Basso (oregistrerad) Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 hejsan på er allihopa... Är ny här på forumet Undrar om det nån här som känner till o använder samplitude. Skulle vara roligt att höra vad den eller dom tycker om den. Tackar på förhand
the-great-decay Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 jag använder den och gillar den skarpt....jävligt praktisk när man ska slänga ihop någonting... /Daniel
trombonisten Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 En till användare. Nöjd. Passar min användning perfekt. När det var dags att uppgradera från två kanaler med Protools LE / MBox så startade letandet. Jag ville ha något som kunde bearbeta ljud och lät erkänt bra. Använder inte midi så det var ingen faktor. Inte helt tillfreds med att PT alltid kräver deras hårdvara, så jag öppnade ögonen en del. Småsur också på att bounce aldrig går att göra fortare än verklig tid i PT. Annars är ju PT LE en stabil plattform med väl uttänkta. Efter mycket sökande fastnade jag för Samplitude. Ett alternativ på vägen var SAW studio, rätt ovanligt här i Sverige. Men Sam passade mig helt enkelt på alla sätt. Deras hyrmodell, SAM for rent, gör också att priset blir rimligt. Totalt sett slapp jag också köpa extra pluggar som multibandskompressor och brusreduceringsprogram som annars stod på listan. Använder för närvarande ihop med Motu 828mkII och Line Audio Design OMP8 med en Compaq bärbar, men Samplitude funkar lyckligt ihop med den hårdvara som jag råkar ha för tillfället, även med MBox. Allt är väl inte helt oproblematiskt, miljö från en leverantär är nog stabilare. Men när väl inställningarna hamnat rätt så fungerar det utmärkt. Totalt sett blev kostnaden ungefär som en Digi 002 Rack med lite extra pluggar. Funktionen med egna inställningar för varje objekt är SAM rätt ensamt om. Den tycker jag gör att jag kan arbeta på ett bättre sätt än i andra program. Det går att göra samma sak i andra program, men då får man dela ljuden på flera kanaler eller göra det med automatisering. Just automatiseringen är annars en lite svag punkt i Sam jämfört med andra. Att pluggarna inte har sidechain är också en svaghet, men den påverkar inte mig i någon större grad. Midi är inte heller någon stark punkt i Sam, andra program har mycket fler och starkar funktioner. Men det som finns fungerar. Samplitude, särskilt den större Pro versionen, är inte något billigt program. Så den som tänker köpa det bör nog vet vad det skall användas till och känna sina behov ordentligt. Det är nog inte att rekommendera som första program till den som aldrig arbetat med ljud på dator, som nybörjare vet man ofta inte vad man vill göra och kan då inte se vilka funktioner som är viktiga för just en själv. Sam ligger lite vid sidan om huvudfåran, så det finns inte så många andra användare vilket kan vara en nackdel.
slaptap Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Använder ingenting annat, och behöver ingenting annat. Vågar till och med påstå att det är det absolut bästa sequenser- och edit/redigeringsprogram som finns. Går lika bra på 9X som 2k/XP, sväljer alla DX-pluggar utan att hosta, tar all hårdvara, behöver inte ASIO etc etc... Du kan öppna oändligt med kanaler tills maskinen kräker, lägga hur många pluggar du vill på varje kanal, justera minsta ljud i den lättjobbade mixern, ha total överblick över allt som händer i låten.... och allt i huvudsak från två fönster. Men är man fast i fållan med en massa MIDI och VST så får man börja lära sig allt på nytt, hehe... 😲
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.