Headbanger Postat 25 september 2007 Postat 25 september 2007 hur låter trumset i olika träslag? någon som har en länk lr kan beskriva lr klassa olika träslag efter musikgenre? vore as gött för tillverkarna e inte alltid så bra på att beskriva. ett trä slag som jag e extra nyfiken på mahogany. Thanx på förhand
IDF Postat 25 september 2007 Postat 25 september 2007 kolla runt i diverse broschyrer som man kan hämta i musikaffärerna.. där beskrivs ibland sånt väldigt utförligt..
funky monk Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 (redigerat) - Redigerat 14 december 2007 av funky monk
Strange Leaf Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Självklart låter olika träslag olika på trummor. Jag har inte 100% koll, men mahogany = bas, björk (birch)=diskant och lönn(maple) däremellan tror jag. Sen finns det ju blandningar också, samt att själva konstruktionen spelar in. Har för mig att björk även är rappare attack.
Claes Holmerup Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 JustdetOch tillmiddagäterbaradendärgråsmörjanavproteinerochvitaminerförvigillarintenyanseritillvaron. 😆 Du fattar inte heller. Gå och smek ytbehandlingen på en cymbal båda två. Jag går och skriver en låt. Bra idé! 😆 Det är bättre att skriva en låt än att komma med helt irrelevanta inlägg när någon har en seriös fråga. Det är ett faktum att alla material låter olika. Prova att slå på ett kastrull-lock, en glasruta och en cymbal och jämför ljudet. Skillnaden är betydligt mindre än så mellan olika material i instrument - men den kan vara nog så viktig om man ska få precis det sound man är ute efter. För en nybörjare spelar det väldigt liten roll, men när man har kommit längre och vet mer om vad man vill ha, så blir de mindre detaljerna allt viktigare, eftersom det är dessa som kan göra skillnaden mellan ett bra ljud och ett superbt ljud.
nattvaktaren Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Klart man hör skillnad på en virvel tillverkad av björk och en som är gjord i valnöt! Det är ju som natt och dag! Uppfattar man inte detta bör man ej syssla med musik!
VacUm Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Bra idé! 😆Det är bättre att skriva en låt än att komma med helt irrelevanta inlägg när någon har en seriös fråga. Det är ett faktum att alla material låter olika. Prova att slå på ett kastrull-lock, en glasruta och en cymbal och jämför ljudet. Skillnaden är betydligt mindre än så mellan olika material i instrument - men den kan vara nog så viktig om man ska få precis det sound man är ute efter. För en nybörjare spelar det väldigt liten roll, men när man har kommit längre och vet mer om vad man vill ha, så blir de mindre detaljerna allt viktigare, eftersom det är dessa som kan göra skillnaden mellan ett bra ljud och ett superbt ljud. För de musiker som kommit förbi prestationsångeststadiet blir det inte så himla viktigt med den sortens detaljer längre; man förhåller sig till omständigheterna och ser till att jobbet bli bra gjort ändå. Musiker som inte kan prestera ordentligt utan att alla omständigheter är perfekta brukar oftast tillhöra den halvbittra skaran som var rockstjärnor på gymnasiet men liksom aldrig räckte till sen. Då är det lätt att man börjar skylla på diverse omständigheter som dåliga instrument och konstig medhörning...
Claes Holmerup Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Bra idé! 🙂Det är bättre att skriva en låt än att komma med helt irrelevanta inlägg när någon har en seriös fråga. Det är ett faktum att alla material låter olika. Prova att slå på ett kastrull-lock, en glasruta och en cymbal och jämför ljudet. Skillnaden är betydligt mindre än så mellan olika material i instrument - men den kan vara nog så viktig om man ska få precis det sound man är ute efter. För en nybörjare spelar det väldigt liten roll, men när man har kommit längre och vet mer om vad man vill ha, så blir de mindre detaljerna allt viktigare, eftersom det är dessa som kan göra skillnaden mellan ett bra ljud och ett superbt ljud. För de musiker som kommit förbi prestationsångeststadiet blir det inte så himla viktigt med den sortens detaljer längre; man förhåller sig till omständigheterna och ser till att jobbet bli bra gjort ändå. Musiker som inte kan prestera ordentligt utan att alla omständigheter är perfekta brukar oftast tillhöra den halvbittra skaran som var rockstjärnor på gymnasiet men liksom aldrig räckte till sen. Då är det lätt att man börjar skylla på diverse omständigheter som dåliga instrument och konstig medhörning... Jag ser det snarare som så, att när man har kommit längre, så vill man ha mer kontroll på sitt sound, så att alla delar kan bli så bra som möjligt - så att man slipper skylla på någonting... 😆 Det finns en anledning till att man köper bättre prylar med åren, när man dels har råd till det och dels har förmågan att uppskatta skillnaderna. Anpassa sig till omständigheterna och göra det bästa möjliga av situationen kan man alltid, men man gör ju alltid bäst ifrån sig med de prylar som man är mest van vid och som man tycker bäst om - och om man ska köpa nytt så vill man nog helst ha något som är bättre än det man har använt tidigare. Jag skulle t ex inte spela lika bra på en Jazzbas som jag gör på min 4001 - och jag skulle inte heller spela lika bra om det satt fel strängar på, eftersom det blir en annan känsla. Här blir också nyansen bra resp. skitbra; med vilken bas som helst skulle jag göra bra ifrån mig - men med min egen där allt är perfekt för mig, skulle jag göra skitbra ifrån mig eftersom alla delar stämmer. Ok - där är inte ljudet avgörande för hur bra jag spelar, så mitt exempel med basen är kanske mer att jämföra med stockar och skinn, men ändå... 😆
Overkill Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 (redigerat) https://www.musikhuset.org/~tiger/phpBB2/vi...opic.php?t=1237 Scrolla ner en liten bit så står det om olika träslag där. Står det mesta grundläggande där faktiskt. 😛 EDIT: Det som inte nämns där är dock filippinsk mahogny som billigare trumset använder. Även basswood bör du undvika om du ska ha något bättre. Redigerat 26 september 2007 av Overkill
Headbanger Postat 26 september 2007 Trådstartare Postat 26 september 2007 Fan va många svar, orkade knappt läsa alla, skit bara att en massa idioter har skrivit in sina jävla åsikter om annan skit som jag ger fulständigt fan i, svara på frågan lr håll käft För dom dudsen som har svarat e jag grymt taksam, de var möe till hjälp, gött mos på er o du som påstår att jag ska skita i vilket träslag jag har o att jag ska banka på som fan . . . bla bla . . . nitband. . .bla bla bla, måste säga att du e patetisk när du skriver så att fördommen om hårdrockar stämmer in på dej till 100% men du overkill, e detta mest en pris fråga lr en kvalite fråga när de gäller filipinsk mahogny? "Något bättre" behöver ju inte betyda att de både e dyrt o bra för träpriset bestäms ju inte efter hur de låter om man säger så, finns ju andra som köper trä på marknaden om man säger så
