Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag ska börja redigera lite film som filmats på dv-band, kommer att använda mig utav en pioneer HDD/DVD brännare och för att lagra och bränna filmen. Tanken är att jag inte ska behöver redigera själva filmen utan bara ljudet. Vill alltså kunna lägga till musik på filmen från dator eller mp3 spelare. Vad behöver jag för mixer för att klara av detta?? det ska kunna göras snabbt och enkelt. Om jag mot förmodan skulle vilja ge mig in och redigera själva filmen med effekter som slow motion osv. vad skulle jag behöva för grejor då? hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa mig med detta.. och vart hittar jag sjyssta beg.grejor.

Mik..

• 4 veckor senare...
Annons
Postat

Hej skydive!

Det du ber om är en massa saker kan jag säga 😛

För att editera filmen så behöver du ett redigeringsprogram, det finns en uppsjö av dessa och om jag nämner ett så måste jag nämna alla - så sök hellre på editing video via google.

Det är också olika om du sitter på mac eller pc.

För att få ljudet in över filmen så behöver du antingen en kompetent ljudredigerare eller även där en videoredigerare, men hur har du tänkt att komponera ljudspåret? ska det vara i "takt" till filmen eller är det två separata saker?

För att få slowmotion så finns det allt från riktigt avancerade algoritmer som räknar ut mellanbilder till att bara sänka uppspelningen. Jag är ingen expert på freeware editerare så där får vi be om hjälp från fler här på forumet. Men försök att tänka ut vad du behöver/vill göra innan så blir det lättare att hjälpa dig 😄

/beatbed

Postat

Jag har lagt ljud på film en (1) gång.

Då gjorde jag så här:

1. Filmen gjordes klar i videoredigeringsprogrammet och exporterades ut till videofil.

2. Filmfilen importerades i Cubase där jag kunde jobba med ljudet, med alla de möjligheter Cubase ger.

3. Ljudfilen exporterades ut från Cubase och las in på ett ljudspår i videoredigeringsprogrammet.

Det funkade rätt bra och var hyfsat lättarbetat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.