Lundin Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Men du!!! har du slagit på fantommatningen? 48Volten är ena knappen bakpå mixern..det låter som om den slagits av..( det ska sitta en liten gul lysdiod nära master regeln/arna på mackiebordet som talar om om den är på eller inte ) och utan den tror jag inte det blir speciellt bra..ckeckitout man
ChrioN Postat 15 september 2004 Trådstartare Postat 15 september 2004 (redigerat) jo, givetvis är den på. Redigerat 15 september 2004 av ChrioN
Lundin Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 (redigerat) 4 - fantommatning skall vara på. (Knappen på baksidan någonstans). Såg inte att Trombonisten skrivit samma sak tidigare...sorry Hursomhelst, då fortsätter vi till Cubase: Har du kollat så Inputgain i cubase inte har ställt om sig? det finns en liten ratt på varje öppnad ingångsport ( i Cubasemixern) där du kan trimma inputgain uppåt och neråt ( håll inne shift-knappen samtidigt som du pekar och vrider med musen ) om det kan vara så att den ställt om sig till minimum av någon anledning? chekitout Edit: Tillägg: Först: när du säger att du råhostar rakt in i micken och bara 2 led's tänds.. är det då med "alla reglar på unity och mic-gain på "klockan 12"? testa i det läget att dra ur dom balanserade kablarna mellan Alt 3/4 och ljudkortet o se så det inte ligger en last där.. åker ledstaplarna upp så är det ljudkortets ingångar som lastar ner mixerns utgångar... Sen: Har du ställt kanalens regel på unity (+-0db) mic-gain på "klockan 12", Mute intryckt och tar ut signalen på Alt 3/4, balanserade ingången på ljudkortet är ställt till +4signal, ( och inget konstigt routingfel i ljudkortets egen kontrollpanel) inputgain i Cubase står på Unity (+-0db gain ) och du fortfarande har kass inspelningsnivå....? Redigerat 15 september 2004 av demoniqus
ChrioN Postat 15 september 2004 Trådstartare Postat 15 september 2004 (redigerat) Japp allt står som det ska. det klipper i mixern när jag hostar in i micken på 1cm avstånd först när jag vresar på trimmen till klocken 3. då står gainen på "U". om jag har inkopplat en sladd i alt 3-4 gör ingen skillnad. ska jag vara nöjd nu? Jag trodde att man kunde få bra nivåer redan om man har både trimmen och gainen på "U". Men så kanske det inte är? Kan ju även tilläga att ljudkortets preampar är mycket starkare...ungerfär 3ggr så starka. men jag får väl vara nöjd. det blir ok ljudnivå nu tycker jag. men det är störande att inte veta om ens grejer är defekta eller ej... Redigerat 15 september 2004 av ChrioN
ChrioN Postat 15 september 2004 Trådstartare Postat 15 september 2004 Här ser vi skillnaden mellan de olika preampsen. Jag knäppte finger 2 cm från en dynamisk mikrofon. Mackies preamps gain stod på "U" och trimmen klockan 12. Ljudkortets är standardinställningen.
Lundin Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 Ok, för enkelhetens skull ska jag göra en jämförelse med min Mackie 1402VLZ och inställningarna jag har ( kör med en ADK GT2 tubemic) sen ska du få se hur min signal ser ut i cubase...
Lundin Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 (redigerat) Ok here goes: ADK (kopplad till sin styrbox och karaktäristikväljare + Karaktäristik=njure via XLR - XLR in i Mackiebordet: kanal 1, regel på Unity, ingen EQ, Trim på c:a +20db, Högpassfiltret påslaget (70hz), Kompressorn i bypassläge, signalen går ut på Alt 3/4 in i Creamwarekortet - via obalanserade RCA -> in i Creamwares kontrollpanel: regel ställd på Unity -> Cubase SX2.2 input:gain=unity (0db), Cubase mixer: regel ställd på unity, inga effekter eller annat. Inspelning: Puffskydd c:a 5 cm från micknätet ->Monokanal i Cubase + att jag inte tar i nånting vid tagningen, alltså "normal" sångröst. ( dom stora "bumparna" är fortfarande normal röst, bara betonat annorlunda) Resultatet kan skådas Här edit: tillägg Redigerat 15 september 2004 av demoniqus
ChrioN Postat 15 september 2004 Trådstartare Postat 15 september 2004 (redigerat) Tack för att du tar dig tid, nu vet jag att nått är fel. frågan är ju vara vad. föresten, hur får du vågformen att se ut som den gör? alltså vit. Redigerat 15 september 2004 av ChrioN
Lundin Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 Den är extremt plågad... Nej, det talar jag om i Preferences: Event display:Audio -> Wave image style=Solid and framed Preferences: Record: Create audio images during record gör att vågformen ritas upp i realtid och att den blir fylld.
