MickeMikrofon Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Tjena. Har alltid vart mikrofon kåt & surfat mellan budget mickarna vid mina inköp (0-3000 ~) Tänke nu åtminstone köpa en för 4000kr högst. Har kollat på endel, men har just nu så jävla svårt att bestämma mig. Mitt i allt har jag funnit denna, så jävlans snygg (vilket egentligen inte spelar nån jävla roll) men eftersom jag har sån beslutsånmgest så kommer det förmodligen påverka mitt beslut om mick val (: DÄRFÖR, vädjar jag nu till er veteraner om at tipsa mig om era favorit mickar för högst 4000kr plus, HELST minus. ..och vilken i den prisklassen slår min just nu favoriserade mikrofon av märket MXL? MVH! (tala gärna nybörjar språk med mig)
dominion Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Är du sugen på MXL så cuttar du priset med ca 1000 kr om du köper genom Thomann. http://www.thomann.de/se/mxl_v69m.htm 2850 +150 kr frakt! 😉
MickeMikrofon Postat 20 september 2007 Trådstartare Postat 20 september 2007 Är du sugen på MXL så cuttar du priset med ca 1000 kr om du köper genom Thomann. http://www.thomann.de/se/mxl_v69m.htm 2850 +150 kr frakt! 😉 oh jävlar, men den där heter ju MXL V69M och den på emusic hette MXL V69 Tube.. Är det samma mick?
berra_- Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 (redigerat) testing.holmerup.biz 😉 Måste bara påpeka hur rolig din särskrivning lät: "jag har alltid vart mikrofon kåt och surfat" 🙂 Redigerat 20 september 2007 av berra_-
dominion Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Haha, båda menar samma! 😉 M för Mogami edition, Tube för Tube Microphone! MXL V69 Mogami Edition Tube Microphone http://www.mxlmics.com/condenser_mic/condenser_index.html
MickeMikrofon Postat 20 september 2007 Trådstartare Postat 20 september 2007 kan man inte betalt med vanligt postförskott till thomann?
dominion Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Nope, de tog bort den möjligheten för några år sen har jag för mig.. Jag använder mitt VISA och det har fungerat smärtfritt. De har tom svensktalande supportpersonal så de är måna om sina kunder.
MickeMikrofon Postat 20 september 2007 Trådstartare Postat 20 september 2007 Nope, de tog bort den möjligheten för några år sen har jag för mig.. Jag använder mitt VISA och det har fungerat smärtfritt. De har tom svensktalande supportpersonal så de är måna om sina kunder. tyvärr har jag inte möjligheten att betala på något annat vis, synd. Hur som helst, Någon som testat denna mick? Vad är plusen och minusen med en Rör mick?
Claes Holmerup Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Nope, de tog bort den möjligheten för några år sen har jag för mig.. Jag använder mitt VISA och det har fungerat smärtfritt. De har tom svensktalande supportpersonal så de är måna om sina kunder. tyvärr har jag inte möjligheten att betala på något annat vis, synd. Hur som helst, Någon som testat denna mick? Vad är plusen och minusen med en Rör mick? En rörmic färgar ljudet på ett lite annat sätt än en kondensatormic och brusar som regel lite mer. De billigaste rörmicarna är ofta inte så jättekul, utan man ska gärna upp en liten bit till (åtminstone enligt min smak) och räkna med runt 6-8000:- ungefär... Som Berra påpekade, så kan du hämta smakprov på hur V69 (och ungefär 100 andra modeller) låter, bland inspelningarna på min testsite - så kan du bilda en egen uppfattning. Upp till 4000:-, så skulle jag främst överväga en Violet "Black Knight" om du vill ha en snygg, lågbrusig och lagom färgande mic - eller någon av svanska Line Audio Designs sångmicar, kanske SM6i, om du vill ha en mic med minimal färgning.
Logichead Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Tjena. Har alltid vart mikrofon kåt & surfat mellan budget mickarna vid mina inköp (0-3000 ~) Tänke nu åtminstone köpa en för 4000kr högst. Har kollat på endel, men har just nu så jävla svårt att bestämma mig. Mitt i allt har jag funnit denna, så jävlans snygg (vilket egentligen inte spelar nån jävla roll) men eftersom jag har sån beslutsånmgest så kommer det förmodligen påverka mitt beslut om mick val (: DÄRFÖR, vädjar jag nu till er veteraner om at tipsa mig om era favorit mickar för högst 4000kr plus, HELST minus. ..och vilken i den prisklassen slår min just nu favoriserade mikrofon av märket MXL? MVH! (tala gärna nybörjar språk med mig) Det finns en del intressant här: http://www.microphonedeals.comDe har schyssta dubbelmembraniga rörmickar med ryska 6AK5 rör och fetkapsel för under 3000 pix. Balla är de också. Firman ligger i Stockholm men kör på internet bara. Ingen butik.
basshole Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Låna någons visakort och ge den personen 3127:- + 150:- i frakt, och köp en Sennheiser md421 ifrån thomann.
