Jump to content
Annons

Panorering under tiden låten går

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är tillräckligt nöjd oftast om jag bara lyckas hitta Record-knappen...

Fråga:

Har en låt där ett av spåren är tänkt att panoreras under tiden låten går, från sida till sida och tillbaka igen. Detta ljud varar nog bara i 30 sekunder ungefär. Går det att göra i Cubase? Jag har LE-versionen. Hur går det till praktiskt i datorprogrammet?

😆

musik

Annons
Postat (redigerat)

hejsan

ja det ska inte vara något problem om man använder automatisering

på varge spår i cubase finns det en "W" & en "R" knapp

W för write & R för Read..om du spelar upp ditt parti med "W" aktiverad

så sparar spåret vad du gör med det under tiden..så som volym ändringar,panorering

plug effekter som du kan vrida på i realtid osv,osv

sedan när "R" är akriverat spelas de saker du vridigt under låtens gång upp!!

jag hoppas att du fattar hur jag menar..jag är medveten om att det kanske är en lite rörig förklaring

men det är enkelt..jag trodde själv att det där med automatisering var svårt

tills jag läste på lite & det var ju en barnlek

och j-vligt bra att kunna!!

hare gott

/Larsson

😆

Redigerat av Larsson
Postat
Hej!

Är tillräckligt nöjd oftast om jag bara lyckas hitta Record-knappen...

Fråga:

Har en låt där ett av spåren är tänkt att panoreras under tiden låten går, från sida till sida och tillbaka igen. Detta ljud varar nog bara i 30 sekunder ungefär. Går det att göra i Cubase? Jag har LE-versionen. Hur går det till praktiskt i datorprogrammet?

😏

musik

Det går även att rita in panoreringsinformationen. Om du expanderar spåret (klicka på plusset så att du ser mer info om spåret) du vill panorera och tryck på R. Om du väljer Pan i listan för read-info så ser du ett blått streck som visar vilken panoreringinformation som spåret kommer att läsa under uppspelning. Detta streck kan du redigera genom att klicka på (då får du nya brytpunkter på steckeket) och flytta punkterna som du vill ha. Ibland är detta lättare an ätt spela in informationen speciellt om man bara jobbar med mus. Hoppas min förklaring går att förstå. Kolla i maualen under "Automation" också.

Må väl!

/F

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.