Jump to content
Annons

Vad är bussning

spacemen

Recommended Posts

Kan inte någon vänlig, pedagogisk själ förklara det där med bussning för en som inte riktigt fattat? Jag har Cubase sx3.

Jag gör alltid så att jag spelar in på några audiospår och ställer in olika effekter för varje kanal och sen gör jag om allt till en wav-fil vid nermixningen. Kan det hjälpa att jobba med bussning på något sätt?

Johan :rolleyes:

Dela på andra sajter

Annons
Kan inte någon vänlig, pedagogisk själ förklara det där med bussning för en som inte riktigt fattat? Jag har Cubase sx3.

Jag gör alltid så att jag spelar in på några audiospår och ställer in olika effekter för varje kanal och sen gör jag om allt till en wav-fil vid nermixningen. Kan det hjälpa att jobba med bussning på något sätt?

Johan :rolleyes:

Om du menar "group tracks" (som kan kallas för "bus" på andra mixers) så kan du använda det för att "samla ihop" spår som du vill lägga samma effekter på t ex.

Skicka alla 14 kör-spår till en grupp som heter "backingvox" och lägg eq och kompressor på hela paketet.

Var det nåt sånt du menade?

Dela på andra sajter

Säkert någon som kommer att lägga in en mycket bättre förklaring men jag startar iaf.

Med hjälp av bussar:

Du har trummor på 8 kanaler. Baskagge på en, virvel på en osv. Sen kan du köra alla dessa 8 till en och samma buss och lägga på gemensam kompressor för att som folk brukar säga "Få det att tighta ihop sig".

Edit: Hehe sedär Lars va precis lika snabb med exakt samma svar :rolleyes:

Redigerat av Multiband
Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
Om du menar "group tracks" (som kan kallas för "bus" på andra mixers) så kan du använda det för att "samla ihop" spår som du vill lägga samma effekter på t ex.

Skicka alla 14 kör-spår till en grupp som heter "backingvox" och lägg eq och kompressor på hela paketet.

Innebär detta att jag kan lägga alla spår i en bus och sedan använda mastring plugins som gäller för alla spår tillsammans? (använder cubase sx3)

Dela på andra sajter

Innebär detta att jag kan lägga alla spår i en bus och sedan använda mastring plugins som gäller för alla spår tillsammans? (använder cubase sx3)

Ja - fast det är ju lite onödigt, eftersom du kan lägga insert-pluggar på Master-kanalerna... 😆

Idén med Group Tracks, är att lägga samman grupper av instrument, så att man kan underlätta mixen efter att ha fått perfekt balans inbördes mellan instrumenten i gruppen.

En annan funktion som Group Tracks har, är att man kan använda Send-effekter - och alltså låta flera kanaler skicka signal till samma effekt. Lämpligt när det gäller t ex reverb, eftersom det tar en våldsam processorkraft att köra separata reverb som inserts på varje kanal (om det är bra reverb alltså... 😉 ).

Dela på andra sajter

Ja - fast det är ju lite onödigt, eftersom du kan lägga insert-pluggar på Master-kanalerna... 😉

Idén med Group Tracks, är att lägga samman grupper av instrument, så att man kan underlätta mixen efter att ha fått perfekt balans inbördes mellan instrumenten i gruppen.

En annan funktion som Group Tracks har, är att man kan använda Send-effekter - och alltså låta flera kanaler skicka signal till samma effekt. Lämpligt när det gäller t ex reverb, eftersom det tar en våldsam processorkraft att köra separata reverb som inserts på varje kanal (om det är bra reverb alltså... 😉 ).

Jaha, tack så mycket! Jag hade letat runt efter just master-kanalen och inte hittat (letat på helt fel ställen haha) men nu hittade jag det när jag kollade en annat tråd.

Så när jag ska använda min iZotope ozone lägger jag den på masterkanalen längst till höger på mixern om jag har förstått det rätt?

EDIT: Är det möjligt att skicka två olika signaler som är 100% panerat till vardera håll genom en bus med plugins, som sedan kommer ut likadant panerat (jag har två signaler som ska igenom en gitarförstärkarsimulering som sedan ska paneras åt kanterna).

Redigerat av Sickan
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.