hegobald Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Äsch vilken massa nonsenssvar du får.. Principen på hur olika träslag låter enkel egentligen.. Ju tyngre träslag. (läsa massa versus volym) .. Ett mycket lätt träslag typ lärkträd har massor med luft i sig (typ tänk frigolit). här dämpas högre frekvenser lättare och lägre frekvenser mindre bra.. Ett tyngre träslag typ ek, mahogny (typ tänk betongbunker).. här studsar ljuden lättare mot ytan basen innesluts (stoppas) samt att stämningen av skinnet blir plötligt viktigare (ringer längre på grund av minskad absorbation).. Ljud studar runt i din trumma.. Amvänd sunda förnuftet.. Ju tyngre och tätare träslag du använder ju mer av ljudet reflekteras av ytan av träslaget.. Ju lättare och luftigare ju mer av diskanttonerna absorberas.. etc etc.. Så är det 😉 Enkel fysik och enklare "sunt förnuft" om du tänker efter.. Massa versus volym helt enklet ! 🙂
tbruce Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Bra idé! 🙂Det är bättre att skriva en låt än att komma med helt irrelevanta inlägg när någon har en seriös fråga. 😉 Det är ett faktum att alla material låter olika. Prova att slå på ett kastrull-lock, en glasruta och en cymbal och jämför ljudet. Skillnaden är betydligt mindre än så mellan olika material i instrument - men den kan vara nog så viktig om man ska få precis det sound man är ute efter. För en nybörjare spelar det väldigt liten roll, men när man har kommit längre och vet mer om vad man vill ha, så blir de mindre detaljerna allt viktigare, eftersom det är dessa som kan göra skillnaden mellan ett bra ljud och ett superbt ljud. Ofan, så ett lock till en kastrull låter inte som en cymbal? Nä Claes, det förstår jag också. Men den här handlar om något annat: När musiker försöker dölja sitt meningslösa innehåll med glänsande teknik & dyra instrument. Har du hört fusionjazz? Någon måste ju visa grabben ni inte är enda sidan av kakan. Ps. Det är vår sida som får brudarna. haha Vad försöker du säga egentligen? Det är viktigt att ha en poäng eller någon slags "röd tråd" om man vill göra sig förstådd. Menar du seriöst att du missade hans poäng? 🙂 (f ö en bra poäng, men den kanske inte behöver dras upp i en sånhär tråd 🙂 )
Overkill Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 men du overkill, e detta mest en pris fråga lr en kvalite fråga när de gäller filipinsk mahogny? "Något bättre" behöver ju inte betyda att de både e dyrt o bra för träpriset bestäms ju inte efter hur de låter om man säger så, finns ju andra som köper trä på marknaden om man säger såDet är en kvalitetsfråga. Filippinsk mahogany ska - enligt vad jag läst på samma forum som jag länkade till (fråga där så kan du få ännu bättre svar!) - vara billigare och sämre. Björk och lönn är de vanligaste bättre träslagen. Trumsetten i mellanskiktet - till exempel Tama Superstar - är "utspädda" med billigare och sämre trä. I Superstar-fallet är björk blandat med basswood. De sämre trumsetten består ofta av poplar, vilket du definitivt ska undvika. De bättre trumsetten, till exempel Tama Starclassic, är enbart björk (Starclassic Performer) eller lönn (Starclassic Maple). Går man ännu högre upp finns det bubinga och mer samma träslag (dvs. björk, lönn, bubinga etc.) i exotiskare versioner. Men nuförtiden får du välljudande trumset ganska billigt. Till exempel är East All Birch och East All Maple, preics som namnen antyder, bara björk eller lönn. Sonors 3007 är också väldigt omtyckta. DDrum har nyligen kommit med ett par akustiska set och de ska också vara väldigt schyssta, dock är hardwaren tydligen inget att hurra över. Hoppas du blev åtminstone lite klokare. Har du någon budget eller preferenser (så som storlekar, antal pukor och kagger etc.)?
Headbanger Postat 26 september 2007 Trådstartare Postat 26 september 2007 du hegoblad de tråkigt att du ser ner på en o använder så simpelt språk som om jag inte vet vad denstitet e, o allt du nämnde är ju helt uppenbart för vilken jävla nisse som helst, men jag måste tacka för jag tänkte inte ett skit på de, ska genast kubba till min formelsamling o kolla upp lite, tror dock att jag hittar mer på nätet, thanx dude Two thumbs upp for Overkill, gött gött, har faktiskt kollat på dom du nämnde(förutom east), tänkte ha två 22" kaggar, 12" hp, 13"hp, 14" hp, 16" gp, o virvel tar jag de aset som e på så de inte blir fördyrt, tänkte något i pris klassen om 13-15 tusen, o just nu så tror jag att de blir mapex M birch, men om du har några andra stabila tips så tar jag gladeligen till mej
Björn Olsberg Postat 27 september 2007 Postat 27 september 2007 Jag har rensat kraftigt i tråden för att få den att handla om det den ska (några fler inlägg åkte med i farten, ingen värdering i det) Headbanger ställde en fråga och ska inte behöva mötas av en nedlåtande attityd bara för att någon har en annan åsikt. Åsiktsfrihet råder självfallet på forumet, men den kan man uttrycka utan att vara nedlåtande. Upprepat sådant beteende tolereras inte, på den punkten är vi benhårda. Den som känner sig osäker hänvisar jag till Forumreglerna uppe till vänster. Har jag uttryckt mig tydligt nog? Sådär, nu ska jag ta en god kopp kaffe 🙂 Och låt tråden fortsättningsvis handla om det ämne den är tänkt till. De bortrensade inlägget hittas under Utanför ämnet: https://www.studio.se/index.php?showtopic=43006
Headbanger Postat 27 september 2007 Trådstartare Postat 27 september 2007 thanx för alla tips o råd, vet nu vad jag ska ha My you live long and prosperus
Ludgo-Pelle Postat 14 december 2007 Postat 14 december 2007 Hej! Jag skulle gärna vilja fylla på lite som inte har omnämts här såvida jag inte har missat det: Träslaget är viktigt....ja visst....självklart. Men någonting som är minst lika viktigt är stommens tjocklek och uppbyggnadssätt. Många tycker (eller kanske snarare tror) att det är bättre ju tjockare en stomme är men de vet inte varför. Dessutom så är det inte alls så säkert att en tjock stomme är bättre än en tunn eftersom det beror helt på vilken slags egenskap man vill ha på sina trummor. En tjock stomme genererar starkare volym än en tunn stomme, men en tunn stomme ger en längre sustain. Det är alltså lättare att få en tunn stomme att låta fyllig och att få den att klinga än tjocka stommar. (Tvärs emot vad många tror alltså.) Tjocka stommar ger ett bättre "tjoff-ljud" och är i de flesta fall att föredra om man vill lira riktigt tung hårdrock eller liknande. Men tjockt ger ett lite plattare ljud och som inte är lika livfullt som tunna. Tjockare stommar resulterar i att trumskinnen arbetar på ett helt annat sätt än med tunnare stommar. Och då menar jag inte bara det att det ger ett annat sound, utan även den fysiska responsen på skinnet blir helt annorlunda när stocken träffar skinnytan blir helt annorlunda. Detta känns i händerna. Generellt så ger tjocka stommar en mer tungspelad känsla jämfört med tunnare stommar. Det är alltså ganska lätt hänt att stockarna känns lite som tuggummi mot skinnet med tjockare stommar. Ännu mer påtagligt blir detta om man kör med riktigt grova sticks. Kontentan av detta är att tunna stommar ger mindre fysiskt motstånd och blir då mer lättspelat och att det blir lättare att utföra ett tekniskt avancerat spel i snabba tempon. Detta gäller alla och oavsett hur bra teknik man än har för de fysiska lagarna rår vi inte på. Om man däremot vill ha ett lite mer allround sound som passar och fungerar till det mesta så skulle jag