Jump to content
Annons

Efter att en mik-signal har gått igenom en preamp


ChrioN

Recommended Posts

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Blir mik-signalen en vanlig line-signal om den gått igenom en preamp?

Preampen skickar ut linenivå - så den ska kopplas till en line-ingång, alltså inte till en micingång om det var det du undrade... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförbar åtminstone..micksignal kan ju bli linjenivåoptimerad om du utgår från dom två standarder som finns.. -10 och +4.. men oftast varierar utsignalen rätt mycket efter preampen så det är egentligen ingen vits med att nivåbestämma signalen på det sättet..om du inte askomprimerar förstås och sen sätter en brickwall-limiter efter... 🙂

..

..

öhh..eller det kanske inte var det du frågade efter 😄

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar. undra varför signalen är så fruktansvärt låg när jag har preampat den då...

jag pluggar in den i ljudkortet och man hör knappt nått..men om jag sätter på preampen på ljudkortet OCKSÅ, då blir det hög signal. Men då brusar det rätt så överfett också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du extern preamp? och vilken mick har du? du har inte pad'at micken med dämpning o grejer? kollat kabeln? Vad har du för nivå på ingången -10 eller +4?

och hur många db kan du gain'a på preampen?

Edit: till-ägg

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, kör genom mackiebordet, vlz pro...micken är en Studio Projects C1. Inga pads, alla kablar är rätt. jag har testat med både -10 och +4, vilket jag switchar mellan i den virtuella mixern. (mjukvara som "styr" ljudkortet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ställt Mackien i inputmode och kollat hur stark utsignalen blir? kontra hur hög insignalen blir i ljudkortet?

Mackien ska inte ha några problem att dista en ingång med -10 eller + 4-nivå med ganska måttlig gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså en mixer och ingen separat preamp...

Jag skulle misstänka att du har tryckt ner någon routingknapp, så att du bara hör läckaget mellan kanalerna eller liknande.

Har du testat en annan ingång också? Det kan ju vara något fel på den du använder... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

här är ett litet klipp, jag spelade in två st ashårda fingerknäpp, 2 cm från miken. vågformen visar i princip bara en rak linje...

http://hem.bredband.net/b237697/snap.mp3

jag har testat alla preamps på bordet och alla ingångar i ljudkortet.

Trimmen och gainen är satt på "U". Jag skulle inte kunna få digital dist även om jag skrek rakt in i miken från 1 cm avstånd. Verkar som det är en fet pad ivägen men det är det ju inte 😲 har testat med en annan mik, samma problem..och bordet i sig är det inget fel på heller för jag får bra volym om jag gör en medlysning.

Jag får dålig volym även om jag kopplar mikrofonen rakt in i ljudkortet. MEN, om jag sätter klickar på "mic on" i den virtuella mixern, då får jag en väldigt stark signal. Men iom att jag använder mixerbordets preampar så har jag ju avaktiverat den. Om jag aktiverar den när jag kör genom bordet så blir det stark volym, men extremt mycket brus. Jag fattar verkligen inte vad som är problemet!! Känns som att jag har felsökt ALLT och ALLT funkar! men när man sen ska koppla ihop det så funkar inget 😛

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

alt 3-4 heter utgången, alltså en bus-utgång eller vad det nu heter

Vad händer om du kopplar master från mixern till kortet?

Sen undrar jag hur det ser ut på mixern - har du nån vu / annan indikator så du ser om du har rätt nivå innan det går till datorn?

Om du har det (och har testat att koppla andra linjenivågrejer in i datorn) så gissar jag på kabelproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

alt 3-4 har samma knapp som mute, alltså, när man trycker in den så kopplas kanalen till alt 3-4 utgången.

Nivåindikatorn på mixern maxar, men inte i cubase. Jag testade att koppla mastern på mixern till ljudkortet, men då blev signal ännu svagar. detta rör ju till det i skallen på en helt klart 🙂

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Shitpomfritt..det låter som om du har en rejäl signalförlust eller kortslutning i någon kabel... då måste ju en vanlig syntsignal bli lika kass om du spelar in en sån..?

om utsginalen från Mackie'n maxar ligger den ju på +22db eller mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

japp läs ovan, la precis till det

Ursäkta om jag är övertydlig, men du skickar väl inte din micksignal nån annanstans då, när du kopplar ut från mastern?

