Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har funderat lite på det här med audio mixdown i Cubase. Går någonsin signalerna via ljudkortet, eller är det bara binärdata som pusslas ihop till musik när man exporterar?

Anledningen till att jag frågar är att när man har supermånga VST-kanaler igång samtidigt så kan ljudkortet bli lite trött, och inte riktigt orka med alla ljud - vilket resulterar i att vissa ljud blir förvrängda eller uteblir. Men alla ljud börjar ju som binärfiler i datorn, så ljudkortet borde väl inte vara inblandat vid exporteringen - och alltså borde audio mixdownen låta rätt?

Jag antar att jag skulle kunna testa själv - men om någon vet så slipper jag ju... 🙂

Annons
Postat

om inte jag är helt ute och cyklar, så är det datorn som inte orkar med när du har för många vst-kanaler.

Teoretiskt sätt kan du jobba utan något ljudkort alls....och göra en mixdown till stereofil och bränna på platta och sälja.....men du har inte hört vad du gjort för något. 🙂

så....om man BARA jobbar med vst-instrument....och aldrig spelar in något, och inte använder några "outboard"-grejor....så används bara ljudkortet till din egen lyssning. I det fallet spelar det, bortsett från att lyssningen påverkar hur man jobbar, ingen roll om du har ett ljudkort för 20.000kr eller ett för 500kr....kvaliten på din mixdown (som sker internt) som du sedan bränner på skiva(eller vad du nu gör) blir densamma.

Postat
om inte jag är helt ute och cyklar, så är det datorn som inte orkar med när du har för många vst-kanaler.

Oooh! Så du menar att om jag fixar lite mer RAM-minne och kanske en snabbare processor kommer jag kunna ha på alla kanaler samtidigt. Mycket intressant! Jag som trodde att jag köpte ett sämre ljudkort än jag hade hoppats.

Tack för snabba svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.