Jump to content
Annons

stigande ton


alexfree

Recommended Posts

Efter att hört i olika låtar (t.ex. take that relight my fire) undrar jag nu hur man gör det rent praktiskt att en ton börja på en viss frekvens och sen gradvis stiger mer och mer i frekvens.....nåt bra tips?

hoppas nån förstår vad jag menar!? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Pitchbendhjulet på ditt klaviatur =).

Enklast är nog att automatisera en pitch-vst.

pitchbendhjulet på klaviaturen räcker ju bara en halvton......

pitch-vst...tips på en då?

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

På din synth/modul kan du för det mesta ställa in hur stort intervall hjul-controllern ska påverka, har inte med klaviaturet att göra.

du, jag har världens äldsta keyboard för midi aktiviteter 😉 ....så midi delen på den är typ trycka på tangenterna och 1 stycken pitchbend, inget annat !!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

På din synth/modul kan du för det mesta ställa in hur stort intervall hjul-controllern ska påverka, har inte med klaviaturet att göra.

du, jag har världens äldsta keyboard för midi aktiviteter 😆 ....så midi delen på den är typ trycka på tangenterna och 1 stycken pitchbend, inget annat !!!!

Kolla i keyboard manualen, mycket möjligt att svaret på din fråga finns där. även om den är gammal så betyder det inte att det ska vara omöjligt.

(Hade en gammal keyb. som man var tvungen att hålla in "tune" knappen i någon sek och sedan klicka + el - på tempodelen för att kunna ställa räckvidden på bendhjulet) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer man in ett span på 4 oktaver blir det nog liiiiiiite svårt att pitcha med hjulet/pinnen 🙂 det låter nog snarare som en skottskadad svan i det läget...

fast med automation blir det ju klockrent..

Portamento som DD säger är ju latmansvarianten.. 😉 tryck ner lägsta och högsta tangenten och låt synten göra jobbet... bara att synca tiden till midiklockan eller till notvärden.

Om det inte är en synt du ska styra kan jag rekommendera Stomper där du kan generera en stigande vågform genom att ställa tid, start och stoppfrekvens..bland annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...