Och du har nivå på master som syns på mätarn?

Om så är fallet ligger ju problemet efter mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, nu när jag testade att köra genom mastern så sket jag givetvis i att skicka signalen till bussen. så det var rätt kopplat.

upptäckte en annan grej nu faktiskt, och det är att även om jag sätter trimmen på max, alltså en förstärkning på 60db (-45dB) så klipper det inte. nivåindikatorn på mixern visar att den ej klipper alltså. borde den inte göra det? iofs så är det ganska brutalt headroom så det kanske är normalt...eller?

ok. nu har jag upptäckt en grej till tror jag, och det är att, även att jag råhostar rakt in i miken så tänds bara de 2 första ledsen i indikatorn, av totalt 12...jag fattar inte...är preampsen för klena? har testat alla 4!

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande detta. Vi väntar alla på en positiv upplösning.

C1 har väl rätt stark nivå om jag minns rätt.

Så vi tar det från början. Det blir lite kindergarten över det hela, förlåt, men det är så svårt att veta hur man skall göra annars.

1 - C1. Man pratar i den från sidan (inte från toppen som jag sett en del göra)

2 - mikkabel. Det skall vara en kabel med XLR i bägge ändar. Alla tre ledarna skall vara kopplade. Kan du kolla det på något sätt?

3 - in i mixer, ta till exempel kanal 2.

4 - fantommatning skall vara på. (Knappen på baksidan någonstans).

5 - inga kontakter insatta i line in kontakten, inga i channel insert på baksidan

6 - trim i mitten

7 - mute / alt 3-4 : inte nedtryckt.

8 - dra ner aux send till 0. Alla andra rattar på U.

9 - ingen solo knapp nedtryckt.

10 - Regeln på U

11 - Main mix på U.

12 - Ctrl room mix på 0 (dvs längst ner).

Om du nu sjunger i miken med normal röst borde det bli röda lampor för överstyrt, så stark är C1-ans signal om den funkar enligt min erfarenhet.

Återkom annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.

Spänningen tätnar.

Det borde räcka. Vågformen ser ju helt OK ut om du frågar mig. Men vi fortsätter.

-- Var sitter sladden ut från mixern nu?

-- Vad är det för kontakter i ändan på sladden?

-- Vad är det för ljudkort?

-- Vilken kontakt på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

-- Var sitter sladden ut från mixern nu? <--förstod inte frågan

-- Vad är det för kontakter i ändan på sladden? <-- inte den heller

-- Vad är det för ljudkort? <-- Egosys wamirack 24

-- Vilken kontakt på ljudkortet? <---förstod inte 🙂

jag känner mig lite bränd nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte dags att ge upp än. Jag måste dock snart stänga ner och ägna mig åt familjen. Vi tar ett sista varv.

-- Var sitter sladden ut från mixern nu? Dvs, var tar du utsignalen från mixern över till ljudkortet. Är det main out / control room out eller så?

-- Vad är det för kontakter i ändan på sladden? Vad är det för typ av kontakter på sladden, i båda ändar: XLR, balanserad tele (alltså två isoleringsringar och topp / ring / hölje för signalen) eller obalanserad (bara en isoleringsring).

-- Vad är det för ljudkort? <-- Egosys wamirack 24 :: Bra grejor.

-- Vilken kontakt på ljudkortet? <-- Vilken ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

allrighty mighty. klart att inte studios forums hotline kan jobba dygnet runt jämt. Vem tar shiftet? 🙂

jag tar utsignalen från bussen, alltså "alt 3". Den sladden som är mellan mixern och ljudkortet är en balancerad telekabel. Mikrofonkabeln är en balancerad xlr-xlr.

Ljudkortet har 4st balancerade tele-ingångar. jag kör just nu på den första.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp. Alt 3 - då har du ju Mute / Alt 3-4 nedtryckt. Balanserad tele/ balanserad tele är rätt. Balanserad XLR-XLR på miken är rätt.

Allt är rätt ändå funkar det inte.

River mitt huvud, vill hjälpa, men måste springa.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, det funkar ju, men att behöva vresa på trimmen till klockan 12 och ändå inte få större vågformer än de jag har på bilden jag postade, känns lite lamt. Mikrofonen har definitivt inte högre utsignal än en dynamisk behringermik jag har här, vilket känns konstigt. Men det kanske är så det ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...