Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har en fråga som jag skulle uppskatta om någon kunde svara på. Är dålig på att förklara sådana här tekniska saker, men ska försöka..

Jag har problem med att få igång Reason Adapted tillsammans med ProTools (Mbox2) på min mac. Jag använder mig av ReWire men förstår mig inte på hur jag ska koppla dessa med varandra. Jag får bara igång monitorljud i min Mbox från Reason, men jag vill ju kunna spela in från Reason till ett spår i ProTools. Har testat en massa olika saker och försökt med olika alternativ på input/output selector mm, men jag får det inte att låta något. Hur ska jag göra, vill/kan någon förklara?

Tacksam för svar!

Andreas

Annons
Postat
...men jag vill ju kunna spela in från Reason till ett spår i ProTools.
Det du kallar 'monitorljud' är Rewire-spåren som skickats till respektive kanal i mixern och kommer med när du bouncar slutmixen. Vill du få ut Reason-instrumenten på ett "fysiskt" audiospår måste du sätta Solo på din Rewire-kanal och bounca till wav-filer.

Tips: Om jag vore dig skulle jag stänga Pro Tools, exportera instrumenten till wav-filer i Reason och importera i PT-sessionen efteråt. En bounce i Pro Tools måste jobba i realtid medan Reason jobbar så snabbt datorn pallar.

Postat

Eller satter man rewire kanalens output till en bus (t.ex 1,2) Och sen gor ett audio spar och satter dess input till bus 1,2!!

Och trycker rec...

Fordelen med detta istallet for att expotera i reason och sen impotera i PT ar ju att regionerna hammnar vart dom ska i PT!

Annars far man ju aligna upp dom manuelt (vilket iofs inte ar sa jobbigt...) Men ar det kortare patier hade jag gjort sa har.

Sen ar det ju inget som hindrar att man anvander fler rewire kanaler och fler bussar sa man kan spela in ett helt reason arr till audio spar pa en gang... blir nog snabbare an exportera/impotera.

• 2 veckor senare...
Postat

Tack så mycket för hjälpen och att ni tog er tid att svara på mitt inlägg. Har varit bortrest så jag har inte hunnit testa än om det fungerar, men jag ska göra det så fort jag kan.

Mvh,

Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.