Jump to content
Annons

placering av låtar på ett album?

Recommended Posts

callmejizzle (oregistrerad)
Postat

Så som titeln säger, vad bestämmer placeringen av låtar på ett album. Det är något jag har funderat kring. Är det slumpen? brukar man ha sina starkaste låtar först (singlar) osv. Finns inget rätt eller fel men det skulle va skoj och ta del av era åsikter..

Annons
Postat

Första låten brukar väldigt ofta vara den av singlarna som har det bästa introt. I övrigt finns det lika många varianter som skivor. Men man kör ofta på det sättet att den peakar med ett par bra och catchiga låtar i början för att gå över till lite mer lågmälda låtar innan man får en ny energitopp i slutet.

Postat

Om det finns en tydlig öppningslåt tycker jag att man ska börja med den. Det samma med avslutningslåt.

Den "mesta" hitten bör isf vara andra eller tredje låt.

Ibland finns det en tydlig ta-ned-tempot-låt som funkar att lägga någonstans i mitten.

Postat

Jag lägger stor vikt vid att låtarna ska sluta/börja i olika tonarter, och försöka att va rätt olika varandra i den mån det är möjligt, så det verkligen känns att man lyssnar på en ny låt.

Postat

Om jag bara har en instrumental brukar jag börja med den, men hur som helst helst nån med drag i i början. Nån rätt soft låt som avslutning. Annars är det väl mest att man försöker att sprida ut dem så att alla i samma stil inte kommer precis efter varann så man inte hinner tröttna.

callmejizzle (oregistrerad)
Postat

tack för dem intressanta kommentarerna 😮

Postat

Låtar som kan ha blivit lite lika varandra bör placeras en bit ifrån varandra.

Det klart att det finns massa saker att gå efter.. MEN, man kan ju prova lite hur som helst. Jag gjorde en variant förut att jag drog in alla låtar i min mediaspelare, helt random la jag in dom. Sen tog jag även random på uppspelningen. På det sättet kan du hitta fina kontraster mellan låtar. Du kommer antagligen inte att ha skivan som det blev, men du kanske inser att "dom här låtarna passade bra ihop" osv osv. 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.