MrErik Postat 20 september 2007 Trådstartare Dela Postat 20 september 2007 detta behöver du: 1 bastrumma 2 snare 3 clap 4 hihats 5 bas (lägges mellan bastrumm-slagen) 6 super saw-ljud 7 och sist men inte minst, en sång om ingenting. fortsätt gärna att fylla på listan om jag glömt något. Ok tack. man vad är super saw ljud? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 detta behöver du: 1 bastrumma 2 snare 3 clap 4 hihats 5 bas (lägges mellan bastrumm-slagen) 6 super saw-ljud 7 och sist men inte minst, en sång om ingenting. fortsätt gärna att fylla på listan om jag glömt något. Ok tack. man vad är super saw ljud? Sågtands-synth. Alltså en analog-synth med sågtandsvåg i grunden. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Oj vilken motsägelse. Om det finns samplers så går det att spela in audio (om än bökigt), annars är det sampleplayers. /Petig Har du märkt att definitionen av sampler/sample players har ändrats rejält sedan dess intåg i mjukvaruvärlden? Numera kallas alla sample players för samplers. HALion kan heller inte spela in samplingar och saknar redigeringsmöjligheter, iom att det kan göras i Cubase/VST-värdprogrammet istället. Ändå är pluggens 'sampler'... /Petigare [/off topic] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrErik Postat 20 september 2007 Trådstartare Dela Postat 20 september 2007 detta behöver du: 1 bastrumma 2 snare 3 clap 4 hihats 5 bas (lägges mellan bastrumm-slagen) 6 super saw-ljud 7 och sist men inte minst, en sång om ingenting. fortsätt gärna att fylla på listan om jag glömt något. Ok tack. man vad är super saw ljud? Sågtands-synth. Alltså en analog-synth med sågtandsvåg i grunden. 😉 okej. hmm fins det i reason? jag fattar inte vad det är i alla fal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 detta behöver du: 1 bastrumma 2 snare 3 clap 4 hihats 5 bas (lägges mellan bastrumm-slagen) 6 super saw-ljud 7 och sist men inte minst, en sång om ingenting. fortsätt gärna att fylla på listan om jag glömt något. Ok tack. man vad är super saw ljud? Sågtands-synth. Alltså en analog-synth med sågtandsvåg i grunden. 😉 okej. hmm fins det i reason? jag fattar inte vad det är i alla fal Sågtandsvågen kan du hitta i Subtractorn. Spana in oscillatorerna. Den ljudvågen som är standard i subtractorn är en sågtandsvåg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 (redigerat) Det går absolut att använde audiospår (wave) i Reason. Det är dels därför det finns samplers som NN19 och NNxt t.ex.Du kan däremot inte SPELA IN audio i Reason. Mvh Ken Beror väl på hur man definierar audiospår. Inom musikproduktion så är ett audiospår (eller audio track) ett längre ljudklipp på ett eget spår. Du kan inte skapa audio tracks i Reason, däremot kan du ju konvertera ett ljudspår till flera korta samplingar och lägga in i samplern och sedan trigga som om det vore ett ljudspår. Det är dock fortfarande en viss skillnad i min mening. Med Supersaw-ljud menar man flera sågtandsvågformer som har detunats (stämts om) så att ljudet blir bredare och fetare. Termen härstammar från Rolands JP-8000 som var den klassiska trancesynthen där Roland ville efterskapa Junons hoover-ljud. Ljudet består av 7 st sågtandsvågformer som har detunats lite i relation till varandra. Du kan återskapa ljudet genom att antingen använda Unison-effekten i Reason, eller göra flera kopior av samma subtractor/malström (lär mig aldrig att stava det namnet) och detuna dem var för sig. Redigerat 20 september 2007 av cm0s Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Det går absolut att använde audiospår (wave) i Reason. Det är dels därför det finns samplers som NN19 och NNxt t.ex.Du kan däremot inte SPELA IN audio i Reason. Mvh Ken Beror väl på hur man definierar audiospår. Inom musikproduktion så är ett audiospår (eller audio