Rangebass Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Hesjan har bestlutat att dumpa fl studio och börja bygga en hÄrdvaru studio med trance och dance studio va skall jag köpa jag har tÀnkt och köpa en yamaha rm1x som trummaskin, och Roland SH-201 men frÄgan e finns det nÄgon mer synth som skall köpas ?, jag skall ta en billig phonic ljudmixer och börja med. Priset skall ligga pÄ 8000:- bygge börjas nÀsta Är Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
teh_dude Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Hesjan har bestlutat att dumpa fl studio och börja bygga en hĂ„rdvaru studio med trance och dance studio va skall jag köpa jag har tĂ€nkt och köpa en yamaha rm1x som trummaskin, och Roland SH-201 men frĂ„gan e finns det nĂ„gon mer synth som skall köpas ?, jag skall ta en billig phonic ljudmixer och börja med.Priset skall ligga pĂ„ 8000:- bygge börjas nĂ€sta Ă„r jag tycker du skippar trummmaskinen för att du snart kommer att insee att du ej behöver den, men jag skulle vilja tipsa dig om synthen Virus eller Virus TI dĂ€r har du de enda du behöver i princip đ www.access.de Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 22 september 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 22 september 2007 Hesjan har bestlutat att dumpa fl studio och börja bygga en hĂ„rdvaru studio med trance och dance studio va skall jag köpa jag har tĂ€nkt och köpa en yamaha rm1x som trummaskin, och Roland SH-201 men frĂ„gan e finns det nĂ„gon mer synth som skall köpas ?, jag skall ta en billig phonic ljudmixer och börja med.Priset skall ligga pĂ„ 8000:- bygge börjas nĂ€sta Ă„r jag tycker du skippar trummmaskinen för att du snart kommer att insee att du ej behöver den, men jag skulle vilja tipsa dig om synthen Virus eller Virus TI dĂ€r har du de enda du behöver i princip đ www.access.de Virus ti neh jag har inte ens rĂ„d. .. och varför tro rdu inte att jag behöver trummaskinen. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
teh_dude Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Hesjan har bestlutat att dumpa fl studio och börja bygga en hĂ„rdvaru studio med trance och dance studio va skall jag köpa jag har tĂ€nkt och köpa en yamaha rm1x som trummaskin, och Roland SH-201 men frĂ„gan e finns det nĂ„gon mer synth som skall köpas ?, jag skall ta en billig phonic ljudmixer och börja med.Priset skall ligga pĂ„ 8000:- bygge börjas nĂ€sta Ă„r jag tycker du skippar trummmaskinen för att du snart kommer att insee att du ej behöver den, men jag skulle vilja tipsa dig om synthen Virus eller Virus TI dĂ€r har du de enda du behöver i princip đ www.access.de Virus ti neh jag har inte ens rĂ„d. .. och varför tro rdu inte att jag behöver trummaskinen. Trummaskin kan vara kul, programmera trummorna tweaka slicea och dicea, men de Ă€r nĂ„got du gör i en sequencer Ă€nnu lĂ€ttare, liksom jag förstĂ„r inte varför man skall lĂ€gga pengar pĂ„ en sĂ„dann sak istĂ€llet att du lĂ€gger de extra pengarna pĂ„ en Virus eller kanske ett par skyssta monitorer. Jo Virus Ă€r dyr men du kan sĂ€kert hitta en beg. för ett rimligt pris. Bara ett förslag Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Acidman Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 .. och varför tro rdu inte att jag behöver trummaskinen. Audiourealism slÀppte nyss sin VSTi som klonar 606/707/808/909, och D16 har ocksÄ VSTi med bra kloner. Utöver det finns det mÀngder med samplingar. Jag har sjÀlv haft tankar att köpa trummaskin, men med alternativen sÄ kÀnns det inte motiverat just nu. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
