rick_groove Postat 27 september 2007 Dela Postat 27 september 2007 Har Stora problem med att få rätt på XLR ingångarna på mitt Ljudkort, Delta 1010 LT, Jag får helt förstark insignal hur jag än gör. Jag kan dra ner alla reglar i Maudio mixern, och ändå Peakar om jag bara knäpper vid micken. Fick support av musikbörsen med det här, de säger att man inte ska kunna minska insignalen i Maudiomixern. att man helt enkelt inte ska använda Xlr ingångarna till mickar, låter mycket märkligt. Finns det nån här som har bättre hum om hur det ligger till skulle jag vara ytterst tacksam. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 27 september 2007 Dela Postat 27 september 2007 (redigerat) Finns ett par trådar om det här på forumet du kan ju söka lite med sökmotorn. Det kan ha att göra med hur du ställer jumprarna på själva kortet. Kolla här, annars finns förklaringen till hur du ställer om "jumprarna" på kortet på sidan 8 i manualen. Förövrigt extreeeeeemt konstigt att de på Musikbörsen hävdar att man inte ska koppla in mikrofoner i XLR-ingångarna ☺️ . Redigerat 27 september 2007 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rick_groove Postat 28 september 2007 Trådstartare Dela Postat 28 september 2007 Jag har provat att ändra jumper inställningarna till minus 10. men hur jag än har det så kan jag inte ställa nivån i Maudiomixerprogrammet. Insignalen är oförändrad hur mycket jag än drar ner reglarna. ska det vara så? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 28 september 2007 Dela Postat 28 september 2007 Det var så länge sen jag höll på med det där så jag kanske inte är till någon större hjälp. Vet att det finns en box/knapp som fixar det där. Skummade manualen snabbt nu. Det är inte så att du har klickat i rutan "Disable control of montior mixer...."? Kolla annars runt i Kontrollpanelen, lösningen finns ju där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 28 september 2007 Dela Postat 28 september 2007 (redigerat) Det var så länge sen jag höll på med det där så jag kanske inte är till någon större hjälp. Vet att det finns en box/knapp som fixar det där. Skummade manualen snabbt nu. Det är inte så att du har klickat i rutan "Disable control of montior mixer...."? Kolla annars runt i Kontrollpanelen, lösningen finns ju där. Njae, den där kontrollerar DAW och mixer funtioner och ljud i dina programvaror.. EX om du kör Cubase och alt+tabbar så tystnar cubase om du inte har den i bockad.. PS: Bone, vad har du för dator...12Millisec....WOW Redigerat 28 september 2007 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 28 september 2007 Dela Postat 28 september 2007 Njae, den där kontrollerar DAW och mixer funtioner och ljud i dina programvaror..EX om du kör Cubase och alt+tabbar så tystnar cubase om du inte har den i bockad.. Ahhh ok. Ja som sagt jag hade det ljudkoret i någon vecka, det buggade och strulade bara för mig, så jag lämnade tillbaks det. Men kommer inte du på vilken som styr så att man kan ändra innivårena i M-Audio kontrollpanelen? PS: Bone, vad har du för dator...12Millisec....WOWJo serru fet fet dator.....fint screenshot från allmänn bild-googling 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 28 september 2007 Dela Postat 28 september 2007 Njae, den där kontrollerar DAW och mixer funtioner och ljud i dina programvaror..EX om du kör Cubase och alt+tabbar så tystnar cubase om du inte har den i bockad.. Ahhh ok. Ja som sagt jag hade det ljudkoret i någon vecka, det buggade och strulade bara för mig, så jag lämnade tillbaks det. Men kommer inte du på vilken som styr så att man kan ändra innivårena i M-Audio kontrollpanelen? PS: Bone, vad har du för dator...12Millisec....WOWJo serru fet fet dator.....fint screenshot från allmänn bild-googling 🙂 Ahh...Ok... Jo, ljudet kan du kontroller med hjälp av jumprarna på kortet. Men även i HW settings och "Variable Signal Levels" och i Bass managment "General settings". Bocka i PCM limit där så sjunker nivån... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rick_groove Postat 30 september 2007 Trådstartare Dela Postat 30 september 2007 Ok, att sänka i HW settings funkar tyvärr inte för mig, och om jag sänker jumpern så blir det ju bara som en pad, jag vill kunna ställa in en bra nivå men hur mycket jag än drar i Maudio mixern förändras ingenting. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 30 september 2007 Dela Postat 30 september 2007 Ok, att sänka i HW settings funkar tyvärr inte för mig, och om jag sänker jumpern så blir det ju bara som en pad, jag vill kunna ställa in en bra nivå men hur mycket jag än drar i Maudio mixern förändras ingenting. Så du har testat ta ut kortet och ställa om jumprarna som sitter FYSISKT på kortet...?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rick_groove Postat 30 september 2007 Trådstartare Dela Postat 30 september 2007 Nej jag har inte gjort det men, varför skulle det förändra något, problem är ju främst att reglarna inte bestämmer nivån. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 30 september 2007 Dela Postat 30 september 2007 Finns ett par trådar om det här på forumet du kan ju söka lite med sökmotorn. Det kan ha att göra med hur du ställer jumprarna på själva kortet. Kolla här, annars finns förklaringen till hur du ställer om "jumprarna" på kortet på sidan 8 i manualen. Förövrigt extreeeeeemt konstigt att de på Musikbörsen hävdar att man inte ska koppla in mikrofoner i XLR-ingångarna 🙂 . Läste du tråden jag länkade till i mitt första inlägg. Han verkar ha exakt samma problem som du och problemet löstes genom att han ändrade jumprarna på kortet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 30 september 2007 Dela Postat 30 september 2007 (redigerat) ehm.. använder du alla ingångarna på kortet just nu lr? Annars kan du ju bara lixom koppla din mixer till två tele-ingångar istället å låta dom två XLR-ingångarna vara, eller använda dom som rena mik-ingångar (som dom e till för, därav problemet med för hög signal med en mixern innan...) eller är ja helt väck nu? 🙂 vaffö krångla till det? 🙁 EDIT: okej, ursäkta mitt tröga jag, läste fel på mixer.. "m-audio-mixern", du kanske förståss menar mjukvaru-mixern? haha ja tänkte nog fel.. Redigerat 30 september 2007 av Limpan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 30 september 2007 Dela Postat 30 september 2007 Nej jag har inte gjort det men, varför skulle det förändra något, problem är ju främst att reglarna inte bestämmer nivån. Det är för att man ska kunna sänka/höja nivå i relation till micen man anv... Är det en högpresterande mic sänker man, lågpresterande höjer man. Och det är just det jumprarna gör...Höjer resp Sänker... I M-Audio Delta Control Panel finns 2 platser med NivåReglage: 1: Monitor Mixer Finns båder för in och utgångar 2: Hardware Settings (Variable Signal Levels) Klicka på Sliders där. Sen finns det ett tredje ställe men där finns inga reglar utan kryssrutor. Har du för HÖG signal i kortet ska du kryssa i ON i "General Settings" och sen dra ner regeln precis bredvid. Är den fortfarande för hög kryssa i OFF och även PCM Limit rutan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.