Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är så att jag har tänkt köpa en ny stärkare. Och det står mellan en Vox AC30 med 2 element och en Marshall avt275. Marshallen verkar bra på grund av att den har 4 kanaler med en switch. Men Voxen därimot har jag hört massa gott om men jag tyckte inte disten var så bra. Jag spelar blues, rock och pop men även lite jazz ibland. Är det någon som har något gott råd?

Annons
Postat
Det är så att jag har tänkt köpa en ny stärkare. Och det står mellan en Vox AC30 med 2 element och en Marshall avt275. Marshallen verkar bra på grund av att den har 4 kanaler med en switch. Men Voxen därimot har jag hört massa gott om men jag tyckte inte disten var så bra. Jag spelar blues, rock och pop men även lite jazz ibland. Är det någon som har något gott råd?

Spelar du blues och rock för det mesta så köp marshallen, men lirar du mycket (odistad pop) och jazz så köp för all del voxen. Alltid en avvägning, men en kass dist går ju alltid att "ersätta" med en pedal (om man inte är som jag och avskyr pedaler). Du har inte kollat på nån fender då?

Postat

Jo fender funderar jag på också men jag blev så förvirrad av alla stärkare som fanns. Men har du något tips på någon i prisklassen 6000-9000:-

Spelar du blues och rock för det mesta så köp marshallen, men lirar du mycket (odistad pop) och jazz så köp för all del voxen. Alltid en avvägning, men en kass dist går ju alltid att "ersätta" med en pedal (om man inte är som jag och avskyr pedaler). Du har inte kollat på nån fender då?

Postat

Jag hade valt Vox. Gillar det jag har hört av den. Tror jag läst att AC30 är den mest inspelade förstärkare i rocksammanhang. Spelar du hårdrock så kanske Marshallen slår den dock. Prova båda och välj den du tycker bäst om.

Postat
Men Voxen därimot har jag hört massa gott om men jag tyckte inte disten var så bra.

😳

Hmm, det är svårt att få en Vox att dista fult tycker jag.

Nåväl, skit i avt 275 helt och hållet. Vill du fortfarande hellre ha en Marshall istället för Vox (vox låter ju lite lättare, ljusare, tunnare än en bra marshall) bör du absolut titta på en Marshall Vintage modern! Jag har ärligt talat inte hört en marshall som låtit bättre!

Den listar i och för sig på runt 11995:- men en trevlig musikhandlare bör kunna släppa den för typ 10.

Postat

En ökand hybridstärkare (Marshall avt275) eller en klassiker? Skulle välja Voxen alla dagar i veckan. Man får ju kanske ingen Metal-dist med den utan snarare en snygg Overdrive. Bra helrörstärkare brukar dock vara väldigt tacksamt att sätta pedaler framför. Kolla även in Orange Tiny Terror och Fender Blues Deluxe i den prisklassen, Marshallen skulle iaf jag stryka från listan rätt fort (men smaken är ju som baken). Vill du definitivt ha en Marshall kan du snarare kolla in begagnatmarknaden, en JCM 800 med låda brukar gå att hitta under 10.000 om man letar lite. Ingen favorit för mig heller då jag tycker den saknar den rätta tyngden från en gammal Marshall Plexi men betydligt bättre än deras hybrid-stärkare iaf.

Men som alltid, gå och testa en massa förstärkare i din närmsta butik, gärna även de du inte har råd med. Det brukar lösa det mesta, det är ju ändå du som ska spela på förstärkaren, inte jag eller någon annan.

Postat (redigerat)

Av dom 2 skulle jag lätt välja Voxen pga 2 aspekter.

1. Den är helrör

2. nån gång blir även du gubbe och då är du glad att du köpte den istället för en hybrid skit! :rolleyes:

Marshall har en del skitbra stärkare. Phobes nämde en JCM 800 som är en vidare utveckling av gamla Jmp 2203/2204 som i sin tur är en vidareutveckling av Plexin. Plexin (önskar att jag hade en sån, snyft) kan du glömma de ligger uppe i fantasisummor och leverera inte någon dist förrän du spelar jävligt högt. Så det är nog inget för dig. JMP:na däremot är som en dröm . De ligger i en rimlig prisnivå och låter förbannad bra och en våt dröm för modifieringskillar.

Om det är dist du är ute efter då är det JCM 800 som gäller. Håll i hatten!

