Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kan micka trumsetet i stereo med 2st Line Audio CM2 eller mono med en Studio Projects B1. Hur skiljer sig ljudet mellan A/B och X/Y, vilket är att föredra på trummor?

Jag har några Shure Beta58 också för eventuell närmickning. Bastrumman lär ju få en!

Musiken är pop/rock och jag gillar ganska tight torrt ljud, typ rock från sent 70-tal.

Annons
Postat

Hur ser rummet ut där du har trummorna? Om det är lagomt stort så prova att micka hörnen i rummet bakom trummorna. I 45 graders vinkel in mot hörnet 5-10 cm ut och i riktning ifrån trummorna. Och ca en meter upp. Där har du högst ljudtryck och mjukare transienter från det högre registret, cymbalerna skär inte så mycket då.

Postat

Oj, har aldrig hört talas om en liknande teknik! Låter det verkligen bra? Borde bli lite VÄL mjuka transienter!? Nu ser inte rummet ut så att det kommer funka.

Postat (redigerat)

För att svara på din delfråga; A/B ger ett mer framträdande rumsljud än X/Y och ger ofta lite större stereobredd i ljudet. X/Y ger tydligare separation och kan vara bättre om du vill ha ett tydligare och torrare ljud.

Redigerat av kajan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.