track) ett längre ljudklipp på ett eget spår. Du kan inte skapa audio tracks i Reason, däremot kan du ju konvertera ett ljudspår till flera korta samplingar och lägga in i samplern och sedan trigga som om det vore ett ljudspår. Det är dock fortfarande en viss skillnad i min mening. Givetvis kan man inte skapa audiotracks i reason (ber om ursäkt för min otydlighet). Men visst går det att importera längre wavefiler i samplers. Jag har t.ex. importerat ett 4 minuterlång acapellaspår i samplern (ville använda mig av reason kompressor). Kanske ingen effektiv lösning så man lär spola tillbaka från spårets midi-trigg för att höra acapellan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 (redigerat) Givetvis kan man inte skapa audiotracks i reason (ber om ursäkt för min otydlighet). Men visst går det att importera längre wavefiler i samplers. Jag har t.ex. importerat ett 4 minuterlång acapellaspår i samplern (ville använda mig av reason kompressor). Kanske ingen effektiv lösning så man lär spola tillbaka från spårets midi-trigg för att höra acapellan. Ah, så kan man ju också göra. Men precis som du säger så blir det lätt jobbigt om man vill redigera ett parti i mitten av låten då man vill höra acapellan samtidigt 😉 Redigerat 20 september 2007 av cm0s Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Visst är "Fjortisdunk" ett fånigt namn, precis som "Negerdunk" som då sägs vara "Hip-hop". Jag ahr själv jobbat med Commercial trance som fjortisdunk igentligen heter ett bra tag och gjort resterade forum medlemmar galna 😉. Man kan inte bara säga "Såhär gör du" inom musik finns ingen manual! Om du vill ha vägledning i din musik, lyssna på andra artister och lyssna på hur de gör när de producerar. Lyssna om och om igen på samma låt så hitatr du ljud som du kanske inte hörde första gången. // Nexustwins - mgm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrErik Postat 20 september 2007 Trådstartare Dela Postat 20 september 2007 Visst är "Fjortisdunk" ett fånigt namn, precis som "Negerdunk" som då sägs vara "Hip-hop". Jag ahr själv jobbat med Commercial trance som fjortisdunk igentligen heter ett bra tag och gjort resterade forum medlemmar galna 😕. Man kan inte bara säga "Såhär gör du" inom musik finns ingen manual! Om du vill ha vägledning i din musik, lyssna på andra artister och lyssna på hur de gör när de producerar. Lyssna om och om igen på samma låt så hitatr du ljud som du kanske inte hörde första gången. // Nexustwins - mgm Ok. du värkar vara grym på att gör musik. Du har inga bra nybörjar tips? vad är det man behöver ha när man börjar? vilet program gör du musik i? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 21 september 2007 Dela Postat 21 september 2007 Visst är "Fjortisdunk" ett fånigt namn, precis som "Negerdunk" som då sägs vara "Hip-hop". Jag ahr själv jobbat med Commercial trance som fjortisdunk igentligen heter ett bra tag och gjort resterade forum medlemmar galna 🙂. Man kan inte bara säga "Såhär gör du" inom musik finns ingen manual! Om du vill ha vägledning i din musik, lyssna på andra artister och lyssna på hur de gör när de producerar. Lyssna om och om igen på samma låt så hitatr du ljud som du kanske inte hörde första gången. // Nexustwins - mgm Ok. du värkar vara grym på att gör musik. Du har inga bra nybörjar tips? vad är det man behöver ha när man börjar? vilet program gör du musik i? När du börjar behöver : 1: Motivation 2: Tålamod 3: Bra öron 4: Motivation 5: Tålamod 6: Tålamod ............ I övrigt kan det vara bra att ha: 1: Dator 2: Okej Ljudkort, hellst med ASIO drivrutiner 3: Ett audioprogram/sequnser 4: Kanske ett klaviatur 5: Tålamod Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 21 september 2007 Dela Postat 21 september 2007 Sågtandsvågen kan du hitta i Subtractorn. Spana in oscillatorerna. Den ljudvågen som är standard i subtractorn är en sågtandsvåg. Nej nej... bry dig inte om subtractorn. Alla som gör sån musik använder färdiga vågformer. Du vill inte riskera att din musik låter originell. I reason stoppar man in de färdiga ljuden i NNXT'n Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 21 september 2007 Dela Postat 21 september 2007 Sågtandsvågen kan du hitta i Subtractorn. Spana in oscillatorerna. Den ljudvågen som är standard i subtractorn är en sågtandsvåg. Nej nej... bry dig inte om subtractorn. Alla som gör sån musik använder färdiga vågformer. Du vill inte riskera att din musik låter originell. I reason stoppar man in de färdiga ljuden i NNXT'n Mendu. Bussig kille du är då. Även om ljuden fins färdiga så bör man kännatill dessa olika vågformer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 21 september 2007 Dela Postat 21 september 2007 Sågtandsvågen kan du hitta i Subtractorn. Spana in oscillatorerna. Den ljudvågen som är standard i subtractorn är en sågtandsvåg. Nej nej... bry dig inte om subtractorn. Alla som gör sån musik använder färdiga vågformer. Du vill inte riskera att din musik låter originell. I reason stoppar man in de färdiga ljuden i NNXT'n Mendu. Bussig kille du är då. Även om ljuden fins färdiga så bör man kännatill dessa olika vågformer. Personligen tycker jag att man bör kunna hur en synt funkar och göra de flesta ljud själv om man skall göra elektronisk musik, så jag kan ju inte motså att driva med hur det faktiskt fungerar. Jag vill ju inte direkt uppmuntra konceptet med att göra musik som bara är till för att dra in pengar, vilket Trance i de flesta fallen är. Pengadriven musik låter inte intressant i mina öron. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1337sweden Postat 21 september 2007 Dela Postat 21 september 2007 8. Artistnamn som börjar på Dj. Varför ha ARtistnamn som börjar på DJ om man inte är DJ, bara en proddare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 8. Artistnamn som börjar på Dj. Varför ha ARtistnamn som börjar på DJ om man inte är DJ, bara en proddare? Undrar jag med, skamfilat är Dj-förkortningen hur som helst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Sågtandsvågen kan du hitta i Subtractorn. Spana in oscillatorerna. Den ljudvågen som är standard i subtractorn är en sågtandsvåg. Nej nej... bry dig inte om subtractorn. Alla som gör sån musik använder färdiga vågformer. Du vill inte riskera att din musik låter originell. I reason stoppar man in de färdiga ljuden i NNXT'n Vad är en "färdig vågform"? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 (redigerat) Det går absolut att använde audiospår (wave) i Reason. Det är dels därför det finns samplers som NN19 och NNxt t.ex.Du kan däremot inte SPELA IN audio i Reason. Mvh Ken Beror väl på hur man definierar audiospår. Inom musikproduktion så är ett audiospår (eller audio track) ett längre ljudklipp på ett eget spår. Du kan inte skapa audio tracks i Reason, däremot kan du ju konvertera ett ljudspår till flera korta samplingar och lägga in i samplern och sedan trigga som om det vore ett ljudspår. Det är dock fortfarande en viss skillnad i min mening. Med Supersaw-ljud menar man flera sågtandsvågformer som har detunats (stämts om) så att ljudet blir bredare och fetare. Termen härstammar från Rolands JP-8000 som var den klassiska trancesynthen där Roland ville efterskapa Junons hoover-ljud. Ljudet består av 7 st sågtandsvågformer som har detunats lite i relation till varandra. Du kan återskapa ljudet genom att antingen använda Unison-effekten i Reason, eller göra flera kopior av samma subtractor/malström (lär mig aldrig att stava det namnet) och detuna dem var för sig. värt att nämna som kuriosa är att hoover-ljudet består av square-former med en sju-jäkla massa PWM... eller? 