Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare. Hade tänkt att bygga en liten studio hemma i rummet. Har frågat förut om lite ljudkort, mikrofoner m.m och har nu bestämt mig för 3 produkter. Hade tänkt att köpa ljudkortet Terratec X24 FW, mikrofonen och mikpreampen Studio Porject B1 och VTB-1. Sen undrar jag om nån har lust och ge lite tips om kablar, vad jag behöver för att spela in med grejorna jag tänker köpa. Och sen undrar jag om nån har beställt från Emusic och vet om det är en bra sida.

Redigerat av Jajje
Annons
Postat

Du behöver ju inte VTB-1:an eftersom ljudkortet har fantommatning. Skippa den och spara dig en tusenlapp.

Då är det enda du behöver, för att spela in sång, en mikrofonkabel från mikrofonen till en av ingångarna på framsidan av ljudkortet där du har fantommatning.

För att spela in gitarr (utan att micka upp en gitarrförstärkare alltså) behöver du antingen en Pod, V-Amp Pro eller Vox Tonelab eller liknande som du linear in i ljudkortet. Då behöver du en telekabel från gitarren till exempelvis Podden och en telekabel från Podden till ljudkortet Eller så kör du gitarren direkt in i ljudkortet och lägger på en VST-plugg exempelvis Revalver II, Amplitube 2 eller Guitar Rig 3. Då behöer du bara en telekabel från gitarren till ljudkortet.

Postat

Själv använder jag gärna Emusic´s & Thomann´s sidor för att pruta på Musikbörsen, det brukar löna sig att verka prismedveten.

Jag tror att Bone fick med det mesta utom någon form av monitor ( nästa på inköpslistan kanske ), själv har jag M-Audio´s BX8:or, största skillnaden mot BX5 är att det inte behövs någon sub-låda. Event´s ALP5 är nog vad jag skulle titta på i ungefär samma prisklass om jag skulle köpa idag - eller hellre Mackie HR824 Mk II, mums-fillibabba, men betydligt dyrare.

Oh - jag höll på att glömma - jag skulle nöja mig med att micka upp förstärkaren eller i undantagsfall line:a - det finns ju & bra gratis förstärkar-simulator-pluggar, ( kolla via http://www.kvraudio.com/ ) - inte nödvändigt med mer hårdvara m.a.o.

Lycka & välgång

Per

Postat

Tack för svar. Okey då skippar jag Mikstärkaren då. Har en Zomm G2.1U som jag kan splea in via men problemet med den är att jag får så hög latency, den stödjer asio menskulle tippa på att det är jag som gör nåt galet i inställningara i cubase.

Vad är det för speciellt med monitorer jämfört med vanliga högtalare? Annars har jag ett par högtalare som är helt okey ljud i men är det nån speciell ingång? Sen har jag också ett par steelsound hörlurar, duger de till att börja med tro?

Då blir det till att beställa från emusic, verkar ju bra och billigt.

Postat

Har du laddat hem och använder du de ASIO-drivrutiner som ska användas med Zoomen?

Postat
Har du laddat hem och använder du de ASIO-drivrutiner som ska användas med Zoomen?

Japp det är jag ganska säker på, står Zoom Asio i listan på drivers. Fick ner latencyn väldigt mycket en gång men då kunde jag inte lyssna på det jag spelat in.

Annars ligger latencyn på minst 100 ms och det är väldigt irriterande.

Postat

Har lite frågor om att line:a gitarren/basen. Är det så att jag bara kan koppla in de via en telekabel till terratec kortet och sen spela in? Och vad är det för skillnad på fantomatning och micpreamp? ni sa förut att jag kunde använda fantomatningen istället för micpreamp och det funkar bra till ljudkortet och micen? tack för svar.

Postat (redigerat)
Har lite frågor om att line:a gitarren/basen. Är det så att jag bara kan koppla in de via en telekabel till terratec kortet och sen spela in? Och vad är det för skillnad på fantomatning och micpreamp? ni sa förut att jag kunde använda fantomatningen istället för micpreamp och det funkar bra till ljudkortet och micen? tack för svar.

För att line:a gitarr eller bas, så använder du en högohmig instrumentingång - och Terratec-kortet har en sådan, så det funkar.

Skillnad på micpreamp och fantommatning...?

En micpreamp som saknar fantommatning kan man bara koppla dynamiska micar till - eller micar som har egen nätdel, som t ex rörmikrofoner.

Kan preampen leverera fantommatning, så kan du även koppla in kondensatormicar, som ju kräver fantommatning för att fungera.

Terrateckortet har fantommatning, så det är inga problem att koppla en B1 direkt till det - så som redan har nämts, så blir den externa preampen överflödig - om du inte vill ha möjlighet till lite rörfärgning i preampen, men om du är nybörjare, så är det onödigt att gå längre än nödvändigt, eftersom det blir tillräckligt mycket nytt att lära sig ändå... 🙁

Redigerat av Claes
Postat

För att line:a gitarr eller bas, så använder du en högohmig instrumentingång - och Terratec-kortet har en sådan, så det funkar.

Skillnad på micpreamp och fantommatning...?

En micpreamp som saknar fantommatning kan man bara koppla dynamiska micar till - eller micar som har egen nätdel, som t ex rörmikrofoner.

Kan preampen leverera fantommatning, så kan du även koppla in kondensatormicar, som ju kräver fantommatning för att fungera.

Terrateckortet har fantommatning, så det är inga problem att koppla en B1 direkt till det - så som redan har nämts, så blir den externa preampen överflödig - om du inte vill ha möjlighet till lite rörfärgning i preampen, men om du är nybörjare, så är det onödigt att gå längre än nödvändigt, eftersom det blir tillräckligt mycket nytt att lära sig ändå... 🙂

Okey, tack så jätte mycket för alla svar, dett har verkligen hjälpt. Men nu har jag bara en fråga kvar^^ Om jag nu vill ha fler ingångar än två med mitt terratec kort måste jag då köpa nytt ljudkort eller kan jag t.ex köpa en micpreamp med mer ingångare och koppla till ljudkortet?

Postat

Vill du spela in med fler ingångar SAMTIDIGT måste du köpa nytt ljudkort. Vill du däremot använda fler mikrofoner kan du köpa en mixer. Men då blir inte signalerna separerade.

Postat (redigerat)

Till B1 mikrofonen är det XLR jag behöver då? XLR.

Sen har jag också en YAMAHA PSR-225 keyboard som är ca 10 år gammal som jag vill koppla till ljudkortet. Jag har fattat att det är MIDI man använder då och har kollat på baksidan av keyboarden och där finns det MIDI in och ut.

Men kan det vara några speciella midi-kablar till olika sorters keyboards? Tror ni denna kabel funkar annars?

Redigerat av Jajje

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.