gillis Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Jag har en hiskeligt gammal dator, nämligen en iMac 660 mhz, 768 mb ramminne. Datorn köpt 2001. Operativsystemet är OS X 10.2.8. 🙂 Mitt problem är (bland annat) att då jag ska ladda ner olika program så kräver de nästan alltid MINST OS X 10.4 - vilket jag inte har. Har försökt ladda ner operativsystem också men inte lyckats. Är det så att man måste ladda ner varje "steg" för att kunna uppgradera sig, eller kan man gå DIREKT från OS 10.2.8 till t ex 10.5 ? Och har någon nåt tips på var man få tag i operativsystem som funkar till min dator? Går det att ladda ner gratis eller kostar det? Hur mycket i så fall, på ett ungefär? mvh, gillis
Peth Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Jag har en hiskeligt gammal dator, nämligen en iMac 660 mhz, 768 mb ramminne. Datorn köpt 2001. Operativsystemet är OS X 10.2.8. 😉 Mitt problem är (bland annat) att då jag ska ladda ner olika program så kräver de nästan alltid MINST OS X 10.4 - vilket jag inte har. Har försökt ladda ner operativsystem också men inte lyckats. Är det så att man måste ladda ner varje "steg" för att kunna uppgradera sig, eller kan man gå DIREKT från OS 10.2.8 till t ex 10.5 ? Och har någon nåt tips på var man få tag i operativsystem som funkar till min dator? Går det att ladda ner gratis eller kostar det? Hur mycket i så fall, på ett ungefär? mvh, gillis Senaste versionen av osx, 10.4, kostar runt 1200 spänn, 800 om du är student. Nästa version av OSX väntas nu i oktober, men jag tror att du inte kommer att kunna installera det på din dator då det kräver G4 på 800 MHz eller mer.
Björn Olsberg Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Ett alternativ är att ta de 1200 kronorna och satsa på en nyare begagnad Mac där ett färskare operativsystem redan finns med. Lägg till ytterligare 3700 kronor och du har en Imac G5 1.8 GHz med 768 megabyte minne och nyare OS X istället. http://www.blocket.se/vi/13437890.htm?ca=11_s
JJRockford Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 Ska du köpa macen i annonsen så pruta! 🙂 Kanske inte i första mailet. Men senare (bra begagnat strategi är ju att inte vara för ivrig). Du får ju en ny Mac Mini för ungefär samma pris. Med garanti.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.