Håll fingrarna borta från JCM900, usch tycker jag!

De nya modellerna har jag bara hört gått om men inte testad själv!

Men det finns andra märken också.

Peavey är inte min grej men de gör billiga kvalitets grejor oftast i helrör . Jag gillar mest Classic serien.

Är det Hårdrock du gillar så har dom grymt urval. 5150, tripleX, JSX osv....

Testa...

Redigerat av 4Trax
Postat

Vill du ha en riktigt mångsidig förstärkare, som dessutom låter oerhört bra, tycker jag du ska kolla in Vox AD120VT. Där kan du få riktigt bra ljud från både Vox och Marshall. Plus några bra Fender-simuleringar. Plus några andra som jag personligen inte är så förtjust i, men det kan nog bero på att jag inte gillar originalen. Lillebrorsan AD60VT låter egentligen precis lika bra, men är såklart något mindre volymstark. (Här för du dessutom 16 kanaler, med effekter... 😎)

Annars finns det ju miljarder bra förstärkare i din prisklass. Laney, Engl, Hughes&Kettner, Orange, Peavey, Line6, Fender, Randall (o s v) har ju alla mängder med förstärkare. Bor du ute på glesbygden är det kanske inte så lätt att prova, annars är det ju bara att åka runt och prova så många man kan. Det kan även underlätta om man skriver upp någon slags kravlista. Hur starkt ska den kunna spela, behöver jag en effektloop, är designen viktig, hur många olika ljud behöver jag tillgång till egentligen, till vad ska den användas (live, studio, hemmaövning)? Så brukar jag själv göra, vad jag än ska köpa. Det underlättar, eftersom man då ofta kan utesluta en stor mängd produkter. Ju bättre kravlista, dessto lättare att välja. Som när jag köpte nytt pedalbord för gig; Visste att jag behövde en harmonizer. Då fanns bara Boss GT/ME och Zoom G-serien att välja på. Så slapp jag prova pedalbord från Line6, Korg, Digitech och andra. Smidigt.

Postat
Marshallen verkar bra på grund av att den har 4 kanaler med en switch. Men Voxen därimot har jag hört massa gott om men jag tyckte inte disten var så bra.

skit i om du gillar hur disten låter eller inte. om andra säger att den är bra så är den det.

du ska framförallt inte provspela dem, och skapa en uppfattning efter det.

Postat

Men jag har ju provspelat Voxen men för att få ut mer dist måste jag spela på hög volum vilket jag kände att jag inte kunde med i butiken. Och Marshallen ska jag isådanna fall beställa från thomann. Har kollat på youtube på videos med dem förstärkarna. Och du behöver inte vara så stusk/

Marshallen verkar bra på grund av att den har 4 kanaler med en switch. Men Voxen därimot har jag hört massa gott om men jag tyckte inte disten var så bra.

skit i om du gillar hur disten låter eller inte. om andra säger att den är bra så är den det.

Postat
Men jag har ju provspelat Voxen men för att få ut mer dist måste jag spela på hög volum vilket jag kände att jag inte kunde med i butiken. Och Marshallen ska jag isådanna fall beställa från thomann. Har kollat på youtube på videos med dem förstärkarna. Och du behöver inte vara så stusk/

ja men har du provat marshallen då? du måste ju testa själv och köpa efter vad du tycker om. eller blir du nöjd om jag säger till dig att du ska köpa marshallen, för att jag brukade köra på det (eller kanske är övertygad om att det alltid är bättre med fler kanaler, eller för att jag tycker att "vox" låter som en öststats-tv) ?

jo, jag måste vara som jag är. det är för att få dig att ifrågasätta vad folk säger till dig, och börja lita på ditt egna omdömme, när det gäller val av förstärkare.

Postat

Word. Ibanez Tubescreamer är en pedal som de flesta affärer brukar ha hemma i någon variant. Koppla den mellan gitarren och förstärkaren och ös!

En eller två treble-boosters innan skulle nog också kunna få Voxen att spruta lite mer eld.

Postat
Men Voxen därimot har jag hört massa gott om men jag tyckte inte disten var så bra. Jag spelar blues, rock och pop men även lite jazz ibland. Är det någon som har något gott råd?

