Bebopkeys Postat 17 september 2007 Dela Postat 17 september 2007 Hej! Har hittat en hyffsad samplad lapsteel. Nu undrar jag om någon vet vad "country-nissarna" brukar lägga för effekter på steelguitar för att få det att låta "riktig country"? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 17 september 2007 Dela Postat 17 september 2007 (redigerat) Det är en jäkla skillnad mellan lapsteel och pedal steel (som är vanligare inom traditionell country). Annars handlar det om reverb och delay i kombination med rent ljud från en bra steelstärkare. Med steelstärkare menas något med stoora högtalare som kan leverera ordentligt med volym utan minsta uns dist/överstyrning. Har du ingen sån så linea direkt istället. edit: hoppsan, såg att det var samples. 😉 Då behöver du ju inte bry dig om inspelningstekniken... Reverb (gärna gamla Lexicon-klanger osv, tänk mer dansband än naturlig rumsklang) och delay är det som gäller. Redigerat 17 september 2007 av VacUm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey Zwei Postat 17 september 2007 Dela Postat 17 september 2007 Och volympedal. Tx slå an en ton med volymen halvt nerdragen och dra på fullt effter nån kvarts sekund. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 19 september 2007 Trådstartare Dela Postat 19 september 2007 Tackar för svaren:-) /Janne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 20 september 2007 Trådstartare Dela Postat 20 september 2007 Hej!Har hittat en hyffsad samplad lapsteel. Nu undrar jag om någon vet vad "country-nissarna" brukar lägga för effekter på steelguitar för att få det att låta "riktig country"? Hittade en liten länk till en "riktig" steelguitarist:-) Det är tydligen inte bara att koppla upp och köra:-) http://www.wiztunes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
reso Postat 23 oktober 2007 Dela Postat 23 oktober 2007 Vill du ha riktig pedal steelguitar kan du ju alltid maila mig Jag spelar pedal steelguitar 😱 Kristian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tigersoul925 Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Jag skulle hellre vilja veta vad samplingen heter o finns? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Den enda jag känner till, är denna: http://www.wavelore.com/wlps_k2_details.shtml . Finns det fler som är något att ha...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tigersoul925 Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Jag tänkte kanske på någon lite billigare höhö, men förstår det är ett jäkligt svårt instrument att sampla! Claes: Älskar fortfarande lurarna varje dag f.ö 😉 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Vill du ha riktig pedal steelguitar kan du ju alltid maila mig Jag spelar pedal steelguitar 🙂 Kristian Ska du sälja? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.