Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har använt Windows genom VMWare Fusion utan problem, men nu har jag funderat på att köra Windows genom Boot Camp. Så jag tog hem Beta 1.4 och öppnade på skrivbordet.

Do not use Boot Camp Assistant or other Boot Camp Beta software in a commercial operating environment or with important data. You should back up all of your data before installing this software and regularly back up data while using the software.

1. Jag använder MacBooken i kommersiell miljö.

2. Den är full av viktig data.

Hur pass säker är Boot Camp-betan? Jag har aldrig hört/sett någon som har problem.

Men visst känner jag lite tveksamhet att joxa med hårddisken när det trots allt är en betaversion och Apple säger sig ha fixat många buggar innan 1.4.

Annons
Postat

Jag har kört Boot Camp sedan version 1.1 eller 1.15 (minns inte vad versionen hette) men har aldrig råkat ut för någon sorts haveri, än mindre förlorat data. I början fanns vissa problem med Firewire, det trådlösa nätverkskortet och det interna ljudkortet. Men inget som har äventyrat informationen såvitt jag kan bedöma.

Från Apples sida handlar det säkerligen om en frånsägelse av ansvar. Ungefär som alla tillverkare gör med sina program. Man ska ju alltid ta en backup innan man installerar något 😛

Ska tilläggas att jag har använt Boot Camp på Studios testdator, en Macbook Pro 17" 2,33 GHz.

Postat

Polaren som är webutvecklare kör sedan drygt ett halvår tillbaka allt jobb i Windows genom bootcamp på sin macbook och har inte haft några problem.

Postat

Det är safe.. men jag vette sjutton om jag skulle dra igång internet på windows 😛 .

Men det finns ett annat program (kommer ej ihåg vad det heter), då du kan köra windows i ett fönster direkt i os x. Tror det kostade några hundringar men det kan det vara värt.

Postat
Men det finns ett annat program (kommer ej ihåg vad det heter), då du kan köra windows i ett fönster direkt i os x.
Jo, jag skrev att jag kör Fusion redan. 😛

Men kruxet är USB-prylar kan mountas men inte Firewire-prylar.

Hursomhelst, då blir det en snabb backup efter lunch och in med Boot Camp.

Tack! 😄

Postat

Nej, inte alls. Installationen av grundpaketet görs i Mac OS. Det enda man behöver göra (som faktiskt det enda relevanta öht) är att uppdatera drivrutinerna i Windows. I OS X bränner man ut en cd med de drivrutinerna.

Det finns ett alternativ, jag brukar helt enkelt plocka ut drivrutinerna från dmg-filen som visas om man väljer Visa Paket för Bootcamp-ikonen i OS X. Drivrutinerna kopierar jag bara över till ett usb-minne, startar i Windows och installerar därefter. Går fortare att göra så och man slipper bränna.

Postat
Det finns ett alternativ, jag brukar helt enkelt plocka ut drivrutinerna från dmg-filen som visas om man väljer Visa Paket för Bootcamp-ikonen i OS X. Drivrutinerna kopierar jag bara över till ett usb-minne, startar i Windows och installerar därefter. Går fortare att göra så och man slipper bränna.
Tack för tipset!

Då gissar jag att ifall jag har MacDrive på Windows-installationen borde jag kunna ange Boot Camp-paketet som källmapp för drivrutinsinstallation. Paket och applikationer dyker upp som en mapp med tillägget .app när jag utforskar Mac-diskar i Windows.

Postat

Trevligt trevligt! Tack för tipset!

Postat (redigerat)

Jag vet inte hur säkert det är men det funkar fint för mig kör xp pro för det tar minst ram på min macbook pro 2,20ghz .

du bara bränner ju och sedan följ steg efter steg men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde och det gjick men det funkar bra! man har en realtek hd i sin macbook pro.

brännde drivruntinerna med en cd bara.

och du kan välja typ starta windows i inställningarna på startdisk. När du har installerat windows och du har rebootat igen med en högerklick på en ikon på xp grå ikon.

och partionering frågar den när du har brännt bootcamp

Redigerat av Rangebass

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.