Jump to content
Annons

Hur mastrar man en hel skiva?

Deeps

Recommended Posts

Halloj allihop! Jag sitter i studion med bandet och lirar in 11 tracks.

Satt och funderade på om man skulle ta och testa mastra allt själv.

Så min fråga lyder: Kan man mastra alla spår samtidigt, eller tar man ett i taget?

Man kanske får en helt annan dynamik om man mastrar allt tillsammans. 😉

Hur skulle ni göra?

Tack till alla som svarar!

// Deeps Reven of Unknown Territory

Redigerat av Deeps
Dela på andra sajter

Annons

Så min fråga lyder: Kan man mastra alla spår samtidigt, eller tar man ett i taget?

Hur skulle ni göra?

Hehe hur tänkte du mastra allt samtidigt? Var det en seriös fråga..?

Dela på andra sajter

Hur skulle ni göra?

Jag funderade på att i stället för att ta ett spår i taget, så kulle man kunna hitta en jämnare väg till en snarlik mastring på alla låtarna. Vill inte att låtarna ska låta helt olika.

Redigerat av Deeps
Dela på andra sajter

Jortz (oregistrerad)

Visst går det bra att mastra alla låtar på en gång, har gjort så förr i wavelab. Multispår osv.

Nu för tiden kör jag dock med samma pluggar på mastringen, i princip rätt över, men med lite olika inställningar eftersom det ofta behövs ändras, om än lite, mellan varje låt. Snarlikt blir det ju dock.

Dela på andra sajter

Visst går det bra att mastra alla låtar på en gång, har gjort så förr i wavelab. Multispår osv.

Nu för tiden kör jag dock med samma pluggar på mastringen, i princip rätt över, men med lite olika inställningar eftersom det ofta behövs ändras, om än lite, mellan varje låt. Snarlikt blir det ju dock.

Grymt! Jo jag kör också Wavelab. Har du mastat något Metal projekt någon gång?

Jag är inte nöjd med mina mastringar riktigt. Kanske inte lägger ner tillräckligt mycket tid.

Har du några tips?

Dela på andra sajter

kör mastringarna jag gör till o från i Pro Tools, o då kastar jag in spåren på varsin kanal o ordnar upp dom i kronologisk ordning, så att låt ett börjar vid 0:00 och slutar vid 1:58, då kommer låt två o börjar 2:00 och slutar 3:58, låt tre kommer in o börjar vid 4:00 o slutar vid 5:58 osv osv osv.. sen mastrar jag på!!!

Dela på andra sajter

Jortz (oregistrerad)
Grymt! Jo jag kör också Wavelab. Har du mastat något Metal projekt någon gång?

Jag är inte nöjd med mina mastringar riktigt. Kanske inte lägger ner tillräckligt mycket tid.

Har du några tips?

Nja.. tips å tips, känns lite svårt och när jag tänker efter så brukar jag bara börja och sen känns det liksom vad som kan tänkas behövas till projektet. Och visst har jag mastrat metal-prylar, både åt mig själv och åt andra. Har du något som jag kan få lyssna på?

Dela på andra sajter

Jortz (oregistrerad)
kör mastringarna jag gör till o från i Pro Tools, o då kastar jag in spåren på varsin kanal o ordnar upp dom i kronologisk ordning, så att låt ett börjar vid 0:00 och slutar vid 1:58, då kommer låt två o börjar 2:00 och slutar 3:58, låt tre kommer in o börjar vid 4:00 o slutar vid 5:58 osv osv osv.. sen mastrar jag på!!!

Jädra korta låtar du kör med 😉

Men visst funkar de fint att göra så också.

Dela på andra sajter

Man kanske får en helt annan dynamik om man mastrar allt tillsammans. :rolleyes:

Hur skulle ni göra?

Jag funderade på att i stället för att ta ett spår i taget, så kulle man kunna hitta en jämnare väg till en snarlik mastring på alla låtarna. Vill inte att låtarna ska låta helt olika.

Tror nog att det är så man brukar göra när det gäller album exempelvis. Jag brukar iaf göra ett montage i wavelab och sen är det bara att jobba på 🙂

Dela på andra sajter

Jädra korta låtar du kör med :rolleyes:

Men visst funkar de fint att göra så också.

tog det som exempel endast.. mina låtar är olika långa..

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.