Jump to content
Annons

Dynamik?


teh_dude

Recommended Posts

Hejsan allihopa,

jag har en fråga här angående dynamik.. jag vet vad dynamik är (musikmässigt) skillnaden mellan hårt och svagt, skillnad mellan toppar och dalar etc. men vad har de för funktion inom musiken, jag tänkte att de kan vara för att skapa dramatik men är lite osäker.. och hur hör man om en låt är fattig på dynamik? varför strävar många efter en dynamisk mix? och slutligen hur viktigt är dynamik inom elektronisk dans musik?

tack på förhand

Redigerat av teh_dude
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan väll säga att dynamik även bidrar till ett liv till musiken. Utan dynamik så blir musiken död. För mycket dynamik kan även göra så att en mix inte blir lyssningsbar så det gäller att hitta en balans. Sen är det olika i olika genrer. I jazz vill du ofta ha mer dynamik än i t.ex dance och pop. Jag vet att det har gjorts forskning kring detta, men kommer inte ihåg vart, men det var några iaf som forskade om hur musiker gestaltar olika känslor och uttryck med dynamik och annat för att sedan kunna göra ännu grymmare pluggar i framtiden.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan allihopa,

jag har en fråga här angående dynamik.. jag vet vad dynamik är (musikmässigt) skillnaden mellan hårt och svagt, skillnad mellan toppar och dalar etc. men vad har de för funktion inom musiken, jag tänkte att de kan vara för att skapa dramatik men är lite osäker.. och hur hör man om en låt är fattig på dynamik? varför strävar många efter en dynamisk mix? och slutligen hur viktigt är dynamik inom elektronisk dans musik?

tack på förhand

Det vanligaste sättet att använda dynamik på i dansmusik är ju "buildups" och "breakdowns", d.v.s. man bygger upp stämningen som fan inför att "refrängen" (den del av låten där det är mest drag) kommer igång, liksom man även bryter ner låten på nåt ställe. Det är det stället där trummorna vanligen håller käft och alla står och vevar med händerna på dansgolvet och otåligt väntar på att låten ska komma igång igen 😕

Anledningen till att du vill ha dynamik även i en danslåt med megaös och tokpump, är för att man uppskattar det starka jäkligt mycket mer om man först hört det svaga (detta gäller väl för alla musikstilar egentligen). En låt som börjar på hundra och ligger kvar där hela låten ut blir nog inte så spännande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan allihopa,

jag har en fråga här angående dynamik.. jag vet vad dynamik är (musikmässigt) skillnaden mellan hårt och svagt, skillnad mellan toppar och dalar etc. men vad har de för funktion inom musiken, jag tänkte att de kan vara för att skapa dramatik men är lite osäker.. och hur hör man om en låt är fattig på dynamik? varför strävar många efter en dynamisk mix? och slutligen hur viktigt är dynamik inom elektronisk dans musik?

tack på förhand

Det vanligaste sättet att använda dynamik på i dansmusik är ju "buildups" och "breakdowns", d.v.s. man bygger upp stämningen som fan inför att "refrängen" (den del av låten där det är mest drag) kommer igång, liksom man även bryter ner låten på nåt ställe. Det är det stället där trummorna vanligen håller käft och alla står och vevar med händerna på dansgolvet och otåligt väntar på att låten ska komma igång igen 😕

Anledningen till att du vill ha dynamik även i en danslåt med megaös och tokpump, är för att man uppskattar det starka jäkligt mycket mer om man först hört det svaga (detta gäller väl för alla musikstilar egentligen). En låt som börjar på hundra och ligger kvar där hela låten ut blir nog inte så spännande...