ChrioN Postat 15 september 2004 Trådstartare Postat 15 september 2004 (redigerat) Gjorde en till felsökning, denna gång jämnförde jag mackiebordet med en djmixer. Mikrofonen jag använde är en skruttig dynamisk. med obalancerad 1/4" i ena änden. Kanal 1: Mikrofon -> djmixer ->mackie in->mackie ut buss->in ljudkort Kanal 2: Mikrofon ->djmixer->ljudkort (ställde in att kablarna var obalancerade i den virtuella mixern) Kanal 3: Mikrofon ->djmixer->ljudkort (ställde in att kablarna var balancerade, vilket dom inte är) Ser ni likheten mellan kanal 1 och 3? kanske är jag som är lite trött menmen...man ser iaf klart och tydligt att mackien funkar som en slags pad. ändå var alla reglage på mackien ställde på "U". Redigerat 15 september 2004 av ChrioN
Lundin Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 (redigerat) åhå...vad händer om du enligt alternativ 3 tar bort balanseringen i Wamirack-panelen? Balanserad är ju lika med spänningsmatad signal..och gör du det på en obalanserad telepropp..hmmm..troligtvis inte så bra för utrustningen isf.. Kolla upp..jag tror vi närmar oss en konklusion.. 😉 Edit: vid närmare koll verkar det vara det som är problemet..? att du slår på balanseringen på icke balanserad utgång i andra änden..eller med fel typ av kontakter..?? Redigerat 15 september 2004 av demoniqus
ChrioN Postat 15 september 2004 Trådstartare Postat 15 september 2004 Kolla upp..jag tror vi närmar oss en konklusion.. 😉 Som är...? att jag har förstört mixerbordet?
Lundin Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 Nej, jag menar att vi borde hitta felet snart.. 😉
ChrioN Postat 15 september 2004 Trådstartare Postat 15 september 2004 (redigerat) DOH! >_< jaja..vet inte riktigt hur jag ska tänka längre...nog god idé att lägga sig, sova på saken lixom 😉 Redigerat 15 september 2004 av ChrioN
Lundin Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 (redigerat) jag tar utsignalen från bussen, alltså "alt 3". Den sladden som är mellan mixern och ljudkortet är en balancerad telekabel. Mikrofonkabeln är en balancerad xlr-xlr.Ljudkortet har 4st balancerade tele-ingångar. jag kör just nu på den första. Ok..jag såg detta och fick en fundering... Du har alltså bara ena utgången (alt 3/4 ) kopplad från Mackien till WaMirack? Har du kollat så rätt kanal går in på rätt ingång och att dom inte är panorerade "åt fel håll"?? Jag skulle nog föreslå att du kopplar in både left och right mellan mixer och ljudkortet, panorerar ( om det går ) ingångarna i WaMirack fullt left och fullt right och sen välja antingen stereo eller mono via Cubase istället... Edit: Mic-kanalen är inte panorerad heller va? den är väl > Center <? Redigerat 15 september 2004 av demoniqus
ChrioN Postat 16 september 2004 Trådstartare Postat 16 september 2004 Ok..jag såg detta och fick en fundering...Du har alltså bara ena utgången (alt 3/4 ) kopplad från Mackien till WaMirack? Har du kollat så rätt kanal går in på rätt ingång och att dom inte är panorerade "åt fel håll"?? Jag skulle nog föreslå att du kopplar in både left och right mellan mixer och ljudkortet, panorerar ( om det går ) ingångarna i WaMirack fullt left och fullt right och sen välja antingen stereo eller mono via Cubase istället... Edit: Mic-kanalen är inte panorerad heller va? den är väl > Center <? Jag testade precis att köra stereo, och panorerade fullt åt båda hållen, men det gjorde ingen som helst skillnad. tyvärr. och, ja, alla kanaler står på <c>. gaaah!!!! 😉
Lundin Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 (redigerat) ..och när du slår ifrån balanseringen i WaMirack så blir inspelningen lägre? ( om man jämför med alternativ 3 i ditt förra svar.) Har du även provat att använda hörlursutgången kopplad till WaMi-ingången? eller använd AUX'arna..bara för att eliminera var felet ligger..eller rättare sagt att det inte är någon av mixern utgångar som är paj.. Redigerat 16 september 2004 av demoniqus
ChrioN Postat 16 september 2004 Trådstartare Postat 16 september 2004 (redigerat) jepp. när jag kopplar senden till ljudkortet får jag en mycket bra signal, men ikke om jag kopplar ljudkortet till alt 3-4 eller main out. det är ju "positivt". men då är det ju också så att jag kör miken genom en annan mixers preamp, så fort jag kopplar in miken i mackiebordet så blir nivån skitlåg. via aux t.o.m. Redigerat 16 september 2004 av ChrioN
Lundin Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Hmm..om du tappar ut signalen via AUX på mackiebordet och får bra signal men inte alt 3/4 samt main out låter det som om något gått sönder.. blir det samma sak om du tar ut signalen från mackiebordets hörlursuttag?
