Jump to content
Annons

Problem med mikrofon-inspelning..

Recommended Posts

CaddyLacMusic (oregistrerad)
Postat

Hejsan. Min hemmastudio är klar. Har en ADK-A51 mikrofon, ett Behringer 1204FX-mixerbord och en keyboard och lite program som Reason och Cubase, och ett E-MU 0404 ljudkort.

I alla fall, när jag ska spela in mej själv när jag rappar till ett beat, så använder jag gratisprogrammet Audacity, men här kommer problemet, jag får inte tillräckligt hög volym på mikrofonspåret. Den låter alltid läger än musikslingan jag rappar till och om jag höjer volymen efter inspelningen på rösten så bryts den och börjar liksom spraka lite. Har ett E-MU 0404-ljudkort och har försökt mixtra lite med mixerinställningarna där också, men jag får inte till det, det blir för lite ljud i mokrofonen helt enkelt. Hur ska jag gå tillväga? Det här borde ju funka med några enkla inställningar...

Annons
Postat
Hejsan. Min hemmastudio är klar. Har en ADK-A51 mikrofon, ett Behringer 1204FX-mixerbord och en keyboard och lite program som Reason och Cubase, och ett E-MU 0404 ljudkort.

I alla fall, när jag ska spela in mej själv när jag rappar till ett beat, så använder jag gratisprogrammet Audacity, men här kommer problemet, jag får inte tillräckligt hög volym på mikrofonspåret. Den låter alltid läger än musikslingan jag rappar till och om jag höjer volymen efter inspelningen på rösten så bryts den och börjar liksom spraka lite. Har ett E-MU 0404-ljudkort och har försökt mixtra lite med mixerinställningarna där också, men jag får inte till det, det blir för lite ljud i mokrofonen helt enkelt. Hur ska jag gå tillväga? Det här borde ju funka med några enkla inställningar...

Antar att du använder mixerbprdet som preamp.

Har du slagit på fantommatningen?

Postat

Kan det vara så enkelt att musiken du rappar till är så stark att sången verkar låg, i förhållande till musiken? Det verkar som att du får stark signal till datorn eftersom det distar om du höjer på mixern (har jag fattat rätt?), så testa att sänk musiken.

CaddyLacMusic (oregistrerad)
Postat

Antar att du använder mixerbprdet som preamp.

Har du slagit på fantommatningen?

Ja jag har fantommatning som ja måste slå på för att ens få ljud i mikrofonen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.