Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sålde just bort en gitarrpedal som jag inte använde och tänkte lägga den pengen på en mic att komplettera min Studio Projects B1:a med. B1:an är ju fenomenal till vissa röster samt till akustiskgitarr.

Men min röst är rätt stark i diskanten och blir lätt tunn när ja spelar in den, så det skulle vara trevligt med en varmare och mjukare min än vad B1:an är, men i samma pris klass dvs. max. 1500 men gärna kring 1000.

Skulle vara schysst med några mic förslag i denna prisklass. Har inte möjlighet att åka till affär och prova (bor på fel ställe för sånt)

Kan ju vara vettigt att nämna att min micpre är en VTB-1:a.

De budget mickar jag har läst runt om på nätet som beskrivs som varma är:

Samson C03

OKTAVA MK 319

Kommentarer om dessa och förslag på andra mickar är mycket välkomna! Thanks på förhand 😕

Annons
Postat

Har du kikat in på testsiten som Claes här på forumet har? kanske är lättare om du själv får lyssna då det är din unika röst du vill hitta en mikrofon till. Varma mickar brukar man ju genrellt säga är rörmikrofoner. Men om du själv vet vad som krävs av mikrofonen för att din röst skall bli så som du vill så kan ju testsiten vara ett bra alternativ. Själv har jag inga erfarenheter av just mikrofoner i den prisklassen som du nämner. Så det är väll ingen idé att jag tipsar om de jag har eller har testat.

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Sålde just bort en gitarrpedal som jag inte använde och tänkte lägga den pengen på en mic att komplettera min Studio Projects B1:a med. B1:an är ju fenomenal till vissa röster samt till akustiskgitarr.

Men min röst är rätt stark i diskanten och blir lätt tunn när ja spelar in den, så det skulle vara trevligt med en varmare och mjukare min än vad B1:an är, men i samma pris klass dvs. max. 1500 men gärna kring 1000.

Skulle vara schysst med några mic förslag i denna prisklass. Har inte möjlighet att åka till affär och prova (bor på fel ställe för sånt)

Kan ju vara vettigt att nämna att min micpre är en VTB-1:a.

De budget mickar jag har läst runt om på nätet som beskrivs som varma är:

Samson C03

OKTAVA MK 319

Kommentarer om dessa och förslag på andra mickar är mycket välkomna! Thanks på förhand 😕

Mikrofoner är ju otroligt individuellt. Enda sättet är egentligen att prova...

Men, som du beskriver det så tycker jag du ska prova MK319. Den kan vara rätt.

Redigerat av Violiner
Postat

- och som Gizmozis nämnde, så är du hjärtligt välkommen att hämta smakprov från min testsite, så att du kan avgöra själv vilka alternativ som är "bra" eller "dåliga"... 😛

MK319 ger en helt annan färgning än de vanligaste micarna, så den kan kanske kännas helt rätt. 😛

Även ADK Hamburg kan också vara en trevlig variant (betydligt trevligare än kusinen, Vienna, enligt min mening).

Postat

Tack för tipsen!

Lutar väl nog mot att det blir en MK-319, lät nice på Claes mictest oxå. Fantastisk sida btw, tackar för det 😛

Det som nu slog mig eftersom en bandmicstråd låg högst upp här är:

Hur e de med en bandmic, skulle det kanske vara nåt att komplettera med? Tänker främst då på Golden Age R1, har VTB-1 tillräckligt med gain och potential för bandmickar som GA R1?

Har den en varm och skön diskant eller saknar den diskanten helt? Som jag hör ofta är problemet hos billiga bandmickar.

Den fanns visst på Claes test den oxå men jag är i skolan ända till kvällen så ja kan inte höra på den innan ikväll/imorn. Men lite annan feedback/erfarenheter på GA R1 förutom testfilerna vore ju trevligt, ifall ni har några att dela med er?

Jäkla snygg e den ju iaf 😕

Postat
Tack för tipsen!

Lutar väl nog mot att det blir en MK-319, lät nice på Claes mictest oxå. Fantastisk sida btw, tackar för det 😱

Det som nu slog mig eftersom en bandmicstråd låg högst upp här är:

Hur e de med en bandmic, skulle det kanske vara nåt att komplettera med? Tänker främst då på Golden Age R1, har VTB-1 tillräckligt med gain och potential för bandmickar som GA R1?

Har den en varm och skön diskant eller saknar den diskanten helt? Som jag hör ofta är problemet hos billiga bandmickar.

Den fanns visst på Claes test den oxå men jag är i skolan ända till kvällen så ja kan inte höra på den innan ikväll/imorn. Men lite annan feedback/erfarenheter på GA R1 förutom testfilerna vore ju trevligt, ifall ni har några att dela med er?

Jäkla snygg e den ju iaf 😆

Kolla in www.microphonedeals.com. De har flera intressanta mickar, bl.a. ett par riktigt fina bandmickar. Jag har fått uppdraget av dem att fixa hemsidan, därför känner jag till deras prylar rätt väl. Dels har de en variant av Oktava ML52 som kallas Birdcage som är bra och ligger i samma prisklass som GA R1. Den finns också som aktiv med rörsteg (motsvarande GA R1 Active) och kostar på knappa tretusen. Över din budget iofs, men ändå...
Postat

Tackar för tipset Logichead! 🙂

Var just i kontakt med Microphone deals, så det blev en Birdcage band mic. De hade dessutom ett schysst erbjudande på den så den kostade snäppet mindre än en Oktava MK-319. Den ska ju vara baserad på Altec 639B och Oktavas ML52, vilken var en av mina favoriter från Claes test site.

Ser fram emot att börja banda med den så fort jag fått betalningen till dem ordnad. Stort tack än en gång för tipset! 😆

Postat
Tackar för tipset Logichead! 😆

Var just i kontakt med Microphone deals, så det blev en Birdcage band mic. De hade dessutom ett schysst erbjudande på den så den kostade snäppet mindre än en Oktava MK-319. Den ska ju vara baserad på Altec 639B och Oktavas ML52, vilken var en av mina favoriter från Claes test site.

Ser fram emot att börja banda med den så fort jag fått betalningen till dem ordnad. Stort tack än en gång för tipset! 😆

Lycka till! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.