväm och inspirerad än att man får helt läckagefria men oinspirerade tagningar.

Angående sång och mikrofonteknik anser jag att det är helt fel att backa vid den här typen av sång då det förändra klang och rummsförhålanden på ett alt för märkbart sätt.

Återstår 3 alternativ.

Spela in efter högsta topparna och automatisera nivåer och lägg kompresor i mix. Gärna med så hög upplösning som möjligt.

Alternativ två som oftast är det bästa vid denna sångstil. Hårdvarukompressor vid inspelning instäld på Crunshläge.

Alternativ 2 är att alina 2 sångmickar (gärna av samma modell men kan bli intressant med olika också, tex kombinera dynamisk och kondensator) spela in dessa på två spår med olika gain och mixa ihop senare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.