basochdiskant (oregistrerad) Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Nån som kan förklara olika micar egenskaper och vad man använder dem till?
ponkass Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 mickars egenskaper?.. menar du karakteristiker? eller deras frekvensåtergivning?
punkrockdude Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Han menar nog generellt. Vissa mickar är bra på högljudda instrument. Vissa är bra på att få ljudet fångat klart. Etc etc. MvH Rickard Gerthsson
trombonisten Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Lång historia - gör den så kort jag kan. Allt som står har undantag, men jag tar det grovt här. 1) Efter hur de fungerar. De vanligaste sorterna är: - dynamiska mikrofoner (ex Shure 58). Ganska låg signal. Mycket tåliga, behöver inte fantommatning. - kondensatormikrofon (ex alla Neumann, Rode N1, ...). Kräver fantommatning. Ömtåliga, men med mycket bra "hörsel". - elektretkondensatorer (ex AKG C1000, DPA 4006, en del billiga mikar). Ibland en billighetsmodell, ibland verklig toppkvalitet. Nästa alla modeller som har ett inbyggt batteri är elektretmikar. Behöver vanligen inte fantommatning. - bandmikrofon (ribbon mic). Mycket svag signal. Väldigt känsliga. Mycket bra "hörsel". Sen finns det ju historiska saker som kolkorn, men vi glömmer det. 2) Efter upptagningsmönstret De vanligaste är: - omni eller kula. Liknande upptagning i alla riktningar. Ganska ovanliga men bra såna är favoriter vid många typer av inspelningar. - kardoid / njure. Vanligaste sorten. Dämpar rätt bra det ljud som kommer "bakifrån". - åtta. Tar upp ljud i två riktningar. - superkardoid eller ännu smalare. Favoriter vid filminspelningar är ofta långa "rör" som har mycket bra dämpning av ljud i alla oönskade riktningar. Sen finns det ju stereomikar och fyrkanalmikar också. 3) Efter förstärkeriet - rör. Varmt, känsligt, kräver eget nätaggregat. Dyrt o gammaldags. Och en del personer kan inte leva utan det. (?). Nästan alltid med transformator på utgången. - transistor med transformator. Ovanligt i de billigaste mikarna, trafon är både stor och dyr. - transistor utan transformator. Vanligast i billig mikar. Kan låta helt OK, men kan också vara "kallt" och ojämnt. - radiofrekvens. Exempel Sennheiser MKH serien. Endast riktigt bra mikar har sånt. - utan förstärkare. Exempelvis Shure 57/58 som dock har trafo. 4) Efter användning - studiomikar. Stora, dyra, ömtåliga. Med extra bra ljud (kanske?). - scenmikar. Oömma. Tål att man häller öl i dem eller har dem i regn (kanske?) - myggor. Såna där små man har tejpade på sångare eller instrument. - fjärrmikar. Exempelvis rör eller paraboler för att spela in fågelsång på avstånd. - mätmikar. Extremt rak frekvensgång. - undervattensmikrofoner. - specialmikar för bastrumma (och en hel massa andra specialare finns det). 5) efter priset - några hundralappar. Oftast leksaksnivå, men kan funka utmärkt ändå. - kring 1.000-lappen. Oftast kinesiska saker. Låter hyfsat på rätt saker. - kring 5.000. Hyfsade mikar, de första rören börjar dyka upp i denna prisklass (inte för att just de är så mycket bättre alltid). - kring 15.000. Riktigt bra mikar ligger härikring, småkondingar eller storkondingar. - kring 30.000. Nu talar vi toppskikt av mikar. - kring 60.000. En del kostar här uppåt. Fler frågor? T.
Jazzman Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Trombonisten, härligt att det finns nån som lägger ner så mycket jobb på att förklara!! 😕 Där fick jag också lite förklaringar.
MagnusB Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Jag blir alltid glad av trombonistens inlägg. Du är ett stort föredöme för alla på forumet! Tack så mycket.