rekommendera 5 till max 7 lagers maple (lönn) eller björkstommar. Tänk på att det går att korta ner en lång sustain till all oändlighet men inte att förlänga den i samma omfattning! Att korta ner sustainen kan man göra antingen genom val av trumskinn, hur man stämmer, tape eller andra fysiska dämpare och/eller en kombination av dessa varianter. Men om du har tjocka stommar (typ 9 lager eller mer) så får du otroligt svårt att få den att klinga ut med en lång sustain om du nu skulle vilja det. Och tänk långsiktigt! Om 4-5 år kanske du får ett annat ljudideal. Den dagen (om inte förr) så är det en stor fördel med en grovlek som ger dig stor flexibilitet i ditt sound så att du kan stämma trummorna så som du för stunden önskar. Maple eller björkstommar i max 7 lager om jag fick välja åt dig. Vad som är lite lustigt är att många inte tycks känna till att en av hemligheterna till ett riktigt fett och fylligt sound just beror på att det finns lite sustain i klangen! En trumma kan ensamt låta som att den klingar för länge eller för mycket, men i sammanhanget...tillsammans med den övriga musiken...så smälter detta oftast in på ett otroligt bra och naturligt sätt och det är just detta som då skapar den här riktigt feta fylligheten. Man kan säga så här: Ensamt låter trumman som en enda lång sustain, men i sammanhanget så låter det snarare fylligt och fett än att det låter sustail-aktigt. Örat blir ordentligt lurat många gånger! En annan sak är trummornas djup och diameter som självklart också påverkar ljudet otroligt mycket: Samma sak här: Håll dig till standard-storlekar och inte större än så är mitt tips! Varför? Jo....stora pukor är svårstämda plus att det faktiskt inte ger samma punch och fett i soundet som många tycks tro! Tänk på att vi många gånger hör trummor via ett mixerbord och vid dessa tillfällen så är det inte så konstigt att det kan låta bra även med riktigt stora dimmensioner. Men faktum är att små dimensioner faktiskt kan låta otroligt fett och tungt! Oftast ännu fetare och fylligare även om många inte inser eller tror det. Det är ingen tillfällighet alls att många professionella studiotrummisar väljer just små dimensioner på hela trumsetet! Många studiotrummisar (kanske de flesta i just studiosammanhang) har man t.ex. 14" golvppukor. Då får man dessutom ett rent sound utan "fladder" i soundet. 20" baskaggar är heller inget ovanligt särskillt om man vill ha ett kort och distingt ljud i mobination med mycket fläsk. Av olika orsaker vet jag mycket väl att det är på det här sättet. Med små trummor går det dessutom att få ett väldigt tajt sound med vilket är väldigt svårt att få med stora dimensioner. (Fysikens lagar fungerar så även här och det kan vi inte ändra på.) Vill du ha ett fett och tajt sound samt att ha det lite lättare och bekvämare att stämma trummorna så är det alltså små dimmensioner (standardstorlek eller något mindre) som gäller. När det gäller djupet på trummorna så behöver du inte tänka på någonting annat än att det bara ska vara standarddjup för respektive diameterstorlek. Virvelkaggen kan vara det enda undantaget. Personligen gillar jag trävirvlar i storleken 14" X 6½", även om det är bra att ha en uppsjö av virvelkaggar att välja mellan för att få lite olika karraktärer. Men att ha flera virvelkaggar kostar ju. Om man inte är sponsrad förståss 😛 !! Sound liksom sustain påverkas ju naturligtvis även av trumskinnen och här kan man påverka väldigt mycket. Låter det självklart? Jo, det gör det, men alla som har gett sig på att stämma trummor vet att det är lättare sakt än gjort och detta är ytterliga en orsak till att inte välja för stora dimmensioner! Men det finns fler aspekter i det här med trumskinn: Valet av underskinn underskattas alldeles för ofta men det påstår jag beror på ren okunskap. Och det är inte så konstigt alls, för det tar rätt många år innan man har hunnit laborera med alla dess olika skinn och inte minst olika skinnkombinationer (mellan under/överskinn) innan man har hunnit få ett riktigt bra grepp om det här. De flesta får ju betala för sina trumskinn och det innebär att det är ganska få som har råd att skaffa den här kunskapen på relativt kort tid eftersom det kostar att laborera. För de flesta tar det nog minst 10-15 år att lära sig stämma trummor. För den som inte kan det riktigt fullt ut så kan jag säga att det finns proffstrummisar som inte heller är så duktiga på detta. Det är faktiskt inte alls särskilt ovanligt. Av samma naturliga orsaker som jag just nämnde. Ett tips är dock att ge sig på även underskinnet och att laborera med denna när man ska få till ett sound. Se vad som händer när du skruvar och till slut så ser man ett samband även om det tar tid. Jag skulle nog kunna skriva en hel roman om trummor, (och är visst på god väg här tror jag) men vill bara poängtera extra tydligt om , dimmensionerna och trumskinnen och att det är väldigt viktigt att man verkligen har rätt underskinn i relation till överskinnet för att få det sound man vill ha. Många stirrar sig nästan blinda på enbart slagskinnet men lägger inte alls ner så mycket tid att lära sig hur underskinnet påverkar slagskinnet liksom hur slagskinnet påverkar underskinnet. Här är det många som missar i jakten på ett riktigt bra ljud. När man har fått ett bra grepp om det här om skinnens funktion i kombination till hur man stämmer dem för att få olika slags sound så kan man nog säga så här: "Ge mig ett par hinkar med skinn på så ska jag stämma dessa så att dem låter kanonbra"! Kaxigt? Jo visst. Men det är faktiskt ganska nära sanningen! Det går således att få ut ett bra sound ur precis alla trummor på marknaden om man bara vet hur man ska göra, men vissa trummor är mer svårtämda än andra bl.a. beroende på dimmensionerna. Sammanfattningsvis kan man säga att träslaget visst har en stor betydelse, men att det finns en rad andra omständigheter som sammantaget sett är minst lika viktigt. Det är alltså helheten som är det viktiga och inte enbart de enskilda detaljerna. Därför ska man inte stirra sig alltför blint på en eller ett par grejer spm t.ex. just träslaget. Se den totala bilden istället så blir det bra. Om man inte klarar av det (ännu) kan man alltid få hjälp med detta så att man får ut det maximala ur de dyra slantar man tänker betala. Lycka till! Hälsningar: Ludgo-Pelle
IDF Postat 14 december 2007 Postat 14 december 2007 jädrans matnyttigt inlägg där Ludgo Pelle.. all eloge till dig för det!! och till författaren.. kolla in på beg.marknaden. kan säga så att jag gillar björktrummor om jag ska ha riktigt fett ljud. typ metal eller tyngre rock! riktigt tunga björktrummor med remos ebonyskinn på slå det mesta. och vill jag ha lite äldre stuk på ljudet drar jag fram mina sonor chicago star från 54 i lönn o lirar på där. lite tunnare coated skinn typ evans där.. och som tidigare nämnt är flertalet virveltrummor att föredra om man jobbar mkt i studio för då kan man lätt skifta mellan olika sound. vissa låtar passar med fetnerstämd ludwig supraphonic andra passa bättre med sonor jungle drum. 😎 och för att skryta så måste jag poängtera att jag har båda de ovannämnda virvlarna, och de låter båda två fanatiskt. har även några fler.. 😛 nåväl. nog om mig. over and out.
