Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag kan bara uttala mig om Kontakt 2 som jag tycker är en jäkligt bra samplespelare.

Hanteringen är mycket pedagogisk, enkel och flexibel, lockar fram experimentlustan. Vissa tveksamheter när det gäller ångrafunktioner, men det är nog inte specifikt för Kontakt. Bra ljudbibliotek följer med. Biblioteksfuinktionen kunde vara lite smidigare, men den är ju förbättrad nu i version 3.

Time- och tone-stretch, hitpoints, avancerad scripthantering (för den som vill ge sig in i det, annars finns gott om presets).

Bra effekter och filter. Jag skulle gärna ha deras kompressor som fristående plugg.

Kolla in Kontakt3-demon på NI-hemsidan.

Postat

Tack för svar Assar. Tycker onekligen att version 3 av Kontakt ser mycket spännande ut. Verkar ju kunna göra så mycket mer än en vanlig sampler. Är inte så imponerad av orkesterljuden dock men man verkar ju få välldigt mycket för pengarna. Är dock väldigt intresserad av Sampler för integreringen med Live.

Verkar också vara en potent sampler med ljudsyntes och bra hantering vad det gäller uppspelning av bibliotek. Man får dock inte lika mycket som med Kontakt.

Har inte råd att skaffa båda just nu men kanske blir det så så småning om.

Har surfat runt på abletons site. Angående Sampler plus att det står en heldel i Live manualen också.

Vore dock intressant att höra med någon som faktiskt har använt Sampler i några projekt vad deras uppfattning är.

Postat
Vore dock intressant att höra med någon som faktiskt har använt Sampler i några projekt vad deras uppfattning är.

Jag har K2 och Sampler och tycker att för mina behov funkar Sampler bra i Live. Kontakt är ju bra på så sätt att den också går att köra som fristående program och som plugg i alla möjliga andra värdprogram än Live.

Det skulle vara lättare att hjälpa dig om du hade några specifika frågor eller kunde säga vad du tänker använda den till? Man kan ju inte bara börja räkna upp allt de båda kan göra... ;-)

Själv gillar jag dock inte NI's licensieringsmodell, att man bara får installera programmet på två datorer och framför allt att man inte får återinstallera på dator 1 om man flyttat licensen från dator 1 till dator 2 för något visst projekt. Hade jag vetat detta skulle jag aldrig ens köpt Kontakt från början.

Live's Sampler tycker jag låter bra och för mig är den enklare och snabbare att jobba med än Kontakt - då jag gör egna instrumentprogram alltså. Jag hade en period i höstas då jag hårdtestade vilken sampler som skulle vara bäst för mig att spela AKAI EWI 4000s med och Logic's EXS24 segrade med en liten hårsmån före Sampler. Mycket på grund av Logic's globala mikrontonala stämningsmöjligheter, som helt saknas i Live.

• 2 veckor senare...
Postat

Tack för bra svar pboy!

Tyvärr missade jag svaret när det faktiskt skrevs. Sampler verkar vara precis det jag vill ha kommer att skaffa när jag uppgraderar till 7an.

Men jag har en följdfråga antagligen kollar du inte denna tråd längre men om herr pboy gör det så är jag välldigt intresserad av din AKAI EWI 4000s då den verkar super har du någon aning om hur den förhåller sig till Yamahas WX5?

Då jag spelar blås känns den mer lik en klarinett eller sopran spelmässigt och kanske vore naturligare för mig men jag är kanske ute och cyklar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.