E.n.T Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 jag kan sÀga.. visst virusen kostar lite.. men det du fÄr för pengarna Àr helt galet. jag har haft virus Ànda sen virus A kom ut och kan bara tal gott om den synthen. du kommer aldrig Àga en mer mÄngsidig synth.. sakerna du kan göra med den Àr helt otroliga. men som teh dude sÀger.. lyssning Àr viktigt.. lÀgg pengar pÄ monitorer. jag tjackade sjÀlv mackie hr 624 men fick dom snorbilligt för 4 tusen. det gÄr och fynda mkt fint beggat pÄ nÀtet. en trummaskin Àr överreklamerat idag dÄ det finns alldeles utmÀrkta verktyg som Battery och Kontakt frÄn NI. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 22 september 2007 TrÄdstartare Dela Postat 22 september 2007 Tror att jag köper grejjerna som jag sa, nÀr jag gör trumm ljud typ i cubase med kontakt det blir sÄ hilma otakt dÀrför vÀljer jag dessa. Drummachine does it eaiser. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Acidman Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Tror att jag köper grejjerna som jag sa, nĂ€r jag gör trumm ljud typ i cubase med kontakt det blir sĂ„ hilma otakt dĂ€rför vĂ€ljer jag dessa. Drummachine does it eaiser. Vill du ha sĂ„ köp. đ Har du tittat pĂ„ nĂ„got speciellt? SjĂ€lv har jag spanat in xbase999 och Electron machinedrum. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 22 september 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 22 september 2007 Tror att jag köper grejjerna som jag sa, nĂ€r jag gör trumm ljud typ i cubase med kontakt det blir sĂ„ hilma otakt dĂ€rför vĂ€ljer jag dessa. Drummachine does it eaiser. Vill du ha sĂ„ köp. đ Har du tittat pĂ„ nĂ„got speciellt? SjĂ€lv har jag spanat in xbase999 och Electron machinedrum. har kollat in dem pĂ„ youtube .. De verkar feta men jag funderar köpa en korg microkorg skall göra beatpop med. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Acidman Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 jag kan sÀga.. visst virusen kostar lite.. men det du fÄr för pengarna Àr helt galet. jag har haft virus Ànda sen virus A kom ut och kan bara tal gott om den synthen. du kommer aldrig Àga en mer mÄngsidig synth.. sakerna du kan göra med den Àr helt otroliga. men som teh dude sÀger.. lyssning Àr viktigt.. lÀgg pengar pÄ monitorer. jag tjackade sjÀlv mackie hr 624 men fick dom snorbilligt för 4 tusen. det gÄr och fynda mkt fint beggat pÄ nÀtet. en trummaskin Àr överreklamerat idag dÄ det finns alldeles utmÀrkta verktyg som Battery och Kontakt frÄn NI. OT: Har du laddat ner de nya soundpatchen? Rui Peexoto soundpatch visar att Virus Àr mer Àn bara trance/techno-synth. Bra ljud för bl.a ambient. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 22 september 2007 TrÄdstartare Dela Postat 22 september 2007 kolla in alltsÄ det e <3 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Krokodilen Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Hej Rangebass, Vad jag lĂ€st och sett sĂ„ verkar de flesta vara överens om att Sequencern i RM1X Ă€r superb. DĂ€remot lĂ€mnar ljuddelen en del i övrigt att önska. Men med tanke pĂ„ vad en RM1X kostar idag sĂ„ Ă€r det nog bara att slĂ„ till đ RM1X mp3 Lycka till Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 8000 Àr en sjukt klen budget nÀr man ska bygga hÄrdvarustudio. Och varför i all vÀrlden vill du egentligen det? Om du inte Àr specialintresserad av ljudsyntes och maskiner ser jag bara nackdelar med hÄrdvara, Ätminstone för den som tÀnker göra trance; dyrt, lÄngsamt, och krÄngligt Àr det att arbeta med hÄrdvara jÀmfört med datorn. Och du fÄr absolut inget gratis, som du tycks förestÀlla dig ("Drummachine does it eaiser") - det Àr faktiskt precis tvÀrtom, en hÄrdvarusetup krÀver Ànnu mer av dig som anvÀndare! Mitt tips Àr att lÀra dig FL ordentligt, skaffa ett par bra VSTis, lÀs tutorials och köp ett fett samplingsbibliotek. Att sitta och mecka med