Demonproducenten Postat 14 december 2007 Postat 14 december 2007 Hälsningar:Ludgo-Pelle bör ju nomineras till årets bästa inlägg på detta glada forum
Ludgo-Pelle Postat 14 december 2007 Postat 14 december 2007 Tackar så väldans för de uppskattande orden från IDF och Demonproducenten! Alltid roligt att beröra, men det är ju å andra sidan det vi alla vill göra som sysslar med musik i någon form oavsett nivå och stil för det är ju en av huvudpoängerna med att ens hålla på. En sak som kanske kan förtydligas till mina egna ord här ovan är att man kan få ett tungt sound även i lätta och/eller tunna träslag. Det kan man styra och kontrollera genom val av trumskinnskombinationen mellan slagskinn och underskinn. Nästan på samma sätt kan man få ett lättsammare sound ur tunga och/eller tjocka träslag, men här är det alltså inte lika enkelt att lyckas med det som att få ett tyngre sound med lätta och/eller tunna träslag. Men det går till viss del att få det tunga/tjocka träslaget att "lättas upp" om man vill, även om det kräver sin man eller kvinna när det gäller kunskapen om att välja rätt skinnkombination och hur man stämmer. Den tveklöst största missen som många gör när man vill skapa ett riktigt fett och tungt sound ur trummorna är dock att dämpa bort/sönder sustainen! En jättestor del av det feta och stora soundet i pukorna sitter just i sustainen (efterklangen) och kortar man ner den eller tar bort den helt så återstår det i stort sett bara en attack i trumstockens anslag. All fyllighet...dvs. fett, fyllighet och tyngd....går på det sättet förlorat helt eller delvis. I precis alla mikrofonsammanhang...oavsett om det gäller i ett PA-system eller uppmickning i studio så ska man ha lite "sjung" i pukorna för att mikrofonen ska kunna fånga upp det här feta soundet som många (de flesta?) vill eftersträva. Tyvärr är det många som tror motsatsen. Vad man också ska tänka på är att en mikrofon inte "hör" och uppfattar ljud på samma sätt som våra öron. Dels så är en mikrofon inte ett mänskligt öra även om tanken är att den ska vara som om den vore ett öra, men dessutom så är det ju så att när trummisen spelar på sina trummor...kanske för att bara stämma dem eller för att spela som vanligt....så sitter ju trummisens öron en bra bit bort från pukorna jämfört med mikrofonerna. I alla fall om man närmickar dem. Mikrofonen "hör" ljudet på ett helt annat sätt än våra öron. Även om man inte närmickar. Det gäller alltså att försöka förstå hur en mick "hör" och uppfattar ett ljud för att kunna lyckas krama ut varenda mm. ur ett ljud som ska fångas upp av micken. Att veta hur en specifik mick fungerar och hur den reagerar. Att veta dess styrka och svagheter. När man vet det plus att man vet lika mycket även om trumskinn och trumman så blir det så mycket lättare att få till ett bra trumsound hela vägen ut. Alltså från det rena akustiska grundsoundet från trummorna inne i rummet, in i micken, in/ut via mixerbord, effekter och högtalare. Det är en rätt lång ljudkedja som soundet ska passera och där de olika stegen samverkar med varandra. Inte så konstigt att trummor antagligen är det svåraste instrumentet att få till trots att samma princip gäller alla ljud/instrument! Men då menar jag naturligtvis riktiga trummor och inte trummaskiner/mjukvarutrummor. Riktiga trummor är tillräckligt svårt att få bra ljud ur även utan hela den här långa kedjan. Så det räcker och blir över! Men man ska aldrig ge upp, för man kan komma en bra bit på vägen även om det alltid finns förbättringar att göra. Många skaffar svindyra effekter eller annat för att hoppas på att det ska fixa till det perfekta trumsoundet. Många gånger så kan visserligen en del av dessa effekter/apparater vara bra, men alltför många missar själva "hemligheten" i ett sound, nämligen själva grundljudet i trummorna i sig. Om inte det rena akustiska grundljudet är bra redan i rummet så blir det aldrig perfekt hur mycket och dyra grejer man använder sig av. I vissa fall kan det i bästa fall bli lite bättre, men det blir aldrig riktigt bra om inte grundljudet är det. -"Några genvägar finns tyvärr inte" var det visst någon som sa och jag håller med! Lägg därför krutet på att välja rätt trumskinn och att lära dig stämma dem. Det här betyder så oändligt mycket mer än vilka trummor man använder. Det går att få ett riktigt kanonljud ur vilket trumset som helst, så det är ytterst sällan (eller aldrig) att det är där problemet sitter om man inte riktigt lyckas. Det är hur man handskas med dem som betyder något. Virvelkaggen vill man däremot oftast ha helt dämpad för att sedan eventuellt lägga på lite efterklang i någon form via någon effektenhet. Om man inte spelar t.ex. jazz där man vill ha lite klang även på virveln. Baskaggen vill man i de flesta sammanhang ha ganska torr den också, men även här är det bra att den har ett litet sjung. Inte alls lika mycket som på pukorna naturligtvis, men det bör finnas en antydan till en svag och kort efterklang. Orsaken till detta är exakt densamma som för pukorna: Fylligheten och det feta soundet finns just här. Det är då micken lätt kan fånga upp den naturliga feta botten som finns i soundet. Dämpa alltså inte en baskagge för mycket om du vill ha ett fett sound! Attacken i pedalklubbans anslag kan man lätt lyfta upp i diskanten om man vill göra den lite tydligare för ett "fastare" sound med mycket "kärna". Om baskaggen sjunger lite väl mycket på inspelningen (eller i ett PA) så kan man med fördel använda sig av en expander-gate. Bra även på hela trumsetet för övrigt utom overhead-mickarna eftersom det kan kapa cymbalernas utklingning. Men innan man kommer så här långt som till effekter så måste man ju så klart placera mikrofonerna på ett bra sätt. Det är också en jätteviktig faktor som påverkar ljudet otroligt mycket. Man kan lätt tappa bort ett bra grundljud enbart med mickplacering men man kan också ta vara på ett bra grundljud om man "bara" hanterar det hela på ett bra sätt. Enbart detta med mickplacering på ett trumset är en historia för sig och den här tråden handlar ju egentligen om trummornas ljudegenskaper av olika träslag så det är ingenting jag har några åsikter om just nu. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Erik84 (oregistrerad) Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Hej hej! Jag har ett Sonor Force 3007, 9 lager lönn = 7 mm. Har nu insett efter att ha provat med massa olika skinn, att det nog är för tjockt för min smak... Om man nu t.ex. jämför med ett Tama Starclassisc Maple, 6 lager lönn = 5 mm, är det skillnaden mellan de tre lagren lönn eller mellan de två millimetrarna som gör att Tama tar dubbelt så mucket betalt? Har kollat på en del andra trummor och det är ju inte helt ovanligt med t.ex. 6 lager = 7,5 mm, vilket ju är färre lager, men samtidigt tjockare stomme än vad mina trummor har. Jag fattar inget... 😄 Är det antalet lager i stommen, eller är det tjockleken i mm man ska gå efter när man försöker välja??? Spelar det någon roll hur tjockt ett lager i stommen är? Ha de gott!! /Erik