Jag tycker du ska välja Vox den slår Marshall! Disten fixar du med en grym dist-pedal. Som Phobos gjorde vill även jag rekommendera Orange Tiny Terror jag har en sån och är grymt nöjd! 😏

Postat

En bra rörförstärkare brukar vara väldigt tacksam att sätta pedaler framför. Har själv bland annat en Fender Blues Deluxe som låter skitbra, disten är dock lite begränsad, skön och krämig Overdrive är det enda den klarar av. Men vill man ha andra typer av distljud är det bara att sätta en pedal framför den. Låter skitbra ihop med bland annat Boss Metalzone, Tech 21 NYC XXXL, Ibanez Tubescreamer, Boss DS1. Det gjorde inte min Hybrid-Marshall jag hade en gång i tiden.

Postat
Men Voxen därimot har jag hört massa gott om men jag tyckte inte disten var så bra. Jag spelar blues, rock och pop men även lite jazz ibland. Är det någon som har något gott råd?

Jag tycker du ska välja Vox den slår Marshall! Disten fixar du med en grym dist-pedal. Som Phobos gjorde vill även jag rekommendera Orange Tiny Terror jag har en sån och är grymt nöjd! 😏

Min reflektion på ditt svar --> Jag tycker du ska välja Vox den slår Marshall! Disten fixar du med en grym dist-pedal <--

Hur bra är en stärkare egentligen om man måste ha en distpedal ?? (uppenbarligen har den inte tillräcklig med gain)

En av anledningarna till varför jag har en gitarrrigg med hottad separat preamp och ett separat rörsteg..

Bara att plugga in guran och ut kommer en dist som räcker och blir över till alla dagens kända musikstilar..

Postat (redigerat)

Jag tycker du ska välja Vox den slår Marshall! Disten fixar du med en grym dist-pedal. Som Phobos gjorde vill även jag rekommendera Orange Tiny Terror jag har en sån och är grymt nöjd! 🙂

Min reflektion på ditt svar --> Jag tycker du ska välja Vox den slår Marshall! Disten fixar du med en grym dist-pedal <--

Hur bra är en stärkare egentligen om man måste ha en distpedal ?? (uppenbarligen har den inte tillräcklig med gain)

En av anledningarna till varför jag har en gitarrrigg med hottad separat preamp och ett separat rörsteg..

Bara att plugga in guran och ut kommer en dist som räcker och blir över till alla dagens kända musikstilar..

Jag håller helt med ovanstående, att köpa en förstärkare som inte har de grundförutsättningar du behöver och sen säga men det fixar vi med en eller två distpedaler (det fixar vi i mixen 😏 måste ju vara det mest meningslösa som finns. Som att köpa en bil utan hjul. Leta istället efter just den förstärkare som passar dina behov i alla synpunkter, har du inte råd just nu så spara lite längre, kvalitet lönar sig. Sen kan man lägga lite extra krydda med nån pedal, men en fjuttig pedal för några hundra ska väl inte diktera hur ditt sound ska vara?. Sen är väl inte en metalzone eller zoompedaler odyl några kvalitéts distar som jag skulle ta i ens med tång.

Redigerat av xzenom
Postat

Självklart är det bästa att hitta den ultimata förstärkaren som har allt man önskar, det är dock inte alltid möjligt. Speciellt inte om ens budget är något begränsad. I det här fallet när valet stod mellan en hybrid-Marshall som lockar med en massa dist och roliga effekter, eller en riktigt bra helrörsförstärkare. I det fallet skulle iaf jag välja den senare och komplettera med effektpedaler vid behov. Men som sagt, sondera maknaden och testa fler alternativ innan köp, det kan mycket väl finnas förstärkare som passar dig bättre än just Voxen.

Postat

Jag tycker du ska välja Vox den slår Marshall! Disten fixar du med en grym dist-pedal. Som Phobos gjorde vill även jag rekommendera Orange Tiny Terror jag har en sån och är grymt nöjd! 😎

Självklart är det ju bättre med att köpa en förstärkare som inte behöver hjälp utav någon distpedal, men i detta fallet ville han ha en Marshall avt275 eller Vox AC30 och på tanke vad han skulle spela (Blues, rock, pop och jazz) så krävs inte så stark gain. Så därför föredrar jag personligen Vox så om han skulle vilja spela lite hårdare någon gång så kunde han ta hjälp utav en bra distpedal.