Men handlar det ifrågan bara om filter cutoffs/opens och att mute:a och addera element eller som jag hört är mycket vanligt inom rock produktion att man "åker med reglar" tror jag de kallas.. alltså att när tex versen går igång så ökar man ljudnivån med ett par decibel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan allihopa,

jag har en fråga här angående dynamik.. jag vet vad dynamik är (musikmässigt) skillnaden mellan hårt och svagt, skillnad mellan toppar och dalar etc. men vad har de för funktion inom musiken, jag tänkte att de kan vara för att skapa dramatik men är lite osäker.. och hur hör man om en låt är fattig på dynamik? varför strävar många efter en dynamisk mix? och slutligen hur viktigt är dynamik inom elektronisk dans musik?

tack på förhand

Det vanligaste sättet att använda dynamik på i dansmusik är ju "buildups" och "breakdowns", d.v.s. man bygger upp stämningen som fan inför att "refrängen" (den del av låten där det är mest drag) kommer igång, liksom man även bryter ner låten på nåt ställe. Det är det stället där trummorna vanligen håller käft och alla står och vevar med händerna på dansgolvet och otåligt väntar på att låten ska komma igång igen 😕

Anledningen till att du vill ha dynamik även i en danslåt med megaös och tokpump, är för att man uppskattar det starka jäkligt mycket mer om man först hört det svaga (detta gäller väl för alla musikstilar egentligen). En låt som börjar på hundra och ligger kvar där hela låten ut blir nog inte så spännande...

Men handlar det ifrågan bara om filter cutoffs/opens och att mute:a och addera element eller som jag hört är mycket vanligt inom rock produktion att man "åker med reglar" tror jag de kallas.. alltså att när tex versen går igång så ökar man ljudnivån med ett par decibel?

Bara och bara... Det där är några vanliga sätt man kan göra det på. Lyssna in dig ordentligt på hur andra gör för att bygga intressanta och dynamiska låtar och prova själv. Bästa sättet att lära sig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamik är inget självändamål, beror helt och hållet på vad man vill uppnå..

Lika lite som att jaga upfacemix i en symfoniorkester, jagar man dynamik i grindcore..

Själv är jag allergisk mot ordet dynamik, ett hypat uttryck i min mening 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamik är inget självändamål, beror helt och hållet på vad man vill uppnå..

Lika lite som att jaga upfacemix i en symfoniorkester, jagar man dynamik i grindcore..

Själv är jag allergisk mot ordet dynamik, ett hypat uttryck i min mening 😆

Visst finns det undantag, men nog används väl dynamik flitigt i majoriteten av all musik som görs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamik är inget självändamål, beror helt och hållet på vad man vill uppnå..

Lika lite som att jaga upfacemix i en symfoniorkester, jagar man dynamik i grindcore..

Själv är jag allergisk mot ordet dynamik, ett hypat uttryck i min mening 😱

Visst finns det undantag, men nog används väl dynamik flitigt i majoriteten av all musik som görs?

Kul, jag tänkte också grindcore.

Det är musikens motsvarighet till radioreklam! Fullt ös från början till slut. 😉

Men visst. I de flesta genres användre man sig av dynamik i arrangemanget. Lugnare i verser för att få en känsla av kraft i refränger.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi snackar Dynamik i electronisk dans musik vad bör man tänka på? har ni några tips att dela med?

När jag ska göra en houselåt brukar jag börja med fyra eller åtta takter av låten där det ska vara som mest drag. Jag lägger ner ett par timmar på att få till riktigt feta och svängiga trummor, en bas som pumpar på bra men inte krockar med andra instrument och sen alla andra element som krävs för att få till bra ös på dansgolvet. När jag väl är nöjd med de takterna börjar jag strukturera upp låten genom att skala av olika delar av arrangemanget, fixa lite schyssta buildups och breakdowns (som jag snackade om i mitt första inlägg i den här tråden). Det finns en massa andra sätt att jobba på, men det här funkar bra för mig iallafall. Viktigt är att man är helt nöjd med ett ljud innan man lägger på ett till. Börjar man bygga vidare på nåt som är hyfsat bra, då blir resten av låten oftast bara "hyfsat bra" också...

Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan (om man är spydig) t ex beskriva dymanik så här:

Dynamik är det som totalt saknas i populärmusiken idag.

Bl a pga hysterisk trend som aldrig tycks vända.

Masteringstudios, producenter, skivbolag och andra som bryr sig mer om pengar än musik har stor skuld i

denna destruktiva behandling av dynamiken som självklart är en viktig del av musiken.

Även folk som saknar ljudteknisk utbildning och seriekopplar 5 kompressorpluggar bara för att man kan,

har en tendens att sönderkomprimera allt i tron att starkare alltid är bättre och att pluggar inte har bieffeker.