Ludgo-Pelle Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Hej hej! Jag har ett Sonor Force 3007, 9 lager lönn = 7 mm. Har nu insett efter att ha provat med massa olika skinn, att det nog är för tjockt för min smak... Om man nu t.ex. jämför med ett Tama Starclassisc Maple, 6 lager lönn = 5 mm, är det skillnaden mellan de tre lagren lönn eller mellan de två millimetrarna som gör att Tama tar dubbelt så mucket betalt? Har kollat på en del andra trummor och det är ju inte helt ovanligt med t.ex. 6 lager = 7,5 mm, vilket ju är färre lager, men samtidigt tjockare stomme än vad mina trummor har. Jag fattar inget... 😄 Är det antalet lager i stommen, eller är det tjockleken i mm man ska gå efter när man försöker välja??? Spelar det någon roll hur tjockt ett lager i stommen är? Ha de gott!! /Erik Oj! Nu blir det fantastiskt komplicerat! Det här med stomtjocklekar, antal lager och lagertjocklekar....det är otroligt komplicerade saker som i stort sett kräver kunskaper på forskningsnivå för att kunna förklara det hela på ett bra och inte minst rätt sätt! Den sortens kunskaper är det faktiskt ytterst få som besitter eftersom man utöver kunskapen om trä ska förena det med akustiska egenskaper. Jag kan en del....men inte allt! Skulle jag gå närmare in på just detta så lär väl enbart detta inlägg bli lika långt som alla andra inlägg tillsammans he he! Jag vill dessutom inte gå utanför mina egna kunskapsnivåer och håller mig därför inom det området. Om det här med prissättningen nu då...att det ena är billigare än det andra. Om jag nu bortser all metall och enbart tittar på trummans trästomme....så är det ju så att det är väldigt stor skillnad mellan t.ex. lönn och lönn. Trä är ju en naturprodukt. Det gör att kvaliteten på träden som man sågar ner har stora kvalitetsskillnader redan när den står i skogen. Var någonstans i världen trädet står, om den står i syd eller norrläge, fuktighetshalten i skogen, skadedjurens inverkan och mycket mycket mer. När sedan trädet väl är fällt så hänger det väldigt mycket på hur man hanterar virket. Hur förvarar man den och under hur lång tid innan man sätter igång med bearbetningsprocessen? Hur snabbt låter man träet torka, till vilken fuktighetshalt låter man det torka innan man gör en trumma av den osv. Som du ser så är det en mängd faktorer som avgör om hur den slutgiltiga kostnaden blir men även hur kvaliteten blir. Ändå har jag inte räknat in alla faktorer för det finns många fler än så här. Även sådana saker som virket inköpspris är ju naturligtvis också starkt avgörande. Virkespriserna varierar ju hela tiden. Sedan finns det sådana saker som företagets policy, men den får vi ingen inblick i. (Exakt samma sak som jag har beskrivit här ovan gäller för övrigt alla musikinstrument gjort av trä.) Ett riktigt högt pris behöver inte alltid betyda att det är en riktigt hög kvalitet även om det oftast hänger ihop. Man kan från företagets sida även använda sig av sk. psykologiska prissättningar. Det innebär att man kanske sätter ett något högre pris på produkten för att ge sken av, och/eller för att understryka att produkten är av hög kvalitet! Den här sortens prissättning är jättevanlig och används av de flesta företag mer eller mindre. Om ett trumset som idag kostar 30.000 kr i butik egentligen skulle kunna säljas för 20.000 kr så finns ju risken att du tycker att det kanske inte är fullt så bra som du först trodde.... ett trumset för 30.000 kr är väl bättre än för ett som kostar 20.000 kr Eller? Därför är det så på framförallt dyrare instrument att man använder sig av både en kvalitativ prissättning och en psykologisk prissättning. På riktigt billiga trumset, för t.ex. 3-5000 kr, så är det mest en kvalitativ prissättning som sätts. Den psykologiska prissättningen används då inte alls på samma sätt som för det dyra trumsetet. Å andra sidan är all prissättning alltid prykologisk om du förstår hur jag menar. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Ludgo-Pelle Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Du säger förresten att du "-har insett efter att ha provat med massa olika skinn, att det nog är för tjockt för min smak". På vilket sätt märker du det? Vad är det som inte du är nöjd med i soundet och hur skulle du vilja ha soundet om du själv fick välja? Vilka skinn har du provat? Gäller det enbart slagskinnen eller har du testat även med olika underskinn....i så fall vilka? Har du helgjutna sargar på trummorna eller stålsargar? Många frågor, men kanske jag kan hjälpa dig en bit på traven till ett bättre ljud? Det är ju trots allt dyrt att köpa nytt och det går att få bra ljud ur vilka kakburkar som helst om man bara hantera allting på rätt sätt! Hälsningar: Ludgo-Pelle
Erik84 (oregistrerad) Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 (redigerat) Du säger förresten att du "-har insett efter att ha provat med massa olika skinn, att det nog är för tjockt för min smak". På vilket sätt märker du det? Vad är det som inte du är nöjd med i soundet och hur skulle du vilja ha soundet om du själv fick välja? Vilka skinn har du provat? Gäller det enbart slagskinnen eller har du testat även med olika underskinn....i så fall vilka? Har du helgjutna sargar på trummorna eller stålsargar? Många frågor, men kanske jag kan hjälpa dig en bit på traven till ett bättre ljud? Det är ju trots allt dyrt att köpa nytt och det går att få bra ljud ur vilka kakburkar som helst om man bara hantera allting på rätt sätt! Hälsningar: Ludgo-Pelle Ojoj. Försöka beskriva ljud med ord... Ska försöka. Först och främst vill jag säga att jag än så länge bara suttit i en trång liten replokal och stämt och grejat. Har alltså aldrig varit ute på spelning med mina nya trummor. Att allt förändras mellan små och stora lokaler vet jag från mitt förra trumset (Yamaha Power-V) som lät helt dött i replokalen, men som faktiskt kunde låta helt okej när man kom ut i en större lokal. Nu hade de gamla trummorna den typens upphängning med en pinne som går rakt genom stommen, 3007-pukorna hänger ju i sargen. Så än så länge vet jag alltså inte hur det låter i "verkligheten", men det skulle väl gå att bli nöjd med soundet ändå?? Eller har lokalen VÄLDIGT stor inverkan?? Nå, färdigtjötat om det. Jag har följande kombinationer: Slag / Reso: Evans G2/original (originalskinnet motsvarar ungefär ett ambassador har jag fått höra) Evans EC2/original EC2/G2 (kollade på Evans fina "trumskinns-väljar-diagram", vilken jag tolkade som att denna kombinationen skulle ge ett väldigt "varmt och fokuserat" ljud. Detta lät mer som "helt dött fast med en hel armé övertoner", i mina öron... Insåg av den läxan att jag nog är ute efter ett lite "öppnare" ljud) Remo Emperor/original (blev väl egentligen samma som G2/original...) Nu tycker ju jag att ordet "varmt" låter ganska bra, om jag tolkat det rätt skulle det betyda ungefär: mycket botten med lite mindre sustain. Men jag skulle nog vilja ha mina trummor ganska lågt stämda, fast med lite lagom sustain (säg att ljudet från pukan "hänger" kvar ca en sekund eller nåt). Sen är det alla j***a övertoner som bildas. Dessa blir jag inte kvitt hur jag än gör. Är det själva stommen, eller är det kombinationen/förhållandet i tonläge mellan skinnen som gör detta? Jag har rätt bra musiköra så att dra alla stämskruvarna så det blir samma ton vid tillslag runt om är inget större problem... Är det bara jag som hör övertonerna, d.v.s. studsar de bara från slagskinnet rätt upp i öronen på mig, eller skickas de vidare ut till publiken också? Om de inte gör det är det ju inga större problem, såvida jag inte ska micka (?), vilket jag ju då tyvärr ganska ofta gör. Mickarna jag har är nån billig skit, men våran sångare/gitarrist/ljudtekniker säger att de inte är innebär några större problem. Han har gått nån ljudteknisk utbildning på ett par år, så han borde väl ha en liten susning om vad han snackar om hoppas jag. Jag vet faktiskt inte vad det är för sargar jag har... Hur ser man skillnaden? Har kollat på Sonor´s hemsida men kan inte hitta nåt nånstans... Tacksam för all hjälp jag kan få!! /Erik Redigerat 22 januari 2008 av Erik84