🤪 Redigerat 23 september 2007 av Sonnert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Sågtandsvågen kan du hitta i Subtractorn. Spana in oscillatorerna. Den ljudvågen som är standard i subtractorn är en sågtandsvåg. Nej nej... bry dig inte om subtractorn. Alla som gör sån musik använder färdiga vågformer. Du vill inte riskera att din musik låter originell. I reason stoppar man in de färdiga ljuden i NNXT'n Vad är en "färdig vågform"? En samplad vågform som är färdigrattad i en synt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 (redigerat) värt att nämna som kuriosa är att hoover-ljudet består av square-former med en sju-jäkla massa PWM... eller? Det stämme säkert 😉 Hoover-preset:en heter iaf "What the" på Juno 2:an En samplad vågform som är färdigrattad i en synt. Okej, så du menar att det är helt fel att t ex använda en sågtandsvåg samplad från en minimoog? Eller att multisampla JP:ns supersawljud och använda i en låt? Redigerat 23 september 2007 av cm0s Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 24 september 2007 Dela Postat 24 september 2007 värt att nämna som kuriosa är att hoover-ljudet består av square-former med en sju-jäkla massa PWM... eller? Det stämme säkert 🙂 Hoover-preset:en heter iaf "What the" på Juno 2:an En samplad vågform som är färdigrattad i en synt. Okej, så du menar att det är helt fel att t ex använda en sågtandsvåg samplad från en minimoog? Eller att multisampla JP:ns supersawljud och använda i en låt? ni kan få sno den här om ni vill: |\ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 24 september 2007 Dela Postat 24 september 2007 (redigerat) Okej, så du menar att det är helt fel att t ex använda en sågtandsvåg samplad från en minimoog? Eller att multisampla JP:ns supersawljud och använda i en låt? Fel eller rätt är det inte tal om. Men jag personligen och många andra tycker inte det är vidare respektabelt eller intressant att "skapa" elektronisk musik på det sättet som Bashunter & Co. Kan inte tala för alla andra, men poängen för mig med syntar är (förutom att jag älskar elektroniska ljud över huvud taget) att man kan skapa nytt, morpha och tweeka. Att sen en handfull klicheartade ljud blivit en sorts standard och använts till att göra remixer till varenda toplistad poplåt som finns och med väldigt liten variation gör mig inte mer possitivt inställd. Så "fel" går tyvär inte att säga. Men jag tänker inte uppmuntra något som jag anser vara en plåga tillsammans med en uppsjö andra fenomen som gör musikbranchen pengastinn. Eller för att fatta en lång mening kort... Bashunter. Redigerat 24 september 2007 av Henkera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 24 september 2007 Dela Postat 24 september 2007 (redigerat) Okej, så du menar att det är helt fel att t ex använda en sågtandsvåg samplad från en minimoog? Eller att multisampla JP:ns supersawljud och använda i en låt? Fel eller rätt är det inte tal om. Men jag personligen och många andra tycker inte det är vidare respektabelt eller intressant att "skapa" elektronisk musik på det sättet som Bashunter & Co. Kan inte tala för alla andra, men poängen för mig med syntar är (förutom att jag älskar elektroniska ljud över huvud taget) att man kan skapa nytt, morpha och tweeka. Att sen en handfull klicheartade ljud blivit en sorts standard och använts till att göra remixer till varenda toplistad poplåt som finns och med väldigt liten variation gör mig inte mer possitivt inställd. Så "fel" går tyvär inte att säga. Men jag tänker inte uppmuntra något som jag anser vara en plåga tillsammans med en uppsjö andra fenomen som gör musikbranchen pengastinn. Eller för att fatta en lång mening kort... Bashunter. Poängen med synthar är att man kan göra ljud som inte kan återskapas på annan väg. Så länge man gör bra musik så behöver inte ljuden vara revolutionerande. Om man inte får återanvända gamla ljud skulle ju aukustiska musik dött ut för länge sedan. Man får se på den musikaliska kvaliteten också, inte bara produktionsvärdet. Jag förstår inte varför alla ska hacka ner på basshunter. Han kör sin grej, och det funkar ju uppenbarligen. Du kanske bara är ledsen för att du inte har breakat än? 