Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett litet huvudbry vad gäller vilka filer som är nödvändiga att spara om jag vill behålla låtana i Cubase SX3 och SX1.

Vad jag vill göra är att sortera bort de sparade låtar (filer) som jag inte vill ha på datorn, men behålla vissa. Men jag vill försäkra mig om att jag inte tar bort filer som är nödvändiga för att fortsätta jobba med de låtar jag behåller på datorn.

Räcker det att spara "Cubase Project"-filerna?

Under mappen Audio ligger massor med wave-filer som tar upp en massa utrymme på hårddisken som känns onödigt.

Kan nån förklara för mig vilka filer som skapas när man sparar i Cubase SX3?

Tack på förhand.

Mvh Tobbe

Annons
Postat

Dom där onödiga wave-filerna är dina låtar. Ta inte bort dom.

Ett hett tips är att alltid ha en egen mapp för varje låt. Då kan du lätt slänga låtar du inte vill ha kvar på datorn.

Använd audiopool i Cubase för att radera icke använda ljudfiler.

Projectfilerna är som namnet antyder själva projektet. Har du spelat in midi ligger det där i. Ljudfilerna refereras endast till och ligger som sagt i audiomappen.

Postat

Haha...ja, nån gång måste vara den första.

Tack för svaret...ska kika på audiopool som du sa.

Större hårddisk är ett måste också, tar ju så grymt med plats.

Har en annan fråga när jag ändå skriver.

Vad beror det på att när jag klickar på t.ex "play"...så dröjer det ca en halvsekund innan den aktiveras och börjar spela? Är det pga många kanaler? Minnet är precis utökat till 1,5Gb. Inget ljud-hackande i låtarna annars, bara fördröjning när man klickar på nåt. Har ingen övrig latency vid inspelning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.