Postat

Jag tycker du ska välja Vox den slår Marshall! Disten fixar du med en grym dist-pedal. Som Phobos gjorde vill även jag rekommendera Orange Tiny Terror jag har en sån och är grymt nöjd! 😄

Självklart är det ju bättre med att köpa en förstärkare som inte behöver hjälp utav någon distpedal, men i detta fallet ville han ha en Marshall avt275 eller Vox AC30 och på tanke vad han skulle spela (Blues, rock, pop och jazz) så krävs inte så stark gain. Så därför föredrar jag personligen Vox så om han skulle vilja spela lite hårdare någon gång så kunde han ta hjälp utav en bra distpedal.

Man kan använda gain för låååååååååångt häng i tonen vid solo, gain är inte bara något för hårdrock/metal..

Även blues, jazz/fusion använder olika typer av dist..

Ett tips kan vara att låta Folkesson hotta upp stärkaren, eller kolla efter en begagnad Folkessontop..

Postat

Ska man ha en förstärkare där man kan spela "allt" på en eller två kanaler, utan en massa pedaler, så är det ju någon ohyggligt dyr "boutique"-förstärkare som gäller. Läste t ex en test av Mad Professor i Fuzz, enligt testare så var ljudmöjligheterna enorma, trots avsaknad av effekter (sånär som på en boost) och bara två kanaler. Men så kostar den knappt 40 000. Matchande högtalarkabinett 9500. Och ändå ansåg testskribenten att detta var en billig förstärkare med tanke på ljudet.

Bland alla förstärkare jag har provat så tycker jag det är kanske sällsynt med förstärkare som låter bättre på egen hand än med hjälp av pedaler. Därmed inte sagt att dom låter dåligt. Men ta Marshall JCM800 eller JCM900 (dual reverb) t ex. Tycker man får bra ljud ur dom på egen hand. Men med en treble booster eller en OD (typ tube screamer) så blir dom fantastiska. Disten blir renare på något sätt, luftigare och bättre bett (alltså, man backar gainen på förstärkaren och skjuter på med volym på pedalen).

En annan grym kombination jag provat är Boss Metalzone->Fender Twin Reverb. Ska börja med att säga att jag tycker att Metalzonen är en rätt kass pedal för det mesta. Och TwinReverben är ju inte någon hårdrocksförstärkare direkt. Men dessa två ihop ger ett helt osannolikt drag. Riktigt bra hårdrock/metal-dist, och självklart ett grymt rent ljud.

När det gäller förstärkare som jag tycker ger ett riktigt bra dist-ljud på egen hand i rimliga prisklasser (t ex Engl Ritchie Blackmore, Marshall JCM900 SL-X eller Peavey 5150) så märks det på en ganska begränsad flexibilitet... SL-X:en har ju i princip inget rent ljud alls t ex.

Annars är det väl inte mer fusk med dist-pedaler än att använda tapping, digital-trummor eller vad det nu kan vara. Det är ju ändå den som spelar som avgör om det blir bra.

Postat

Jag tycker du ska välja Vox den slår Marshall! Disten fixar du med en grym dist-pedal. Som Phobos gjorde vill även jag rekommendera Orange Tiny Terror jag har en sån och är grymt nöjd! 😉

gain är inte bara något för hårdrock/metal..

ne det vet jag mycket väl... och var någonstans ser du att jag har skrivit det?

Postat

Som ljudtekniker (både live och i studio) har jag aldrig lyckats få ett riktigt bra dynamisk sound ur nån hybridstärkare. Antagligen beroende på transistorns "brickwall-limit". Däremot så har jag aldrig misslyckats få ett fett och riktigt skönt distigt sound ur en helrörstärkare. Antagligen beroende på ett fenomen som uppstår i överdrivna rör som brukar kallas för negativ resistans. Rören tenderar att styra över sina egna förmågor helt enklet utan att det blir ett platt fyrkanstklipp typ transistorn.

Du kan få ett hur fett och distigt sound som helst ur en Vox Ac 30 om du mickar den rätt samt hittar lämplig dist/overdrivepdal. Fördelaktligen mickar jag en sådan stärkare med en Senheiser MD 421 mick (bra botten). Genom att välja lämplig vinkel och avstånd mot högtalarkonen så kan jag få ljudet hur fett och stort som helst. Sen en annan sak är ju också vad du har för strängar och micar på din gitarr, En humbucker ger en fetare och ett minder koncentrerat sound medans en singlecoil ger ett mer tontydligt men tunnare sound. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.