Ludgo-Pelle Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Du säger förresten att du "-har insett efter att ha provat med massa olika skinn, att det nog är för tjockt för min smak". På vilket sätt märker du det? Vad är det som inte du är nöjd med i soundet och hur skulle du vilja ha soundet om du själv fick välja? Vilka skinn har du provat? Gäller det enbart slagskinnen eller har du testat även med olika underskinn....i så fall vilka? Har du helgjutna sargar på trummorna eller stålsargar? Många frågor, men kanske jag kan hjälpa dig en bit på traven till ett bättre ljud? Det är ju trots allt dyrt att köpa nytt och det går att få bra ljud ur vilka kakburkar som helst om man bara hantera allting på rätt sätt! Hälsningar: Ludgo-Pelle Ojoj. Försöka beskriva ljud med ord... Ska försöka. Först och främst vill jag säga att jag än så länge bara suttit i en trång liten replokal och stämt och grejat. Har alltså aldrig varit ute på spelning med mina nya trummor. Att allt förändras mellan små och stora lokaler vet jag från mitt förra trumset (Yamaha Power-V) som lät helt dött i replokalen, men som faktiskt kunde låta helt okej när man kom ut i en större lokal. Nu hade de gamla trummorna den typens upphängning med en pinne som går rakt genom stommen, 3007-pukorna hänger ju i sargen. Så än så länge vet jag alltså inte hur det låter i "verkligheten", men det skulle väl gå att bli nöjd med soundet ändå?? Eller har lokalen VÄLDIGT stor inverkan?? Nå, färdigtjötat om det. Jag har följande kombinationer: Slag / Reso: Evans G2/original (originalskinnet motsvarar ungefär ett ambassador har jag fått höra) Evans EC2/original EC2/G2 (kollade på Evans fina "trumskinns-väljar-diagram", vilken jag tolkade som att denna kombinationen skulle ge ett väldigt "varmt och fokuserat" ljud. Detta lät mer som "helt dött fast med en hel armé övertoner", i mina öron... Insåg av den läxan att jag nog är ute efter ett lite "öppnare" ljud) Remo Emperor/original (blev väl egentligen samma som G2/original...) Nu tycker ju jag att ordet "varmt" låter ganska bra, om jag tolkat det rätt skulle det betyda ungefär: mycket botten med lite mindre resonans. Men jag skulle nog vilja ha mina trummor ganska lågt stämda, fast med lite lagom resonans (säg att ljudet från pukan "hänger" kvar ca en sekund eller nåt). Sen är det alla j***a övertoner som bildas. Dessa blir jag inte kvitt hur jag än gör. Är det själva stommen, eller är det kombinationen/förhållandet i tonläge mellan skinnen som gör detta? Jag har rätt bra musiköra så att dra alla stämskruvarna så det blir samma ton vid tillslag runt om borde inte var problemet tycker jag... Är det bara jag som hör övertonerna, d.v.s. studsar de bara från slagskinnet rätt upp i öronen på mig, eller skickas de vidare ut till publiken också? Om de inte gör det är det ju inga större problem, såvida jag inte ska micka (?), vilket jag ju då tyvärr ganska ofta gör. Mickarna jag har är nån billig skit, men våran sångare/gitarrist/ljudtekniker säger att de inte är några större problem med dem. Han har gått nån ljudteknisk utbildning på ett par år, så han borde väl ha en liten susning om vad han snackar om hoppas jag. Jag vet faktiskt inte vad det är för sargar jag har... 😎 Hur ser man skillnaden? Har kollat på Sonor´s hemsida men kan inte hitta nåt nånstans... Det här är väldigt rörigt... ☺️ Jag kanske borde prova enkelskinn i stället, för att få lite mer resonans? Annars får jag spela med mina Peltor-hörselskydd med radio på alltid, då låter allt skitbra för mig i alla fall!!! 😎 Tacksam för all hjälp jag kan få!! /Erik Jo, lokalen har en enorm invärkan på trummornas sound! Mycket större inverkan än på vissa andra instrument även om trummor/cymbaler inte är det enda instrumentet som har denna känslighet. Men de tillhör i alla fall bland de mäst känsliga för rummet. Vad jag glömde fråga dig om som skulle vara bra att veta är pukornas storlekar. Helst både på diametern och djupet. Men jag kör ett svar här ändå: Om jag förstår saken rätt så är det mest övertonerna som dy upplever som för dominanta? Det skulle kunna ha med rummets karaktär att göra, men det troliga är hur du stämmer trummorna och att rummets karaktär hjälper till att lyfta fram dessa överotoner. Men om detta vet jag ju inte utan att vara på plats. Jag vågar heller inte uttala mig exakt hur dina skinnkombinationer fungerar just på dina trummor, men jag har i alla fall ett förslag på en skinnkombination som jag tveklöst vet skulle fungera bra och det är Remo Pinstripe som slagskinn och genomskinliga/transparanta Remo Ambassador som underskinn. Eller resonansskinn som de också kallas. Pinstripe ger en bra botten med en fyllig och fet klang samtidigt som den inte är så övertonsrik men utan att du tappar diskant. Det ger därför ett bra focuserat sound men en stor bredd i hela frekvensregistret. Emperor ger något mer övertoner än Pinstripe och kan fungera det också, men jag tror att du blir mer nöjd med Pinstripe. Ambassador är ju ett enkelskinn vilket gör att den svarar snabbare på anslaget från slagskinnet. Det i sin tur gör att du får en tydlig attack från slagskinnet vilket spär på slagskinnets egenskaper. Du får även en något längre sustain ur trumman än om du kör med dubbelskinn på undersidan, men det gör att du får ännu fylligare sound med mer botten. Många tror tyvärr att trummorna låter som fylligast när de är nästan helt torra, men detta är en vansinnigt stor myt oavsett vilket ljudideal man än har! Många tror även att trummorna bara grötar ihop om de sjunger lite, men det beror helt och hållet hur man EQ:ar framför allt pukorna. Och EQ:ar gör man med hjälp av skinnval och hur man stämmer. Låter det bra redan här så har man skapat jättebra förutsättningar för att det ska kunna låta bra även på inspelning och live i PA:t. Även om man har billiga mikrofoner. Frågan är: Hur slitna är dina nuvarande skinn? Är det länge sedan du bytte och har du spelat mycket på dem? Tänk på att helt nya skinn sällan låter bra! Splitter nya skinn brukar alltid ge ifrån sig väldigt mycket övertoner och det enda som då hjälper är att spela på den ett tag. Då får man alltså först stämma dem så gott det går, sedan spela på dem i ett par tre veckor varpå man eftersom får stämma om dem. Efter att ha spelat på dem ett tag så "sätter sig" skinnen och behåller då karaktären. En sak kan vi konstatera och det är att du absolut inte har någon anledning till att byta trummor eller ens att tänka tanken på det! Skinnvalet och hur du stämmer är däremot direkt avgörande och det är här du ska lägga krutet. Men att stämma trummor är löjligt svårt! Det är mycket svårare att lära sig detta än att lära sig spela bra! Jag känner de flesta studio-trummisarna på svensk topnivå och kan lugnt påstå att det finns flera av dem som har stora problem med att stämma bra utan att nämna några namn! Men ingen klandrar de för det just för att det är så svårt och det vet dem om. När du monterar på ett nytt skinn så ska du lägga på skinnet och sargen och dra åt skruvarna enbart för hand tills skruvarna börjar ta i gängorna. Du skruvar alltså så hårt tills du inte orkar med bara fingrarna. I detta läge lägger du ena handflatan på skinnets centrum och den andra handflatan ovanpå den andra handen och nu sätter du igång med att trycka ner skinnet med en pumpande rörelse (ungefär som när man gör hjärtmassage). Du ska trycka hårt så att det knakar ur skinnet!! Detta är viktigt för att du dels ska få skinnet att sätta sig ordentligt, men även för att trycka ur de värsta övertonerna ur skinnet. Dessutom blir skinnet mer lättstämt på det här sättet. Varje trumma har sitt frekvensområde som trumman trivs bäst inom. Om man stämmer det ena, det andra eller båda skinnen utanför detta frekvensområde så utnyttjar man inte trummans hela egenskaper eftersom man då stämmer trumman utanför dess idealiska område. Resultatet blir då att det helt enkelt inte låter så bra. Var någonstans detta idealområde ligger någonstans är rätt svårt att hitta och det enda sättet att hitta det på är att laborera och att erfarenheten också är en enormt stor hjälp. Kom ihåg att det är svinsvårt att stömma trummor och det är just här som den stora konsten och svårigheten ligger. Att hitta trummans idealområde. Det handlar alltså om idealområdet både för det separata under/resonansskinnet, för slagskinnet och för kombinationen under/över. Inte så konstigt att det är svårt kanske! Till det kommer skinnens olika egenskaper. Att stämma trummer är alltså betydligt mer än att bara se till att alla stämskruvar ska vara lika hårt dragna. Dessutom är det en stor myt att alla stämskruvar ska vara lika hårt dragna! Tvärtom så är det en rätt vanlig teknik