Mardor Postat 27 september 2007 Postat 27 september 2007 Hejsan. Jag är som så många andra på jakt efter ett par studiomonitorer. Kravet är att de är hyfsat lätta att plocka med sig hem på tåget t.ex., för jag bor i lägenhet i stan nu, men vill gärna ta hem dem till "landet" när jag åker hem. Jag är studerande som ni kanske redan gissade, så priset är också en viktig sak. Jag har funderat på genelec 8020, men har läst i flera trådar att basen är lite för klen utan sub. Kan de ändå räcka till för mig i lägenheten, där jag inte kan spela på så hög volym, eller tror ni en subbas ändå skulle behövas? Jag ska förresten på en mässa i nästa vecka där genelec är med, så jag hoppas att jag ska få provlyssna och kanske diskutera lite med dem. Är det något särskilt som jag bör lyssna/fråga efter? Tack på förhand, Emil
berra_- Postat 27 september 2007 Postat 27 september 2007 Försök ta med dig en skiva som du vet hur den låter och be att få lyssna på den. Annars kan det vara svårt att avgöra om man inte känner till musiken.
berra_- Postat 27 september 2007 Postat 27 september 2007 Hittade den här http://www.thomann.de/se/genelec_8020apm_a...azit_bundle.htm - där man får en praktisk väska med 😠
Assar Postat 27 september 2007 Postat 27 september 2007 Ska du mixa med dem så är 8020 för svaga i basen. Du kommer inte ha nån kontroll över vad som händer i de lägre registren.
Mardor Postat 27 september 2007 Trådstartare Postat 27 september 2007 Ja, en skiva ska jag absolut ha med. Tack för paketet du hittade, men det är just det som jag redan tittar på...😠 /Emil
Mardor Postat 27 september 2007 Trådstartare Postat 27 september 2007 Ska du mixa med dem så är 8020 för svaga i basen. Du kommer inte ha nån kontroll över vad som händer i de lägre registren. Det var det jag var lite rädd för, men kan de ädå vara ett bra köp? Viktiga mixar kan jag troligen göra i skolan med riktig utrustning, och det ärinte omöjligt att skaffa en sub att ha på landet där man kan blåsa på lite. "Riktig" mixning kommer de inte att användas allt för mycket till, och då i kombination med ett par AKG 271-lurar. /Emil
Implasticyde Postat 27 september 2007 Postat 27 september 2007 Hejsan.Jag är som så många andra på jakt efter ett par studiomonitorer. Kravet är att de är hyfsat lätta att plocka med sig hem på tåget t.ex., för jag bor i lägenhet i stan nu, men vill gärna ta hem dem till "landet" när jag åker hem. Jag är studerande som ni kanske redan gissade, så priset är också en viktig sak. Jag har funderat på genelec 8020, men har läst i flera trådar att basen är lite för klen utan sub. Kan de ändå räcka till för mig i lägenheten, där jag inte kan spela på så hög volym, eller tror ni en subbas ändå skulle behövas? Jag ska förresten på en mässa i nästa vecka där genelec är med, så jag hoppas att jag ska få provlyssna och kanske diskutera lite med dem. Är det något särskilt som jag bör lyssna/fråga efter? Tack på förhand, Emil Om du skall på mässa nästa vecka har du ett ypperligt tillfälle att få svar på dina frågor. Mitt tips till dig är att ta med dig musik som du känner d.v.s. lyssnat mycket på för kanske upptäcka nya saker i din musik medans du lyssnar på olika monitorer och dels ha något som referens. Nu är kanske inte en mässhall den optimala platsen för att avgöra hur bra en monitor verkligen låter med tanke på bakgrundsljud och volymen (storleken) på själva hallen. Är det däremot ett slutet rum är det jackpott för dig och om det samtidigt finns fler monitormärken representerade förutom Genelec är det bara att ta tillfället i akt och jämföra ljudet monitorer emellan! Ta med dig ett par skivor som låter olika varann så att du får ett brett spektrum att jämföra monitorerna mot. Nu några exempel på artister och låtar jag hade tagit med mig, håll till godo: För att subbas hade jag tagit med mig skivan "Christian Falk - Quel Bordel" och lyssnat på låten "Calling you". För pop/rock hade jag tagit med mig "Genesis - We can't dance" och låten "I can't dance". Är du inne på hårdare rock är Ramsteins senare plattor väldigt välljudande, låten "Los" från albumet "Reise, Reise" brukar förekomma på audiofilträffar. Vill du lyssna på detaljrikedom är "Yellow - Drive, Driven" en låt att avnjuta. För lite mer ös ändå är ju alltid In Flames bra men ljudkvalitén är inte optimal tyvärr, iallafall inte på min favoritskiva "Clayman". "KoRn - Alone I Break" är också bra för referenslyssning. Vill du ha smör och närhet brukar Sofie Zelmani fungera bra. Kan hålla på ett tag till men då är det nog inte bara jag som somnar 😠
Emil Postat 28 september 2007 Postat 28 september 2007 Att monitorer inte går ner så långt i basregistret tycker inte jag brukar göra något, så länge man har ett par hörlurar som går lågt för att kontrollera med. Jag mixar alltid i både lurar och monitorer samtidigt och har aldrig saknat en subba.
JonesH Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 (redigerat) Hallå, Jag har lyssnat och jämfört en del mellan ett par 8020 och ett par 1032 (dvs tre storlekar större, men äldre serie) samt med/utan 7060-sub i ett kontrollrum på radion i Umeå. Både jag och den andre teknikern noterade en klar skillnad när man slog i och ur suben, men inte så stor att de på något sätt var oanvändbara utan sub. Vi lyssnade på mycket olika musik, orkester, pop, r'n'b, hip-hop, hårdrock osv. Jag känner mig ganska säker på att ett par 8020 är väldigt väl lämpade för oss som behöver vara mobila men också har en fast central (själv sysslar jag mest med akustisk musik på plats i kyrkor osv). Då kan man lämpligen ha en sub i kontrollrummet men ta med sig de båda högtalarna på inspelningar. Alternativet vore ett par 8030 med sub, men den lösningen är dubbelt så dyr och mycket tyngre. Edit: Hoppsan, denna tråd var ju ganska gammal. Jaja. Redigerat 3 november 2009 av JonesH
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.