Jump to content
Annons

Elbas gitarr

Recommended Posts

Davo (oregistrerad)
Postat

Jag o några polare tänkte börja Jamma på fritiden, änmet är reggae.

För min del blir de elbas, kan ingenting om Elbas gitarrer, men har spelat Gitarr (akustisk) sen liten.

Undrar därför vad jag bör tänka på INNAN jag bestämmer mig för att köpa en sådan.

Tacksam för alla tips & ideér.

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Varför inte spela gitarr?

Postat

Vid köp av förstabas är det en god idé att hålla sig långt borta från sådana med fler än fyra strängar.

Jag skulle antagligen satsa på en begagnad squierbas eller annan standardmodell om jag var lite osäker och inte ville satsa mycket pengar.

Själv gjorde jag en chansnin och skaffade en Danelectro Longhorn, mycket lättspelad, lätt i vikt och lång som en elgitarr. Ser ut att vara tagen ur en Flinta-film. Jag är hur nöjd som helst med den.

Davo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Danny Cort: hehe, har alltid vatt intresserad av bas o nu har jag chansen. 😕

Redigerat av Davo
Postat

Tjo, det här blir inte lätt. Jag har spelat elbas i över 20 år, och någonting jag har uppmärksammat är att basister är riktiga individualister. 4-, 5- eller 6-strängat, skruvad eller genomgående hals, strängval, mikrofonval, typ av stall och justeringsmöjligheter osv osv....där är inte två som har samma "set up".

Råder dig nästan att "korttidshyra" olika basar för att finna det du söker. Det som jag brukar titta efter (och jag är också väldigt individualistisk) är i första hand 4-strängat och en genomgående hals. Skruvade halsar befattar jag mig inte med på bassidan. I andra hand kommer mekaniken. Stämskruvar, stall och sadlar ska vara grova, gedigna och väl tilltagna, gärna zinkgjutgods i botten. Alla infästningar ska vara väl tilltagna med väldimensionerade bult/skruv. Justeringsmöjligheter SKA finnas för intonering, höjning/sänkning/vinkling av stall och strängar. Först därefter provspelar jag för att kolla sustain och "känsla". Kräver ofta att få byta strängar i butiken innan provspelning (EBS northern light/ da´darrio 40-95/100) då jag känner dessa strängar. Verkar det lovande hyr jag hem på kortare tid för att prova på min befintliga rigg innan jag bestämmer mig. Märk väl att jag lämnat både träval och elektronik åt sidan. Mikrofoner, pottar och omkopplare byts eller modifieras ofta, och vissa hävdar att ett visst träslag ger ett speciellt "sound" (vilket säkert stämmer vid rent ljud), vilket jag betvivlar är hörbart då signalen körs genom EQ, dist, chorus och octaverboxar.

Hoppas att det här gav dig någonting. 😕

Palleman (oregistrerad)
Postat

Började spela bas för ca en och en halv månad sen. Gick från gitarr för jag klarade inte 6 strängar 😕 .

Iaf jag köpte en BC Rich Warlock Platinum, och fullkomligt älskar den.

Sen att den kanske är mindre lämpad för reggea är väll en annan sak. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.