att man snedställer en eller kanske två stämskruvar! Just för att kontrollera övertonerna. Särskilt vanligt är det på lågt stämda trummor och/eller trummor med stora dimensioner. Allra vanligast är det på större hängpukor och golvpukor, men ibland kan man ta till det tricket även på mindre trummor. Återigen så är erfarenheten otroligt viktig när man stämmer trummor och det är mycket den som avgör när man ska göra vad. En annan sak som folk ofta glömmer bort är underskinnets betydelse. Det resulterar oftast i att dem kan sitta i timtal med att hålla på att stämma slagskinnet varpå de glömmer bort att jobba med underskinnet! Här har jag därför ett tips: Stäm slagskinnet så som du tycker verka vara bra i tonläget. Sedan lägger du mycket tid på att laborera med underskinnet istället. Var då MYCKET varsak på handen när du skruvar! Även en pytteliten rörelse med stämnyckeln kan vara direkt märkbar! En grundstämning att utgå ifrån är att underskinnet stäms lika hårt som slagskinnet. Troligen kommer det att låta bäst när underksinnet är en aningen hårdare stämd än slagskinnet, men ha som utgångspunkt samma stämning och sedan fortsätter du därifrån. Man kan som du vet ibland dämpa en trumma. Men man kan dela in dessa dämpningar i två delar: Den ena dämpningen gör man för att döda klangen. Alltså sustain och hur länge trumman ska klinga. Den andra sortens dämpning gör man för att enbart ta bort vissa dominanta frekvenser som "sticker ut" i soundet. Den sortens dämpning sätter man oftast t.ex. med en liten bit gaffatape längst ut på skinnets kant. Mitt tips om dämpning är att du skippar det helt och hållet innan du verkligen har skruvat fram ett sound som du är nöjd med! När du är nöjt till 99 % så kan du eventuellt göra den sista finjusteringen med tape. Men se då till att enbart använda dig av frekvensdämpningen...dvs. för enbart de sista övertonerna som du kanske inte lyckas få bort genom stämningen. En helt korrekt stämning med den ultimata skinnkombinationen ska inte krävas någon tape. Allt går att stämma sig fram. Hur ser du skillnaden mellan en helgjuten sarg och en sarg av stål? Jo, den gjutna sargen är mycket tjockare och alla kanter är mjukt rundade. Stålsargen är tunn och har vassa och tvära kanter överallt. Skillnaden i ljudet mellan helgjutna sargar jämtemot stålsargar är enorm! Om du nu har stålsargar och skulle byta ut dessa till helgjutna sargar så är det i princip som om du skulle byta trumset till ett betydligt dyrare trumset! När jag säger "enorm" så menar jag verkligen det! Nackdelen med helgjutna sargar är att de är dyra om du inte redan har dessa från fabrik. Enbart genom att byta på slagsidan så får du den här enorma effektskillnaden, men skulle du byta även på undersidan så blir skillnaden astronomisk! Jag har dock inte kollat upp vilken sargsort du har på ditt kit. Om du kan bifoga en hyfsad närbild på en av pukorna så ser jag det direkt. Ja, det blir lätt långa svar som du ser, men det är ju inte så konstigt. Det är ju som sagt ett ganska omfattande ämne det här med att få trummor att låta bra eftersom det är ovanligt många faktorer som sammverkar med varandra när man talar om trummornas sound. Egentligen vore det kul att samla alla trummisar från forumet på ett och samma ställe och gå igenom både det ena och det andra live! Hm.....undrar hur intresset för någonting sådant skulle vara? Hälsningar: Ludgo-Pelle
Erik84 (oregistrerad) Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 (redigerat) Många långa frågor - många långa svar 😉 Du är ju helt grym! Jag har faktiskt funderat på Pinstripe, men så har jag kollat runt lite här och där och fick intrycket av att pinstripe också "dödar" trumman för mycket. Det var i alla fall många som hade den åsikten på diverse forum och trumaffärer m.m. Jag kommer ihåg att trummorna jag spelade på i musikskolan för många år sen (säger en 23-åring...) satt det pinstripe på och de lät perfekt tyckte jag... Du undrade över storlekarna på pukorna: Jag har idag 12*9" häng, 13*10" häng och 16*16" golv. Har stora funderingar på att köpa till 8*7", 10*8" och 18*16" så småningom. OM jag nånsin blir nöjd med mitt sound vill säga! Om jag bestämmer mig för att köpa till ovanstående pukor, kan man köra med samma skinn på alla storlekar, eller bör man välja skinn efter storlek? Om man t.ex. jämför en 8" och en 18" för att ta till ytterligheter så har ju 8" en mycket mindre yta skinn som vibrerar, vilket borde göra den mer "lättstoppad" eller? Här kommer en bild på en puka, hoppas du avgöra vad det är för sarg: Skinnen jag har är knappt spelade på, eftersom jag har köpt en uppsättning, inte blivit nöjd, sen köpt en ny uppsättning osv.. Men då kanske originalskinnen passar bra som resonans-skinn då? De motsvarar ju tydligen ambassador... Angående att dra fast stämskruvarna med fingerkraft så har Sonor gjort någonting med stämhusen, de kallar det TuneSafe tror jag, som antingen är trängre gängor en bit ner i gäng-gången eller någon sorts gegga som gör att skruven kärvar så att man bara kan dra med fingrarna tills man har kanske 7-8 mm kvar mellan skallen på skruven och kanten på sargen. Sen klarar man inte mer. Eftersom man har svårt att KÄNNA skillnad på motstånd med stämnyckeln när skinnen är så lösa så spänns skinnet säkert ganska ojämt fram tills att man får en ton ur det och kan börja HÖRA skillnad. En trummisträff hade varit väldigt intressant tycker i alla fall jag!! Kul att utbyta synpunkter och funderingar med andra!! /Erik Redigerat 22 januari 2008 av Erik84
Ludgo-Pelle Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Många långa frågor - många långa svar 😉 Du är ju helt grym! Jag har faktiskt funderat på Pinstripe, men så har jag kollat runt lite här och där och fick intrycket av att pinstripe också "dödar" trumman för mycket. Det var i alla fall många som hade den åsikten på diverse forum och trumaffärer m.m. Jag kommer ihåg att trummorna jag spelade på i musikskolan för många år sen (säger en 23-åring...) satt det pinstripe på och de lät perfekt tyckte jag... Du undrade över storlekarna på pukorna: Jag har idag 12*9" häng, 13*10" häng och 16*16" golv. Har stora funderingar på att köpa till 8*7", 10*8" och 18*16" så småningom. OM jag nånsin blir nöjd med mitt sound vill säga! Om jag bestämmer mig för att köpa till ovanstående pukor, kan man köra med samma skinn på alla storlekar, eller bör man välja skinn efter storlek? Om man t.ex. jämför en 8" och en 18" för att ta till ytterligheter så har ju 8" en mycket mindre yta skinn som vibrerar, vilket borde göra den mer "lättstoppad" eller? Här kommer en bild på en puka, hoppas du avgöra vad det är för sarg: Skinnen jag har är knappt spelade på, eftersom jag har köpt en uppsättning, inte blivit nöjd, sen köpt en ny uppsättning osv.. Men då kanske originalskinnen passar bra som resonans-skinn då? De motsvarar ju tydligen ambassador... Angående att dra fast stämskruvarna med fingerkraft så har Sonor gjort någonting med stämhusen, de kallar det TuneSafe tror jag, som antingen är trängre gängor en bit ner i gäng-gången eller någon sorts gegga som gör att skruven kärvar så att man bara kan dra med fingrarna tills man har kanske 7-8 mm kvar mellan skallen på skruven och kanten på sargen. Sen klarar man inte mer. Eftersom man har svårt att KÄNNA skillnad på motstånd med stämnyckeln när skinnen är så lösa så spänns skinnet säkert ganska ojämt fram tills att man får en ton ur det och kan börja HÖRA skillnad. En trummisträff hade varit väldigt intressant tycker i alla fall jag!! Kul att utbyta synpunkter och funderingar med andra!! /Erik Dina pukor har stålsargar och inte gjutna sargar. Det betyder att du kan göra oerhörda förbättringar med ditt trumset enbart med hjälp av skinnval, stämning (särskilt om du tar hjälp av Leif Silberzky) och byte av sargar. Kort sagt så har du mycket goda förutsättningar att få ett kanonljud utan att behöva köpa nya trummor! Synd att gjutna sargar kostar så mycket, men det kan det vara värt. Hur som helst så har du standard-storlekar på trummorna både på längden och på tvären. Det är bra att de inte är alltför stora, men golvpukans 16" är en lite besvärlig storlek att få bukt med rent ljudmässigt när man ska stämma den. 16"....för att inte tala om 18"...