Jump to content
Annons

Bouncing av VST/Midispår!

martymcfly

Recommended Posts

Hur får jag på enklast sätt ner Midispår (som styrs av VST-instrument) till .wav? Måste jag "spela" in varje spår för sig, eller kan jag genom enkla knapptryckningar låta Cubase SX3 (till PC) göra jobbet? Det är inte på grund av för hög CPU som jag undrar, utan för att jag skulle vilja skicka wave-spår (på DATA-CD/DATA-DVD) till den som ska mixa materialet. Att 'frysa' spåren är alltså inte aktuellt. Torra ljudspår, helt enkelt!

Känner inte att det spelar någon roll om det tar längre tid totalt, bara jag slipper spela in ljud efter ljud. Helst skulle jag vilja dra igång en nermix för att sedan kunna gå och ta en fika under tiden :-)

Mycket tacksam för hjälp.

/Mattias L

Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Vet inte hur det funkar i Cubase men kan tänka mig att det är liknande som i PT. Jag skulle göra så mångfa audiospår som det är VST instrument. Sen skickar jag varje VSTinstrument med en egen send och tar emot varje send i respektive audiokanal och så spelar jag bara in dom. Då får du ner alla VSTinstrument på samma gång.

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Hejsan

Vet inte hur det funkar i Cubase men kan tänka mig att det är liknande som i PT. Jag skulle göra så mångfa audiospår som det är VST instrument. Sen skickar jag varje VSTinstrument med en egen send och tar emot varje send i respektive audiokanal och så spelar jag bara in dom. Då får du ner alla VSTinstrument på samma gång.

MVH

Anders

Ok, tack! Skickar jag alltså till exempel en basslinga (VST) till en bus/fx, och sen tar in den i det nya audiospåret, eller hur menar du? Hur 'sendar' jag från VST-instrumentet (i detta fall Atmosphere) in i det nya audiospåret?

Dela på andra sajter

Hejsan

MVH

Anders

Ok, tack! Skickar jag alltså till exempel en basslinga (VST) till en bus/fx, och sen tar in den i det nya audiospåret, eller hur menar du? Hur 'sendar' jag från VST-instrumentet (i detta fall Atmosphere) in i det nya audiospåret?

Jag tror inte man kan göra så i cubase.. det finns en lång tråd om just detta, att exportera en massa spår samtidigt till separata filer. Sök runt lite så hittar du nog den!

Dela på andra sajter

Hejsan

MVH

Anders

Jag tror inte man kan göra så i cubase.. det finns en lång tråd om just detta, att exportera en massa spår samtidigt till separata filer. Sök runt lite så hittar du nog den!

Jupp, det går inte att exportera till många olika wav-filer samtidigt. Det finns dock nåt script som jag tror Majken skrev något om nån gång. Sök så hittar du det kanske.

EDIT: Milo-scripet eller nåt sånt hette det...

Redigerat av Lynxo
Dela på andra sajter

Det allra enklaste är att muta alla spår som inte ska med sen exporterar

man spår för spår...

Alltså EX:

Tr 1: Pianoslinga...

Tr 2: Bas

Tr 3: Stråkslinga

Tr 4: Bastrumma

Osv osv

Muta 2,3,4 osv. Sätt locators och exportera till bestämd mapp. Glöm inte döpa spåren...Ok det tar tid...Men det är det värt..

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.