Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Min son köpte en Siel Cruise på en auktion för 80 kr. Nu är han nyfiken på att få reda på vad det är han egentligen köpt och vad den kan vara värd. Är det någon här som kan hjälpa honom?

Redigerat av Candela
Annons
Postat

Här är en som säljer sin SC för 1200 dollar.

Säljpris beror på skick, om den fungerar, hur låter den, mm.

På Vintagesynth.com så föreslår de 50 till 150 dollar.

Postat (redigerat)

1200$!! 😏 Haha, konstigt att han inte fått några bud än... 🙂

Siel Cruise har väl inte världens bästa rykte (Den har tydligen ovanan att börja brinna! 🙂), så 2000kr tror jag också är lite i överkant. -Men analogsynthpriserna har blivit smått bizarra på sistone så det kan ju vara värt att försöka med en annons på blocket.se...

Gissar på att nånstans runt 1000-lappen är mer rimligt.

Redigerat av android
Postat

Ja, lite klokare blev jag. Någonstans mellan 700 kr och 12000 kr är min slutsats 🙂 Tack för hjälpen. Är nog bäst för honom attt slänga ut den på Ebay. Tack för hjälpen

Postat

Ja, eller använda den! 🙂

Jag gillar en del av de polyfoniska ljuden. De med sirlig och tunn karaktär. Och de två ex jag använt har båda haft en grov men skön dist i lågpassfiltret.

Postat
Ja, eller använda den! 🙂

Jag gillar en del av de polyfoniska ljuden. De med sirlig och tunn karaktär. Och de två ex jag använt har båda haft en grov men skön dist i lågpassfiltret.

Ser faktiskt ut som han kommer göra ett försök att lära sig använda den. Han har lite svårt att komma igång dock, har du några tips?

Postat

Jag hade en sådan för en jäkla massa år sedan. Den var verkligen skittråkig och väldigt oinspirerande, men 80:- är den definitivt värd.

Om jag gissar så borde priser ligga mellan 300-700:- Det finns så otroligt många analoga syntar som är riktigt mycket bättre än Siel Cruise som inte kostar mer än 1000:-

Jag hade en Siel Expander oxo, den var iofs ännu trökigare! Ful och omöjlig att placera med sin extremt udda form.

Cruise är väl rätt snygg iofs?!

• 2 veckor senare...
Postat
Ja, eller använda den! 😊

Ser faktiskt ut som han kommer göra ett försök att lära sig använda den. Han har lite svårt att komma igång dock, har du några tips?

Jag har haft en Siel Cruise i många år. Den låter bra. Brusig, smutsig, ostämd och strulig... men BRA!

Att lära sig att använda den är inte svårt. Rött = analogsynt, Grönt = stråkmaskin. Sen skruva och tryck bara.

Var dock försiktig med stämreglaget på analogdelen (under pitchbend-spaken) eftersom den har en förmåga att slitas ut och ”glida”. Ibland stämmer analogoscillatorn ur sig under tiden jag spelar på min på grund av slitaget.

Ett ljudtips är: skaffa en reverbeffekt. Den får gärna vara digital (ett MIDIVERB II fungerar alldeles utmärkt exempelvis). Det här är liksom ingen HIFI-teknologi, bruset blir du inte av med. Men med ett reverb får du bort lite av den torra och stumma klangen som ändå finns i Siel Cruisern.

Med reverb, uppdragen diskant och lite vibrato/phaser eller dylikt så blir den maffig på ett fint sätt.

Om jag hade hittat en Siel Cruiser för 80 kronor på nätet hade jag gråtit av lycka. Jag tycker att tusen kronor är ett rimligt pris, men mer än 700:- skulle inte jag betala.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.