Henke Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Ja, du är verkligen en klippa! (Men det behöver väl knappast sägas igen efter https://www.studio.se/index.php?showtopic=3631 , eller? 😲 )
arka (oregistrerad) Postat 21 september 2004 Postat 21 september 2004 Ang prisnivåerna där tycker jag att det bör nämnas att det hänt kollosalt mycket på senare år. En Röde NT1000 kan man nu köpa ny för 2 papp, det är en otroligt bra mik för de pengarna, för 4-5 papp vilket den kostade när den kom för ett antal år sen var den fan prisvärd. Jag skulle vilja påstå att det för 10-15 år sedan knappast fanns bättre mikar för under 8-10 tusen. Studio Projects C1 är en annan billig mik som det talas varmt om. Det skall dock sägas att många av de billiga kina-mikarna är skräp. Har själv aldrig hört tex en ADK-mik jag gillat. bara mina 2 ören /Tobbe
Claes Holmerup Postat 21 september 2004 Postat 21 september 2004 ...och så kan du bilda en egen uppfattning om du lyssnar på inspelningarna på min testsite, där jag har samlat omring 60 micar vid det här laget, för att möjliggöra provlyssning av alla under samma förutsättningar. 😮 Jag har hört många micar jag gillar - även bland ADK-modellerna... 😲 Ett par av mina favoriter är BLUE Babybottle, Studio Projects B1 och T3, ADK A51TC och AEA R-84...
brojd Postat 22 september 2004 Postat 22 september 2004 ...och så kan du bilda en egen uppfattning om du lyssnar på inspelningarna på min testsite, där jag har samlat omring 60 micar vid det här laget, för att möjliggöra provlyssning av alla under samma förutsättningar. 😮Jag har hört många micar jag gillar - även bland ADK-modellerna... 😲 Ett par av mina favoriter är BLUE Babybottle, Studio Projects B1 och T3, ADK A51TC och AEA R-84... Sitter och funderar att köpa just Babybottle eller en 51 TC, har du provat spela in körsång (liten kör med 3-5 pers) med någon av av dem?
Claes Holmerup Postat 22 september 2004 Postat 22 september 2004 (redigerat) Jag har bara spelat in enstaka röster med dem, men ljudkaraktären är ju samma oavsett vilken du använder - så du kan ju lyssna på mina inspelningar och se vilken som verkar vara mest i din smak. Båda micarna har speciell karaktär, så det är svårt att välja någon före den andra... 😲 Redigerat 22 september 2004 av Claes
brojd Postat 22 september 2004 Postat 22 september 2004 Jag har bara spelat in enstaka röster med dem, men ljudkaraktären är ju samma oavsett vilken du använder - så du kan ju lyssna på mina inspelningar och se vilken som verkar vara mest i din smak. Båda micarna har speciell karaktär, så det är svårt att välja någon före den andra... 😲 Ok, får ta och bränna en skiva med dina miktester till studion (har ingen uppkoppling där). Vad tror ni andra om att sätta ihop en lista med mikrofoner med priser och några korta citat från olika recensioner? Om man lägger upp dem i 3 olika prisklasser (1-2000, 2-5000, 5-10 000)och lägger in lite allmänt info om mickarna (vad de levereras med för utrustning samt vart man kan få tag på dem osv.) Sedan lägger man in en länk till Claes miktestsite (förutsatt att han tillåter det förstås) och nitar tråden! Samma sak borde kunna göras med ljudkort, monitorer och andra saker som det ofta dyker upp frågor om. Har för mig att någon varit inne på detta förut men att det aldrig blev något av med saken. Är det något jag ska lägga ned tid på, eller ska jag helt enkelt skita i det?
Henrik Andersson Vogel Postat 22 september 2004 Postat 22 september 2004 Ett par tillägg till Trombonistens uttömmande inlägg: Små membran i mickar fångar ofta ljudet mer exakt och naturligt jämfört med större membran. Speciellt är små membran ofta jämnare i sidled än stormembranare - dvs en ljudkälla som står lite till sidan om micken låter ungefär likadant som en som står rakt framför. Stormembransmickar förlorar däremot ofta i diskant utåt sidorna - något man förstås kan utnyttja till att variera ljudet. Stormembransmickar är alltså oftare lite mer färgade i karaktären, vilket ibland är just det man letar efter. Stormenbransmickar brusar generellt sett också mindre än småmembranare. En annan sak, som inte bara gäller mickar, är att prislappen ofta är en ganska dålig vägledning till mickens ljudkvalitet. Personligen föredrar jag t.ex ADK Hamburg framför den nästan dubbelt så dyra Røde NTK. Men det finns säkert gott om folk som tycker tvärtom. Till sist måste jag vända mig lite emot Trombonistens karaktärisering vad gäller pris/kvalitetsnivå hos transistormickar med respektive utan trafo. Neumanns TLM-serie (11-25.000 kr) är alla trafolösa, och ADKs stormembranare (995:- - 12.000 kr) har alla trafo (utom A51TL). Hälsningar /Henrik