billiga skrÀpsyntar och brusiga phonicmixers kommer ta död pÄ ditt musikintresse fortare Àn kvickt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 23 september 2007 TrÄdstartare Dela Postat 23 september 2007 8000:- kan ja ju starta med jag köper roland sh-201 och yamaha rm1x och nÄn mixer jag har mitt m-audio audiophile 24/96 liggandes hemma tÀnkte köra med det igenom Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 8000:- kan ja ju starta med jag köper roland sh-201 och yamaha rm1x och nÄn mixer jag har mitt m-audio audiophile 24/96 liggandes hemma tÀnkte köra med det igenom Men som nattvaktaren sa... Varför?! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 23 september 2007 TrÄdstartare Dela Postat 23 september 2007 dÀrför jag har trönnat pÄ mjukvara och fl studio och fl studio e mainstream becuase of bh, och jag har tÀnkt om jag köper nog bara yamaha rm1x och en bÀttre ljudmixer och sÄ koplar jag in min midikeyboard in till rm1x om jag vill spela lite med piano ljuden etc.. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 (redigerat) dÀrför jag har trönnat pÄ mjukvara och fl studio och fl studio e mainstream becuase of bh, och jag har tÀnkt om jag köper nog bara yamaha rm1x och en bÀttre ljudmixer och sÄ koplar jag in min midikeyboard in till rm1x om jag vill spela lite med piano ljuden etc.. Okej, vilket argument... Kan sequencers vara för mainstream? Jag tror du kommer tycka att hÄrdvarusynthar Àr för krÄnligt att handskas med. NÀr du Àntligen har lÀrt dig rm1x:an sÄ kommer du mÀrka att du hela tiden kunnat göra samma sak i FL. Det Àr bÀttre om du fixar ljudbibliotek, t ex kontakts, om du vill ha bra pianoljud. Redigerat 23 september 2007 av cm0s Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
berra_- Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Mainstream? Ă h nej, bĂ€st jag slutar med Cubase.. BĂ€st att jag köper massa hĂ„rdvaruprylar istĂ€llet och spelar in pĂ„ porta! AlltsĂ„ seriöst.. Hur kan man ens sluta med ett program för att det Ă€r mainstream? đ Jag ser bara fördelar med det, fler som hĂ„ller pĂ„ - fler som kan hjĂ€lpa nĂ€r man fastnat. Och jag tror ingen kommer sĂ€ga "Ă h nej han gör musik i FL, vĂ€rsta wannabee bh!" đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 23 september 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 23 september 2007 dĂ€rför jag har trönnat pĂ„ mjukvara och fl studio och fl studio e mainstream becuase of bh, och jag har tĂ€nkt om jag köper nog bara yamaha rm1x och en bĂ€ttre ljudmixer och sĂ„ koplar jag in min midikeyboard in till rm1x om jag vill spela lite med piano ljuden etc.. Okej, vilket argument... Kan sequencers vara för mainstream? Jag tror du kommer tycka att hĂ„rdvarusynthar Ă€r för krĂ„nligt att handskas med. NĂ€r du Ă€ntligen har lĂ€rt dig rm1x:an sĂ„ kommer du mĂ€rka att du hela tiden kunnat göra samma sak i FL. Det Ă€r bĂ€ttre om du fixar ljudbibliotek, t ex kontakts, om du vill ha bra pianoljud. jag vill ju ha bra i allt inte bara i piano ljud men yamaha rm1x e min stil liksom lite dance Ă„ eurodance och trance och psy blandad fuktioner i den đ tror du inte att jag har andvĂ€nt fl studio jag vill inte ha nĂ„gon piano roll med mus jag vill ha hĂ„rdvara tĂ€nk om man drar lajv nĂ„ngon ?. hur funkar det att ta med sig en stationĂ€r dator upp till scenen och hemm igen efter nĂ„ntimma??.. "jag fĂ„r göra som va jag vill jag ville bara ha tips men har fĂ„tt nu jag kommer ju andvĂ€na cubase som audio input för rm1x o vstis kommer jag nog kanske andvĂ€nda men vem vet?" Varför blir alla sĂ„ sura och negativa pĂ„ mig hela tiden đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Varför blir alla sĂ„ sura och negativa pĂ„ mig hela tiden đ För att du slarvar med sprĂ„ket! