Mollin (oregistrerad) Postat 18 september 2007 Postat 18 september 2007 Tjena! Sitter just nu och producerar en låt i Reason, det är en Minimal-techno/house liknande låt. Problemet som nästan Alltid uppstår för mig när jag producerar är basslinen - tycker den är sjukt svår! och just basslinen utav alla andra grejor som kanske 'bör' vara svårare!! Nåja! finns det någon här som producerar minimalt? house? eller något liknande? skulle gärna vilja ha lite tips på hur just Ni gör eran, vad utgår ni från? Vad har ni i racket helt enkelt!? 😉 //Mollin.
E.n.T Postat 18 september 2007 Postat 18 september 2007 (redigerat) vad vill du ha för bassline? rullande? ompa ompa? snygg slinga? har du ett exempel som jag kan lyssna på kanske jag kan göra en åt dig. jag gör fullon/psy/progressive trance men kanske kan hjälpa dig iaf 🙂 Redigerat 18 september 2007 av E.n.T
DrivKraft Postat 18 september 2007 Postat 18 september 2007 Kör jag minimalt vill jag ha det just minimalt...sikta på ljudkvalité framför aktivitet! Gör en mufflig bas och lek med cutoffen för att få fram transienter i basgången! Använd en monofonisk bas! (monofonisk är väl ordet?) Gör en tonändring och där noten över överlappar den andra, automatisera samtidigt en filteröppning med cutoffen! Ursäkta min något diffusa förklaring...jag är inte helt nykter! Jag vill ha min minimala bas något subbig! Kompressor, sen EQ! Eventuellt ett filter innan kompressorn för att skära bort överdriven bas! Well...mitt tips! Peace...
Mollin (oregistrerad) Postat 19 september 2007 Postat 19 september 2007 vad vill du ha för bassline? rullande? ompa ompa? snygg slinga? har du ett exempel som jag kan lyssna på kanske jag kan göra en åt dig. jag gör fullon/psy/progressive trance men kanske kan hjälpa dig iaf 😆 Hmm det är det jag inte riktigt vet! jag är rätt så ny inom den genren. HÄR! är länken till min låt!
jarlo Postat 19 september 2007 Postat 19 september 2007 vad vill du ha för bassline? rullande? ompa ompa? snygg slinga? har du ett exempel som jag kan lyssna på kanske jag kan göra en åt dig. jag gör fullon/psy/progressive trance men kanske kan hjälpa dig iaf 🙂 Hmm det är det jag inte riktigt vet! jag är rätt så ny inom den genren. HÄR! är länken till min låt! Om du vill göra musik som du inte lyssnat in dig på ordentligt så är ju första steget att... lyssna in dig ordentligt 😆
Mollin (oregistrerad) Postat 19 september 2007 Postat 19 september 2007 vad vill du ha för bassline? rullande? ompa ompa? snygg slinga? har du ett exempel som jag kan lyssna på kanske jag kan göra en åt dig. jag gör fullon/psy/progressive trance men kanske kan hjälpa dig iaf 😱 Hmm det är det jag inte riktigt vet! jag är rätt så ny inom den genren. HÄR! är länken till min låt! Om du vill göra musik som du inte lyssnat in dig på ordentligt så är ju första steget att... lyssna in dig ordentligt 😏 Ja det är sant! lyssnar faktiskt en hel del på minimalt 🙂 Har mest bara provat att göra lite sådana låtar.
Henkera Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 (redigerat) Använd flera subtractors (i väntan på Thor). 1 för de lägsta frekvenserna, 1 i mellanfrekvensområdet, 1 med lowpass-filter och/eller eq för att filtrera bort basen och istället förtydligar karaktestiken. Du kan lägga rätt många layers bara du ser till att inte basen tar över hela ljudbilden. Det du skall lyssna in dig på är hur andra artister fyller ut ljudbilden så det låter fylligt, detaljerat och intressant. Sen använder du bara fantasin och lär dig härma det din fantasi är kapabel till så bra som möjligt. Redigerat 20 september 2007 av Henkera
Pazo Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 Ska de ens vara så mkt bas i minimalistisk? Det du kan göra är att lägga lite av en "basmatta" långa toner som ligger där i bakgrunden och fyller i. Eller så låter du helt enkelt din slinga gå djupt ner i några toner också så får du bas på en gång. Mer behövs inte. Många använder även olika djupa trummor eller kickar som baselement i låtar. Lyssna på Loco dice så får du se hur detta tillämpas bäst 🙂
tbruce Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 Tänk rytm snarare än melodi... behövs ofta bara en eller två toner i basen. Minimalt slutar vara minimalt om man tar in för mycket melodik. Grejen du la upp var ju schysst, behövs inget mer än så.
Mollin (oregistrerad) Postat 23 september 2007 Postat 23 september 2007 Ahh många tips! tack så mycket! 😠
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.