Claes Holmerup Postat 22 september 2004 Postat 22 september 2004 (redigerat) Brojd: Om någon känner för att skriva lite recensioner finns också mitt lilla recensionsforum... 🙁 Jag tycker i alla fall att det är en enkel lösning och en bra idé med mitt forum, även om det inte har blivit särskilt mycket recensioner där ännu... 🙁 Att ange priser och var man får tag på prylarna är nog lite knepigt. Priserna ändras ibland, så den som driver siten måste hålla koll på förändringarna för att det inte ska bli fullt med inaktuell information där. Vem som säljer dem är nog en alldeles för stor uppgift, eftersom man måste lista upp alla butiker och nätbutiker vid varje produkt för att inte riskera att favorisera alternativt frysa ut någon/några. Jag har haft funderingar på att lägga in bild och mer info om varje mic, med länk till tillverkaren och lite sådant, men har inte haft tid att fundera igenom det riktigt ännu. Det kommer så småningom. Jag har haft tankar på att göra en sammanställning om ljudkort o dyl själv (jag gjorde sådant till mig själv i Excel när jag skulle besluta mig för vilket ljudkort jag själv skulle ha för några år sedan...), men det är nog svårt att försöka göra en heltäckande site om sådant, eftersom man ju knappast kan testa alla modeller själv - men om alla hjälps åt och lägger in sina erfarenheter om olika ljudkort de har haft exempelvis på recensionsforumet, så kan man ju sedan sammanställa det på en website och lista upp tillverkarens info och några recensioner om varje kort. Känner du för att göra något sådant, så tänker jag förstås inte försöka hindra dig (besparar mig en massa tänkande och pillande... 😉 ), men det är nog bra att få fram en massa data först. Att hämta recensioner här och var på Nätet är inte en bra idé, eftersom man då måste be om tillstånd för att publicera recensentens ord på annan plats. Det är bättre att samla ihop en massa omdömen på ett ställe där alla från början vet att deras recensioner kommer att publiceras på en sådan sammanställande website... När jag kommer igång och gör inspelningstester med fler micar under hösten, så behöver jag troligen gå upp på ett större konto (använder i dag nästan 7GB av de 9GB jag har) - och då blir det rejält med plats (35GB) att leka med för andra saker också... 😆 Planerar bl a så smått för en test av signalkablar av olika kaliber - och har börjat lite blygsamt att köpa en del olika varianter. Preamps blir ett senare projekt när jag har haft tid att prova ut en lämplig dämpsats... 🙂 Redigerat 22 september 2004 av Claes
brojd Postat 22 september 2004 Postat 22 september 2004 Allright allihopa då är det bara att hoppa in Claes ditt recensions-forum och utöka samlingen! 🙁
trombonisten Postat 23 september 2004 Postat 23 september 2004 (redigerat) Till sist måste jag vända mig lite emot Trombonistens karaktärisering vad gäller pris/kvalitetsnivå hos transistormickar med respektive utan trafo. Neumanns TLM-serie (11-25.000 kr) är alla trafolösa, och ADKs stormembranare (995:- - 12.000 kr) har alla trafo (utom A51TL). Hälsningar /Henrik Henrik, och ni alla andra. Jag vill vara extra tydlig med att det jag skrev var avsett som en jättegrov, brutal sammanfattning fylld av felaktigheter. Tanken var att ge en första början till uppdelning. Priset är INTE någon bra beskrivning av hur bra resultatet blir när man använder miken. En 100-kronors mik från Åhlens kan låta otroligt mycket bättre än en 100.000-kronors mik för en viss röst eller en visst instrument i en viss låt. Och pratar vi kring tusenlappen finns det massor av mikar som fungerar alldeles utmärkt. Lyssna och prova är enda sättet att veta. Hur miken kommer att fungera beror inte heller alls på om det finns en trafo eller inte. Transformatorn är ett sätt att lösa vissa tekniska problem, den har fördelar och nackdelar. Möjligen, möjligen, kan man säga att mik med trafo är lite mer beroende på vilken mikstärkare man har, medan en utan trafo låter mer lika oavsett mikstärkaren. Billiga mikrofoner brukar inte ha transformater, helt enkelt därför att en transformator är ganska så dyr om den skall vara bra. Oproportoneligt mycket pengar går då åt till den, så det blir inte så mycket pengar kvar till resten. En transformator blir också ganska stor och tung, så man skall miken vara liten är det ett problem. Inte är det säkert att man tycker det låter bättre heller. Allt är en avvägning av olika parametrar, och det enda jag som användare skall bry mig om är hur det låter när just jag använder den. Nå, återigen, enda sättet att veta hur en mik låter är att lyssna till den. Låter det bra, så är det bra. Redigerat 23 september 2004 av trombonisten
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.