Logichead Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 (redigerat) MXL V69 är i mina öron lite för vässad i diskanten. Jag gillar diskantlyft hos mickar, men det nästan 10dB stora lyftet som V69 har låter bara vasst och otäckt, dessutom är den brusig (22dB). Men det är min åsikt. Du kan säkert låna hem den från börsen för att se vad du tycker. Microphonedeals har två billiga rörmickar som jag skulle tro är riktigt bra. Dels den de kallar för Big Bertha som kostar 300 EUR och dels den som kallas Little Brother som kostar lika mycket. De har frekvenskurvor på websidan så att du kan jämföra. Jag känner killarna som driver firman och de är producenter som drivit egen byrå som pysslar med radioreklam. Redigerat 22 september 2007 av Logichead
joachime Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 MXL V69 är i mina öron lite för vässad i diskanten. Instämmer. Jag lät modifiera min för att tämja diskanten. Dessutom vet jag inte om det finns ett generellt sound hos rörmickar. Det gemensamma är istället typan av förstärkning och eventuellt den relativt högre brusnivån (vilket man definitivt kan köpa om man gillar soundet). Har alltid vart mikrofon kåt & surfat mellan budget mickarna vid mina inköp (0-3000 ~) Tänke nu åtminstone köpa en för 4000kr högst. [...] DÄRFÖR, vädjar jag nu till er veteraner om at tipsa mig om era favorit mickar för högst 4000kr plus, HELST minus. ..och vilken i den prisklassen slår min just nu favoriserade mikrofon av märket MXL? Jag får intrycket att du redan har en samling mickar. Vad är det du letar efter i din nästa mick? Vad tänker du använda den till?
Claes Holmerup Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 Microphonedeals har två billiga rörmickar som jag skulle tro är riktigt bra. Dels den de kallar för Big Bertha som kostar 300 EUR och dels den som kallas Little Brother som kostar lika mycket. De har frekvenskurvor på websidan så att du kan jämföra.Jag känner killarna som driver firman och de är producenter som drivit egen byrå som pysslar med radioreklam. Det hade varit kul om det gick att låna deras micar till en kommande omgång av mina testinspelningar. Är det något som kan gå att ordna, tror du...?
Logichead Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 Microphonedeals har två billiga rörmickar som jag skulle tro är riktigt bra. Dels den de kallar för Big Bertha som kostar 300 EUR och dels den som kallas Little Brother som kostar lika mycket. De har frekvenskurvor på websidan så att du kan jämföra.Jag känner killarna som driver firman och de är producenter som drivit egen byrå som pysslar med radioreklam. Det hade varit kul om det gick att låna deras micar till en kommande omgång av mina testinspelningar. Är det något som kan gå att ordna, tror du...? Säkert, telefonnummer till killen som driver siten finns på deras hemsida, snacka med honom!
DivineCo Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 (redigerat) Finns ju hur mycket som helst men i den prisklassen så är Violets Black Knight väldigt bra. Dom estniska mickarna går inte av för hackor. Annars tycker jag att Shure SM7b är en fantastisk allround mick även om den kanske fungerar bäst på riktigt dynamisk sång. Har inte själv testa alla mickar i världen men av dem mickar jag äger (Några TSM, Shure SM 57 & 58 & någon beta + en SM7B, en Audio Techica 4033, Brauner Phantom, Violet design Black Night och ett par Line Audio CM3) så är prismässigt dom bästa köp jag har gjort CM3erna och SM7an. Visserligen ser jag nu att både SM7 och CM3 har blivit betydligt dyrare än när jag köpte dom. Men om jag får rekomendera en mick så är det SM7 eller Violet. Antar att Violet har en hel drös med bra mickar till hyfsade priser har dock ingen erfarenhet av dessa. En kompis som jobbar med musikproduktion till skilnad från mig brukar höjja Sontronics till skyarna men jag har personligen ingen erfarenhet av dessa. Edit: Många brukar även rekomendera Oktava känner personligen inte till dessa men många tycker att dom är bra. Köp dock inte det billigaste du hittar på nätet för då riskerar du att få en billig mindre bra Kinesisk kopia. Claes säljer the real stuff och dom är i ditt prisläge och tom lite billigare tror jag. Redigerat 22 september 2007 av DivineCo
Emil Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 Stryker under på Shure SM7, speciellt till lite hårdare sång. Väldigt fin. Har även testat Oktava MK-319 för länge sen och till min röst lät den bättre än en U87.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.