Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en CD-spelare som klarar av det sk CD-Text formatet, dvs att låttitlar och sånt dyker upp i displayen.

Nu undrar jag om någon vet hur man bränner egna CD-Text skivor med sina egna alster.

Alltså, vilket program krävs och var hittar man inställningarna?

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nero funkar.

Misstänker att senaste Windows Media Player också stöder detta, men osäker. Nero klarar det garanterat.

//Nemo (Nero)

Redigerat av captain nemo
Postat

Själva brännaren måste stöda CD-text också, vilket en del lite äldre modeller inte gör. Som alla andra rekommenderar jag Nero när det gäller mjukvaran.

Postat

id3 taggar... kanske kan läsas av en sån spelare... men det det här handlar om är snarare en sorts enkel variant av id3.. som man bränner i på skivan, inget som skickas med ett spår.. men i princip samma sak ja. inte rent tekninskt dock(?) tror jag i alla fall.. 🙂

Postat
är det samma sak som id3-taggar? eller är detta något annat?  🙂

Inte samma sak, men liknande. Drar du t.ex. in en mp3:a till en Audio CD i Nero läser och analyserar Nero ID3-taggen. Sedan placeras artist och titel in som CD Text i skivan.

Tips: Dubbelklicka på ljudspåren i Nero så får du upp egenskaperna för spåret. (CD-text, hur lång pausen ska vara innan spåret och ev. ISRC om det finns)

Postat

det bör i rimlighetens namn funka på de som har den funktionen. dvs de som kan läsa sån info från en skiva... på de andra med display funkar det knappast... 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.