Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag är en teknisk analfabet som håller på att styra upp en hemmastudio. Ska köpa en imac och behöver hjälp att välja ljudkort. Blev tipsad att fixa RME 9632 hdsp men eftersom jag bestämt mig för en mac så funkar inte pci kort. Right? Ska jag då ha firewire? Uppskattar tips om kort i den prisklassen eller snäppet under. Eller hur "bra" kort behöver jag egentligen?

Ska spela in gitarr, sång, bas, virtuella drummor eller möjligen digtala och använda midi-klaviatur för diverse instrumentpluggar som kreativiteten infaller. Det blir inspelning på en kanal åt gången.

Jag vet att det finns otaliga liknande trådar men har inte hittat nån som ger mig svar. Hjälp skulle uppskattas ofantligt!!

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Vet i hundan hur bra det här kortet är har inte hunnit kolla det så noga än men det verkar funka ok. Köpte själv nyss en Mac mini och behövde ett kort så jag tog det billigaste som verkade vettigt som jag hittade. Det är ett Firewire kort Phonic firefly 302, Midi in och ut, 1 XLR för mic (med fantommatning till condingmick), två instrument line in, två in från cd spelare etc. två ut till monitorer, två till stereo etc. s/pdiff (dgital) in o ut oxå, hörlursutgång med volym. Man kan köra max två line in samt XLRen samtidigt dvs. tre ingångar så alla går inte att köra på en gång, kostar 999 spänn på 4sound. Köper du ett så använd trafon som följer med ta inte strömmen via Firewirekabeln för då kan du få nåt lustigt pulserande ljud i dina monitorer om du har några hörs inte i lurar dock inte hos mig i alla fall. Lycka till

Göran

Postat

Tack för svaret!

Teknisk följdfråga bara. Vad är s/pdiff och fantommatning? Och vad har man det till? Teknisk analfabet som sagt. 🙂

Finns det nån terminologisk och teknisk ordlista att hitta..?

Postat
Tack för svaret!

Teknisk följdfråga bara. Vad är s/pdiff och fantommatning? Och vad har man det till? Teknisk analfabet som sagt. 🙂

S/pdiff tror jag det vara Sony som uppfann om jag inte minns helt galet. Det är en digital signal som kan skicka två kanaler in och två kanaler ut. fantommatning är ström (vanligtvis 48v) du skickar till din mikrofon för att kunna använda kondensatormikrofoner och i vissa fall några bandmikrofoner som t.ex sontronics sigma.

MVH

Anders

Postat

Om du ska köpa ljudkort till en iMac är ett externt kort som USB eller Firewire ditt enda val vad jag vet. Jag kan rekommendera Terratec Phase X24FW som är ett Firewire kort och riktigt stabilt. Jag kör Cubase och Reason och använder 5ms stabilt med min p4 3.2ghz som inte är i närheten av en Core 2 Duo processor i prestanda. Och detta har fungerat perfekt. Bra ljudkvalité och även mic preampsen är godkända. Kostar inte mycket heller, Jam säljer kortet för 2595:- har jag för mig. Det är mitt tips iaf.

Postat
Tack för svaret!

S/pdiff tror jag det vara Sony som uppfann om jag inte minns helt galet. Det är en digital signal som kan skicka två kanaler in och två kanaler ut. fantommatning är ström (vanligtvis 48v) du skickar till din mikrofon för att kunna använda kondensatormikrofoner och i vissa fall några bandmikrofoner som t.ex sontronics sigma.

MVH

Anders

Bra att veta eftersom jag tänkt köra på en SP B1 mic! 🙂

Postat
Om du ska köpa ljudkort till en iMac är ett externt kort som USB eller Firewire ditt enda val vad jag vet. Jag kan rekommendera Terratec Phase X24FW som är ett Firewire kort och riktigt stabilt. Jag kör Cubase och Reason och använder 5ms stabilt med min p4 3.2ghz som inte är i närheten av en Core 2 Duo processor i prestanda. Och detta har fungerat perfekt. Bra ljudkvalité och även mic preampsen är godkända. Kostar inte mycket heller, Jam säljer kortet för 2595:- har jag för mig. Det är mitt tips iaf.

Har kikat lite på den. Verkar rekommenderat. Räcker den för mina ändamål? Koppla två aktiva monitorer till, spela gitarr med förstärkarsimulator, midiklaviatur, sång? Ska iof bara spela in en grej i taget. Eller behöver man analog mixer oxå? Eller e det bara en smaksak?

Postat

Den räcker garanterat till det. Jag behöver själv bara 1 kanal åt gången, men det går att köra 2st då den har 2 micpreamps.

Postat
Den räcker garanterat till det. Jag behöver själv bara 1 kanal åt gången, men det går att köra 2st då den har 2 micpreamps.

Tack för tipset. Beställde den idag! 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.