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Som tidigare pÄpekat sÄ Àr nog en hÄrdvarustudio mÄttligt onödigt. Eftersom du heltenekl fÄr likabra/tom bÀttre saker i datorn. LÀgg dina 8lappar pÄ ett par sjyssta monitorer, ljudkort, mic och ett par feta VSTi, kanske nÄgon midikontroller o ett klaviatur. Vem sÀger att du mÄste andvÀnda FL? Fins bra mkt bÀtttre program, tx Ableton Live, Cubase, Sonar osv. Visst Àr det grymt mycket coolare med en hÄrdvarubaseradstudio, men skall du inte spelain en sypfoniorkester med liveinstrument sÄ behövs det helt enkelt inte! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Vill du spela live sÄ tardumed dig en lapptop o ett klaviatur o ditt ljudkort. Enkalare blir det inte! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 26 september 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 26 september 2007 ok men jag har fĂ„tt tag i en yamaha rm1x kommer nĂ€sta vecka đ fan va gla jag e den finns ju inte sĂ„ mycket den dyraste jag har sett kostade 4.500:- beg och den ja fick tag pĂ„ 2.400:- đ kunde inte sova inatt eftersom det blir min nya grejj Ă„ ha riktig bra hĂ„rdvara kommer köpa kompressor osv nĂ€sta Ă„r nu har ja bara denna och cubase ofc och om nĂ„n vill remixa min lĂ„t skickar jag midi filen som sparas pĂ„ floppyn đ i will bring the 90ths back to the century đ. 90talet dĂ€r dansmusiken var glatt och inget mainstream direkt. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
android Postat 26 september 2007 Dela Postat 26 september 2007 HĂ„rdvarusynthar is the shit! đ Fast om jag vore du sĂ„ skulle jag leta efter nĂ„n schysst lite Ă€ldre begagnad synth istĂ€llet för en SH201! -Du fĂ„r mycket mer för pengarna i t.ex. en Ă€ldre Virus eller Waldorf Q! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Rangebass Postat 26 september 2007 TrÄdstartare Dela Postat 26 september 2007 vet faktist inte om jag kommer köpa nÄn synth efter denna för den lÄter mumma för mig sÄ ja jag e nöjd tror ja men jag kommer spara nÀsta Är ocksÄ tills jag vet va jag kommer köpe. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 26 september 2007 Dela Postat 26 september 2007 HĂ„rdvarusynthar is the shit! đ Fast om jag vore du sĂ„ skulle jag leta efter nĂ„n schysst lite Ă€ldre begagnad synth istĂ€llet för en SH201! -Du fĂ„r mycket mer för pengarna i t.ex. en Ă€ldre Virus eller Waldorf Q! eller en SH101:a... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Berra Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 (redigerat) "90talet dÀr dansmusiken var glatt och inget mainstream direkt." Hur menar du dÄ? Elektronisk dansmusik Àr ju lite mer mÄngfacetterat Àn just basshunter, Àven om han fÄtt mycket utrymme i media. Fruity loops verkar vara ett kompetent och lÀttarbetat program, det lÄter som ett lite mÀrkligt argumenat att döma ut det pga en enskild artist? Jag blir bara lite förvirrad. hoppas studiobyggandet gÄr bra Rangebass! Redigerat 1 oktober 2007 av Berra Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
amenbrother Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 Bra jobbat! Det Àr jÀkligt skönt att köra hÄrdvara. SjÀlv kör jag bÄde och, och jag tycker det Àr sÄ gott och stÄ och jamma med reglarna och rattarna, skicka lite till fx genom Auxen pÄ mixerbordet. Trycka litte patterns pÄ trummaskinen, höra polarn dra i cut-offen, reglera pwmen för lite goa, stÀlla om ja ja, ni fattar vinken. Dessutom kan allt driva sig sjÀlv. Tr-xox, jomox etc har egna seq, som Àven tb, mc, xoxbox etc. Det Àr bara att köpa, det finns billigare alternativ. Varför inte synca vsti etc till extern sequenser. Microtonic i en laptop som trummaskin, ;D Bra jobbat mot strömmen. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.