🙂 Vad för sorts musik lyssar du på, som är så revolutionerande? Redigerat 24 september 2007 av cm0s Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henkera Postat 25 september 2007 Dela Postat 25 september 2007 Okej, så du menar att det är helt fel att t ex använda en sågtandsvåg samplad från en minimoog? Eller att multisampla JP:ns supersawljud och använda i en låt? Fel eller rätt är det inte tal om. Men jag personligen och många andra tycker inte det är vidare respektabelt eller intressant att "skapa" elektronisk musik på det sättet som Bashunter & Co. Kan inte tala för alla andra, men poängen för mig med syntar är (förutom att jag älskar elektroniska ljud över huvud taget) att man kan skapa nytt, morpha och tweeka. Att sen en handfull klicheartade ljud blivit en sorts standard och använts till att göra remixer till varenda toplistad poplåt som finns och med väldigt liten variation gör mig inte mer possitivt inställd. Så "fel" går tyvär inte att säga. Men jag tänker inte uppmuntra något som jag anser vara en plåga tillsammans med en uppsjö andra fenomen som gör musikbranchen pengastinn. Eller för att fatta en lång mening kort... Bashunter. Poängen med synthar är att man kan göra ljud som inte kan återskapas på annan väg. Så länge man gör bra musik så behöver inte ljuden vara revolutionerande. Om man inte får återanvända gamla ljud skulle ju aukustiska musik dött ut för länge sedan. Man får se på den musikaliska kvaliteten också, inte bara produktionsvärdet. Jag förstår inte varför alla ska hacka ner på basshunter. Han kör sin grej, och det funkar ju uppenbarligen. Du kanske bara är ledsen för att du inte har breakat än? 😕 Vad för sorts musik lyssar du på, som är så revolutionerande? Det må vara poängen för dig, men kom inte o säg vad poängen är för mig och andra. Hade jag varit mer intresserad av att tjäna pengar än vad jag är av att "skapa" musik hade jag antagligen kört "en grej" som Bashunter. Lyckligtvis finns det fortfarande människor kvar med lite mer intelligens, talang och respekt. Men de brukar tyvär inte bli så oerhört kända. Kan jag inte nå till den nivån jag beundrar så vill jag helst inte heller dela med mig av det jag gjort. Men om du verkligen tycker det du skriver, då ser jag inte nån större poäng för mig att diskutera detta vidare med dig då det helt enkelt inte ger mig något värdefullt utbyte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 25 september 2007 Dela Postat 25 september 2007 Det må vara poängen för dig, men kom inte o säg vad poängen är för mig och andra. Hade jag varit mer intresserad av att tjäna pengar än vad jag är av att "skapa" musik hade jag antagligen kört "en grej" som Bashunter. Lyckligtvis finns det fortfarande människor kvar med lite mer intelligens, talang och respekt. Men de brukar tyvär inte bli så oerhört kända. Kan jag inte nå till den nivån jag beundrar så vill jag helst inte heller dela med mig av det jag gjort. Men om du verkligen tycker det du skriver, då ser jag inte nån större poäng för mig att diskutera detta vidare med dig då det helt enkelt inte ger mig något värdefullt utbyte. Smak och intelligens är två vitt skilda saker. "Jag är smartare än dig för jag tycker Aphex Twin och Squarepusher är bra" - fattar du inte hur korkat det låter? Basshunter gör musik han själv gillar, sen att det finns andra som också gillar den är väl bara bra för honom. Jag sa inte att du skulle posta just dina låtar, men namedroppa gärna lite artister som enligt dig är intelligenta, har talang och har sin personliga integritet i behåll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrErik Postat 25 september 2007 Trådstartare Dela Postat 25 september 2007 Men allså jag vill lära mej så det låtar bra med min musik. Dom låtarna jag har gjort nu låter som skräkfilms musik och musik dom har i bakgruden på filmer. Det är så svårt att få det att låta som jag vill! Kan någon hjälpa mej? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 september 2007 Dela Postat 25 september 2007 Men allså jag vill lära mej så det låtar bra med min musik.Dom låtarna jag har gjort nu låter som skräkfilms musik och musik dom har i bakgruden på filmer. Det är så svårt att få det att låta som jag vill! Kan någon hjälpa mej? lyssna o öva helt enkelt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 september 2007 Dela Postat 25 september 2007 Det må vara poängen för dig, men kom inte o säg vad poängen är för mig och andra. Hade jag varit mer intresserad av att tjäna pengar än vad jag är av att "skapa" musik hade jag antagligen kört "en grej" som Bashunter. Lyckligtvis finns det fortfarande människor kvar med lite mer intelligens, talang och respekt. Men de brukar tyvär inte bli så oerhört kända. Kan jag inte nå till den nivån jag beundrar så vill jag helst inte heller dela med mig av det jag gjort. Men om du verkligen tycker det du skriver, då ser jag inte nån större poäng för mig att diskutera detta vidare med dig då det helt enkelt inte ger mig något värdefullt utbyte. Smak och intelligens är två vitt skilda saker. "Jag är smartare än dig för jag tycker Aphex Twin och Squarepusher är bra" - fattar du inte hur korkat det låter? Basshunter gör musik han själv gillar, sen att det finns andra som också gillar den är väl bara bra för honom. Jag sa inte att du skulle posta just dina låtar, men namedroppa gärna lite artister som enligt dig är intelligenta, har talang och har sin personliga integritet i behåll. det du tolkar det som är ju inte direkt vad han skriver.. det han skriver är att han inte föredrar musik som endast är musik för att tjäna pengar.. thats it.. o huruvida basshunter gör musiken för att det är skoj eller för att tjäna pegnar, liggger inte i någon av ers uppgift att avgöra... huruvida "smart" som du försöker poängtera att man är pga. att man lyssnar på aphex twin har du ju helt fortfarande fått om bakfoten.. läs det han skriver och i nte det du tror han menar ist.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 25 september 2007 Dela Postat 25 september 2007 det du tolkar det som är ju inte direkt vad han skriver..det han skriver är att han inte föredrar musik som endast är musik för att tjäna pengar.. thats it.. o huruvida basshunter gör musiken för att det är skoj eller för att tjäna pegnar, liggger inte i någon av ers uppgift att avgöra... huruvida "smart" som du försöker poängtera att man är pga. att man lyssnar på aphex twin har du ju helt fortfarande fått om bakfoten.. läs det han skriver och i nte det du tror han menar ist.. Han insinuerar att Basshunter gör musik enbart för att tjäna pengar. Om du inte förstår det så är det din läsförståelseförmåga som tryter, inte min 😉 Han skriver sedan att det intelligenta musiker men att de tyvärr oftast inte är kända. Om man vänder på påståendet så är det samma sak som att säga att de flesta kända musikerna är korkade. Vad har intelligens med smak att göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
YellowStudio Postat 30 september 2007 Dela Postat 30 september 2007 (redigerat) Här är lite tips: http://www.computermusic.co.uk/page/comput...m_tutorial_pdfs Redigerat 30 september 2007 av Lindpop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.