spaceman Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 Är det någon mer galning än jag som har upptäckt hur saker och ting betr ljudbilden kan bli när man mixar låten genom en högtalare i mono ? Det är faktiskt cool. Glöm allt det där med pan-ångesten, här snackar vi om att få ljudbilden att inte gröta ihop sig. Och fokus på EQ och dynamiken. Jag kom och tänka på detta när man hör på radion i rummet intill, och hur tydligt man ändå hör alla instrument, ljudbild mm från en monoradio i köket när man står i badrummet. Samma sak med gamla inspelningar från 50-60 talet. Det där med pan-rattar etc kan man pilla på efter man har fått ljuden på plats i en högtalare med vä/hö ut som mono. Jag tror det finns fler som lagt ner mycket tid framför mixern och dyra monitorer, som sedan ändå upptäcker vid en lyssning på stereon att allt bara grötar ihop sig. Och paningen blev ju inte bra den eller. 😆 Det är en konst att panorera, det är konst att få till rätt klang på rätt plats. Det är en konst att hålla fingarna borta från PAN-ratten.
Claes Holmerup Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 Man ska ju få till en "perfekt" balans både i klangbild och i stereobild. Det är lättast om man har riktigt bra monitorer. Att referenslyssna i mono är också viktigt - speciellt om man leker med stereobreddningseffekter och andra typer av fasförskjutningar, eftersom sådant lätt leder till dålig mono-kompatibilitet på grund av utsläckningsfenomen... Jag brukar få en bra balans i mixarna tack vare min lyssning (ADAM P11A), där jag har en väldigt fin upplösning och en exakt placering i stereobredden - helt olikt de vanligare hemstudiomärkena...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Mono är klart underskattat. Brian Wilson gjorde Beach Boys-plattorna i mono, delvis för att han hörde illa på ena örat, men mest för att få total kontroll över hur lyssnaren upplever plattan. Stereo är precis som Spaceman skriver så jäkla oförutsägbart.
trombonisten Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Jag trodde det var surround som gällde nu, 5+1 eller så ;-o
Fredster Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Visst ska man alltid försöka att ha en bra monokompabilitet men det känns lite överskatta nu för tiden faktiskt. Allvarligt hur många lyssnar i mono idag? Men det är ju iofs ett bra tips att mixa först i mono för att få en bra separation mellan alla instrument för att sedan går till att mixa i stereo. Mono sucks….stereo rules….surround is overrated Nu får jag väl halva svenska folket på mig 😛
Andreas L Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Det är ju sant att de flesta nog spelar upp musiken ur två kanaler, sen så hinner ju ljudet blandas innan det kommer in i öronen(om man inte lyssnar i lurar förståss). Jag har varit med om en fasvänd högtalare, där det lät "ok" när man satt framför högtalarna, men när man gick ut ur rummet så försvann sången. (det var små datorhögtalare) Sen beror det nog lite på vad man gör för musik oxå. När jag spelar in akusisk gitarr så gör jag det i mono, det samma med sång, bas. "Trumset" lägger jag gärna lite mer åt ett håll och låter ambiensen utgöra stereobilden, istället för någon "Orangutang-mix" där det känns som om det är 8 meter mellan cymbalerna. Allt enligt principen att skapa egna "rum" åt instrumenten. Japp, mono skall man inte underskatta!
Fredster Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Det är ju sant att de flesta nog spelar upp musiken ur två kanaler, sen så hinner ju ljudet blandas innan det kommer in i öronen(om man inte lyssnar i lurar förståss). Jag har varit med om en fasvänd högtalare, där det lät "ok" när man satt framför högtalarna, men när man gick ut ur rummet så försvann sången. (det var små datorhögtalare) Sen beror det nog lite på vad man gör för musik oxå. När jag spelar in akusisk gitarr så gör jag det i mono, det samma med sång, bas. "Trumset" lägger jag gärna lite mer åt ett håll och låter ambiensen utgöra stereobilden, istället för någon "Orangutang-mix" där det känns som om det är 8 meter mellan cymbalerna. Allt enligt principen att skapa egna "rum" åt instrumenten. Japp, mono skall man inte underskatta! Vad menar du med att du lägger trumsetet åt ett håll? En gyllene "regel" är ju att kaggen ska vara i mitten, virveln lite panorerad samt lite panorering på pukorna samt en bred panorering på overheaden.....men som sagt alla har ju en personlig åsikt om detta så det är ju inget krav om man säger så 😆 Vid inspelning av EN akustiskt gitarr så skulle jag nog rekommendera att spela in den med någon stereo teknik och sedan lägga basen och sången helt i mitten. Men som sagt det är en personlig åsikt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.