ChrioN Postat 16 september 2004 Trådstartare Postat 16 september 2004 (redigerat) huga..har glömt av hur man justerar volymen på hörlursutgången...nån? edit; så som jag fattar det så justerar man det med ctl room/sub mix. sätte den på U, knappt hörbart ljud... Uppdatering, med en del rättelser: Vad som fungerar: att använda extern preamp och sedan köra genom mackien på utgångarna "main out" eller "aux send". Vad som inte fungerar: att använda en extern preamp och köra genom mackien på utgångarna "phones" eller "alt 3-4". Allt som har med mackiebordets egna preampar att göra funkar ej heller... ojojoj...snacka om att ha köpt grisen i säcken.. Redigerat 16 september 2004 av ChrioN
trombonisten Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Hej ChrioN, jag har funderat mycket på detta, och det har ju du också. Så låt oss börja i änden med Gain på Mackie-bordet. Jag brukar ställa in gain så att det blir en lagom o go signal där. Den där lilla markeringen U på kan vi strunta i när det gäller gain-signalen när det gäller en mik. Oftast hamnar gain nånstans på kl 12 till kl 3, men det beror en hel på olika saker. Ofta kommer ju krämen liksom alltihop på en gång mot slutet. Om du nu skruvar upp gain på Mackien så att det blir en lagom o go signal som inte klipper, kanske på 3 eller ändå i botten. Ställ regeln på U. Hur låter det nu när du spelar in? Låter det bra så kan vi strunta i problemet för tillfället. Att det låter bra är det enda som räknas, vad rattarna står på spelar ingen roll. Tanken är ju förstås att det inte skall klippa i Mackie-bordet så det får du kolla på nåt sätt. Så problemet kanske är att all gain kommer i slutet på ratten, vilket inte är så ovanligt men kan vara irriterande. Trombonisten.
ChrioN Postat 16 september 2004 Trådstartare Postat 16 september 2004 (redigerat) newsflash: Jag var hos Tommy Elf, det är han som har hand om reparationer av mackie mfl här i gbg. störtskön gubbe, han kom fram till att det inte är nått fel på mixern! Japp, nu är jag riktigt nöjd, trimmen står klockan 2, vågformen ser ut som på bilden nedan (fingerknäpp 2 cm från miken) , och bruset är förbluffande lågt, nästan ej hörbart, det tycker jag är väldigt märkligt då miken inte är den direkt tystaste på marknaden... Redigerat 16 september 2004 av ChrioN
ChrioN Postat 16 september 2004 Trådstartare Postat 16 september 2004 oh du anar inte. ska bli riktigt underbart att lägga sig ikväll 🙂
Lundin Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Va skönt att höra att inget var paj.. är kondingmicken ovanligt trögdriven då?
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 .......han kom fram till att det inte är nått fel på mixern! Japp, nu är jag riktigt nöjd, trimmen står klockan 2, ............. Okej, så vad var problemet du har tjatat om i 66 inlägg? Att du inte skruvade upp ordentligt?
ChrioN Postat 16 september 2004 Trådstartare Postat 16 september 2004 (redigerat) nått i den stilen ja. men vadå, jag fick ju igång en rätt schysst diskution? 😆 ber om ursäkt till demoniqus 🙂 demoniqus: verkar så. men den dynamiska är lika seg den. mycket märkligt är det. Redigerat 16 september 2004 av ChrioN
trombonisten Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 (redigerat) >> Okej, så vad var problemet du har tjatat om i 66 inlägg? >> Att du inte skruvade upp ordentligt? Det är synd med såna här sura kommentarer. Chrion hade ett problem som var viktigt för honom, jag och flera med mig tog det på allvar, och nu är problemet löst. Kanske var det en himla enkel lösning, men än sen då? Du är välkommen ändå om du själv får enkla problem, jag lovar i alla fall att inte inte göra några sura kommentarer. Trombonisten Redigerat 16 september 2004 av trombonisten
ChrioN Postat 16 september 2004 Trådstartare Postat 16 september 2004 (redigerat) äh. no hard feelings. jag fattar ju att det hela är lite konstigt, när man tror att både mixern och ljudkortet är sönder, och så visar det sig att allt funkar perfekt. Man har väl inte den riktiga vanan än, helt enkelt. Men jag vill tacka alla som har hjälpt mig, bla min familj, mina vänner ...ehmm 🙂 Redigerat 16 september 2004 av ChrioN
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.