Det borde finnas olika mixningar. En sönderkomprimerad version för DJs, radiolyssnare, folk som nöjer sig m 128 MP3 filer. En dynamisk version som låter musiken leva.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan (om man är spydig) t ex beskriva dymanik så här:

Dynamik är det som totalt saknas i populärmusiken idag.

Bl a pga hysterisk trend som aldrig tycks vända.

Masteringstudios, producenter, skivbolag och andra som bryr sig mer om pengar än musik har stor skuld i

denna destruktiva behandling av dynamiken som självklart är en viktig del av musiken.

Även folk som saknar ljudteknisk utbildning och seriekopplar 5 kompressorpluggar bara för att man kan,

har en tendens att sönderkomprimera allt i tron att starkare alltid är bättre och att pluggar inte har bieffeker.

Det borde finnas olika mixningar. En sönderkomprimerad version för DJs, radiolyssnare, folk som nöjer sig m 128 MP3 filer. En dynamisk version som låter musiken leva.

Mvh Omni

Men hallå! För det första så saknas det inte alls dynamik i populärmusiken idag (som Phobos gav exempel på) och för det andra var det tips till dansmusik han ville ha. Mycket av den dansmusik som görs idag är tokkomprimerad och jag tycker att det allt som oftast funkar riktigt bra. Man kan som sagt få till en jäkla massa dynamik i en låt, trots att volymen ligger och trycker strax under nollan hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, dynamik är för mesar!!!

Skit i dynamik!! Kör på bara!! Pressa!! Hårt och skoningslöst....det ska låta HÖGST!!

Vinsten plockas hem när förste man släpper en platta med alla frekvenser totalt maximerade hela plattan igenom!!! Då blir det ÖS på dansgolvet!!!! 😆:rolleyes:

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

nä, som du säger, dynamik är ju kontrasten, och bevisligen behövs svagheten för att man skall känna av styrkan. Men sen kan man diskutera hur mkt dynamik man behöver ha.

för mkt dynamik så tappar man intresset...det känns tråkigt och osammanhängande....

för lite dynamik så tröttnar man snabbt, då det känns som att låten inte utvecklas något....

sen behöver väl inte en kompressor nödvändigtvis ta bort dynamiken i en låt? en eller två kompressorer på ljuden innebär ju inte att dessa ljuden måste litta och slicka nollan så mkt som möjligt...dom kan ju fortfarande ligga på -15db i mixen....fast komprimerade och tajta istället för okomprimerade och tråkiga!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix Jarlo, Phobos gav inte exempel på dynamik, bara en upplevelse av den.

Dessutom var det inte enbart dansmusik som var på tal i första inlägget.

Hellre komprimera och arrangera än att tokkomprimera.

Men hallå!

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det beror ju på hur man i sammanhanget vill definiera dynamik, i praktisk mening som något som beskriver kontrasterna i musiken, eller i teoretisk mening, dvs differensen mellan topparna och dalarna volymmässigt. Tokkomprimerat är inte per definition dåligt, lika illa som det kan låta på fel mix och genre, lika bra kan det faktiskt låta på en annan.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan som sagt få till en jäkla massa dynamik i en låt, trots att volymen ligger och trycker strax under nollan hela tiden.

beror ju på vad man menar med dynamik

oftast i studiosammahang talar man variation i volym, variation i ljudstyrka

du verkar förväxla vilken variation som helst med just dynamik

kan vara, men behöver inte alls vara samma sak

ser man på det du beskriver här ovan å pratar dynamik i betydelsen variation i ljudstyrka så har du fel

menar du nåt annat så kalla det för vad det är istället

pratar du dynamik i studiosammanhang är det i 9 fall av 10 variation i ljudstyrka, sånt man minskar med compressor å limiters

ingen vinner nåt på att begrepp blandas ihop

att någon viskar istället för att vråla är varierande men behöver inte vara dynamiskt varierat volymmässigt

å det var det omni pratade om

är du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med som fan, men precis som Omni säger kan något uppfattas och kännas som väldigt dynamiskt även fast det i matematisk mening inte är det. Man lurar helt enkelt lyssnaren genom att använda färger och ljud som har en ljudstyrka kopplad till tonen (folk uppfattar en viskning som svag och ett skrik som starkt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokkomprimerat är inte per definition dåligt.

