Jump to content
Annons

Hjälp till en MIDI-newbie

Recommended Posts

binary (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag känner mig så jäkla dum. Jag vet inte vad som är fel. 😲

Skaffade ett midiklaviatur igår (M-audio Radium) och det funkade bra ett tag. Jag använde FL studio och diverse soundfonts.

Sen flyttade jag på keyboarden, men lät den vara ikopplad. Nu funkar den inte alls. 😉

I FL studio blinkar en liten lampa om man har midi-signal in, men det gör den inte. Det verkar tyda på att nåt är felkopplat (antingen portnummer eller annat) men jag fattar helt enkelt inte vad...

Kan nån hjälpa mig?

Redigerat av binary
Annons
binary (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Flyttade på den från stativet till ett bord i närheten. Lugnt och fint.

Nu har jag även provat att installera om drivrutiner, och datorn känner av att jag pluggar in den i usb-porten, men det verkar vara programmet (FL Studio) som jäklas med mig.

Har ställt keyboarden på channel 1 och FL studios inställningar också på channel 1. Är det fel?

Redigerat av binary
Postat

Prövat att flytta tillbaks den.. 🙂

Nä men skämt åsido.. det borde ju onekligen fungera... För den är ju rätt inkopplad och du har ställt in portarna å så i FL.. kanske borde pröva att ominstallera FL? Du behöver inte köra den på nåra bussar eller nått?

Det finns ingen liten on/off knapp som du glömt, eller kanske något annat idiotiskt litet fel som man garanterat inte tänker på.. 😄

Lycka till //Smulan

binary (oregistrerad)
Postat

Haha 🙂 Jo jag har faktiskt flyttat tillbaka den

Har provat ominstallera FL studio. Hjälpte inte. 🙂

Det finns ingen on/off knapp eftersom den drar ström från usb-kabeln...drar jag ur kabeln slocknar keyboarden.

Nåja, jag håller på och gör en inventarie-lista på program jag har på datorn, sen är det omformatering som gäller. Hjälper inte det så finns det risk att datorn åker ut...eller...hmm...kanske inte... 😄

Postat