är svåra att stämma och lyckas få bra ljud ur. Därför är det mycket vanligt att t.ex. studiotrummisar använder 14" golvpuka. Då får man ett tajt sound som ger mycket fyllighet och ett väldigt definierat sound. Mitt tips är att om du i så fall hellre skaffar dig en 14" istället för en 18" om du ska köpa dig ytterligare en golvpuka. Att köpa till en 8" och en 10 " är däremot ett alldeles ypperligt val rent storleksmässigt! Du bör se till att använda samma typ av skinn både över och under på samtliga pukor. Annars får du inte samma färgning i soundet plus att du får olika förhållningssätt till trummorna beroende på skinnen när du ska stämma dem. Det blir både bökigt, svårt och dåligt. Att Pinstripe skulle dämpa för mycket kan ju en del kanske tycka, men man ska ha klart för sig att det antagligen är det mest populära skinnet av de alla. Och jag förstår det, för dels är den tacksam att jobba med när man stämmer och dels har den en bra balans både frekvensmässigt och övertonsmässigt. Att den dämpar för mycket håller jag inte med om alls. Det handlar enormt mycket om stämningsteknik och det går att få Pinstripe att sjunga jättelänge om vill! Det dämpar heller inte diskanten så mycket heller som en del kanske tror, för det är återigen en hanteringsfråga. Men visst....en del skinn låter öppnare än andra. Emperor är något öppnare medan Ambassador Clear är allra mest öppen. Men då riskerar du alltså att få ännu mer övertoner än vad du har idag. Evans G1 Clear har jag för mig motsvarar Remo Ambassador Clear om jag inte minns helt tokigt och Evans G2 Clear motsvarar Remo Emperor om jag inte minns fel där heller. Men oavsett om du väljer Remo eller Evans så tycker jag att du bör testa med Pinstripe/Ambassador eller motsvarande från Evans. Det är alltså skinnets konstruktion och uppbyggnad som är det viktiga och inte om fabrikatet är Remo eller Evans. Båda gör kanonbra skinn. På baskaggens slagskinn rekommenderar jag däremot Evans EQ 3! Den är hiskeligt bra! Sedan bör du ha ett hål i frontskinnet också som är placerat lite vid sidan av skinnets centrum. Hål som är placerade i mitten tar nämligen bort en hel del av basfrekvenserna. Dina orginalskinn duger alldeles utmärkt om de är enkelskinn och motsvarar Ambassador! Absolut ingen tvekan om det. Men de bör alltså vara av enkelskinn-typ. Det är en direkt nödvändighet för att du ska få bra respons och ett öppet ljud. Men Pinstripe (eller motsvarande) som en kombination till Ambassador så får du den är här helheten mellan botten, fläsk, sustain, öppenhet, attack och focus i soundet som jag tror att du kommer att gilla. Det är ett sound som funkar till så gott som precis all slags musik dessutom. Jag tycker nog lite så här: Testa ett eller ett par varv till att jobba med pukornas stämning. Tänk på det jag sa i mitt förra svar att jobba som ett svin med underskinnet! Ge dina nuvarande skinn en chans till eller ett par eftersom de är så pass nya. Sedan återkommer du till mig med ett ljudprov om du inte är nöjd så får vi se om det kanske går att lösa den vägen men utan att behöva köpa nya skinn. Om inte så är det ovanstående skinn jag tycker att du ska ge dig på. Den här TuneSafe som det tydligen så vackert heter är nog till för att trummorna ska hålla stämningen bättre och inte stämma ur sig så snabbt. Låter väl bra tycker jag få saker är ju så bra att den inte saknar negativa sidor också. Du nämner själv svårigheten att dra åt skruven för hand. Det du får göra är att göra så gott du kan med trumnyckeln och försöka vara så lyhörd som möjligt med både ögon och öron samt att känna med handen på skinnet. Men du behöver inte vara så jättenoga på just den här punkten. Det räcker med att du bara skruvar åt skinnet lite grand och det här med att trycka med handflatorna upp och ner ska alltså göras medan skinnet ligger skrynkligt på trumman. Sedan kan du stämma upp skinnet bara lite grand så att skrynkligheten precis försvinner och då kan du trycka en omgång till (men lite lösare) med händerna. Då kommer skinnen tveklöst att sätta sig snabbt. Det här med en trummis-träff menar jag då en kombinerad trumclinic och träff, så min fråga var egentligen hur pass intressant det skulle vara med en rejäl trumclinik? Men jag var lite otydlig i min formulering. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Erik84 (oregistrerad) Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Ok. Det här med sargar har jag aldrig ens funderat på förr... Finns det bättre och sämre gjutna sargar? Har hittat från Pearl, Premier och Rythm Traveler i USA. För Pearls så går det på ca 4200kr för både uppe och nere till alla tre pukorna. Premier ca 50% dyrare. Rythm Traveler är billigast med cirka 1900kr för samma paketet inkl. frakt från USA. Det funkar att ha pukor såpass nära varann i storlek då alltså (12", 13", 14")? Läste om nån som rekommenderade att man skulle ha åtminstone två tum mellan storlekarna. Men pukornas register är kanske såpass brett så man kan stämma 12" högt, 13" mellan och 14" lågt för att få ett par tonsteg mellan dem? MVH /Erik
Ludgo-Pelle Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Ok. Det här med sargar har jag aldrig ens funderat på förr... Finns det bättre och sämre gjutna sargar? Har hittat från Pearl, Premier och Rythm Traveler i USA. För Pearls så går det på ca 4200kr för både uppe och nere till alla tre pukorna. Premier ca 50% dyrare. Rythm Traveler är billigast med cirka 1900kr för samma paketet inkl. frakt från USA. Det funkar att ha pukor såpass nära varann i storlek då alltså (12", 13", 14")? Läste om nån som rekommenderade att man skulle ha åtminstone två tum mellan storlekarna. Men pukornas register är kanske såpass brett så man kan stämma 12" högt, 13" mellan och 14" lågt för att få ett par tonsteg mellan dem? MVH /Erik Du är inte ensam om att inte ens ha tänkt på detta med gjutna sargar! Tvärtom så är det vanligt att många inte känner till vilken stor skillnad detta ger. Men den som en gång har haft gjutna sargar vill knappast köra med stålsargar nästa gång! Nej, det brukar inte vara någon nämnvärd skillnad mellan de olika fabrikaten. Det enda du bör försäkra dig om är antalet skruvhål. Särskilt om det är en 14" storlek! Men för att vara helt säker så rekommenderar jag dig att ringa till Buller & Bång i Göteborg eller Birka Musik i Stockholm och höra med dem först. Det kanske finns nya uppgifter om sargar som jag inte känner till men som kan vara bra att veta. Satsa i sådana fall att köpa gjutet till även virvelkaggen också är mitt tips! Jo, det är inget problem alls att ha pukstorlekar så nära varandra som enbart 1" skillnad. Tvärtom så är detta den allra vanligaste storleksskillnaden! Betydligt vanligare än 2"-steg alltså som är rätt sällsynt! 2"-steg blir på tok för stor skillnad om du frågar mig så jag tycker tveklöst att du ska satsa på 1" skillnad istället för 2". Om man kör med 4 hängpukor så är det vanligast med antingen 8", 10", 12, 13" eller med 10", 12", 13", 14". Om man har det första alternativet så får man ett tajtare sound (med små trummor) och lite mer stort sound men inte lika tajt med större trummor. Små trummor är lite lättare att stämma än stora, så det finns för och nackdelar med allt. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Erik84 (oregistrerad) Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 (redigerat) Ok! Nu har jag fått svar på jättemånga och svåra frågor!! Jag tackar så mycket för all hjälp och engagemang!! Nu ska jag beställa sargar... Hör av mig ang. resultatet när jag har testat dem!! MVH /Erik Redigerat 25 januari 2008 av Erik84
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.