tokkomprimera måste ju per definition vara just dåligt - därav benämningen tok-komprimerat

komprimera utav bara satan, det kan däremot finfint i rätt sammanhang :rolleyes:

Då är vi nog inne på dialektala skillnader, för här kan tokigt definitivt lika gärna vara ett positivt adverb som ett negativt 😆 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokkomprimerat är inte per definition dåligt.

tokkomprimera måste ju per definition vara just dåligt - därav benämningen tok-komprimerat

komprimera utav bara satan, det kan däremot finfint i rätt sammanhang 😆

Då är vi nog inne på dialektala skillnader, för här kan tokigt definitivt lika gärna vara ett positivt adverb som ett negativt 😳 .

eller hur! typ :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan som sagt få till en jäkla massa dynamik i en låt, trots att volymen ligger och trycker strax under nollan hela tiden.

beror ju på vad man menar med dynamik

oftast i studiosammahang talar man variation i volym, variation i ljudstyrka

du verkar förväxla vilken variation som helst med just dynamik

kan vara, men behöver inte alls vara samma sak

ser man på det du beskriver här ovan å pratar dynamik i betydelsen variation i ljudstyrka så har du fel

menar du nåt annat så kalla det för vad det är istället

pratar du dynamik i studiosammanhang är det i 9 fall av 10 variation i ljudstyrka, sånt man minskar med compressor å limiters

ingen vinner nåt på att begrepp blandas ihop

att någon viskar istället för att vråla är varierande men behöver inte vara dynamiskt varierat volymmässigt

å det var det omni pratade om

är du med?

Jodå, jag förstod precis vad omni pratade om. Men nu var det ju teh dude som startade den här tråden, och då utgår jag ifrån vad han har skrivit. När han bad om tips när det gäller dynamik i elektronisk dansmusik är jag ganska övertygad om att han inte menade "hur hög ska volymen vara", utan snarare hur man får till ett dynamiskt arrangemang.

Givetvis förstår jag att en låt som ligger och slickar nollan rakt igenom inte är dynamisk rent volymmässigt. Och vadå "kalla det för vad det är istället"? Om man uppfattar två delar av en låt som olika starka/ösiga, trots att de har samma volym så kallas det väl också för dynamik?

...och med tokkomprimerad menade jag väldigt komprimerad och inget annat ☺️

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag förlitar man ju sig mer på skillnaden mellan RMS-värdena och trots allt är det ju det som märks tydligast men det gör ju att man tappar ju många andra egenskaper i mixen. En fördel med hård komprimering är ju att mixen oftast klarar diverse omvandlingar och destruktiv behandling lite bättre. Dock är jag ingen kung på elektronisk musik så jag har tyvärr inga konkreta svar för de specifika frågorna.

Redigerat av kajan
Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamik, om man talar om skillnader i volym, är inte speciellt viktigt inom dansmusiken. Jag tänkte skriva att arret måste vara dynamiskt, intensivt kontra slappt osv, men sen kom jag på att de största stilarna just nu inte ens har några breaks. Kanske kan man säga att dynamiken finns i ljudval och mix, vissa ljud hugger till och ligger längst fram i mixen, andra fluffar på långt bak dränkta i reverb. Men pumpet och trycket ska vara konstant på 11.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man uppfattar två delar av en låt som olika starka/ösiga, trots att de har samma volym så kallas det väl också för dynamik?

så om jag inte uppfattar det som du så är det inte dynamik?

eller är det dynamik å inte dynamik på samma gång menar du?

dynamik handlar om ljudstyrka inte hur du uppfattar något som ösigt eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Dynamik är något väldigt viktigt inom Trance/dance musik..

Att börja låten med ett piano som seda går över till en synth. sen kör man en breakbeat på det. sen Börjar melodin och bass och kick. då blir det ett riktigt drag inte sant ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man uppfattar två delar av en låt som olika starka/ösiga, trots att de har samma volym så kallas det väl också för dynamik?

så om jag inte uppfattar det som du så är det inte dynamik?

eller är det dynamik å inte dynamik på samma gång menar du?

dynamik handlar om ljudstyrka inte hur du uppfattar något som ösigt eller inte

Du har aldrig hört talas om uttrycket "dynamiskt arrangemang" som nattvaktaren nämnde här ovanför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...