Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Ska köpa FW-ljudkort till en Macbook 2.16Ghz Dual Core med 2Gb minne för högst 3000kr. Har letat runt lite och både här och på andra forum hittat mycket bra om Fireboxen. De andra två har jag inte sätt så mycket om.

Jag spelar akustisk pop själv och med vänner så behöver kunna micka upp två gitarrer samtidigt + två sångmickar. Behöver även midi till ett digitalpiano.

Jag behöver minst 4st separata analoga ingångar (gärna minst 2st av dem fantommatade så slipper jag Behringer mixern jag har nu). Sedan vill jag ha minst 2st stereoutgångar (eller 4 mono) + hörlursutgång. Sist behöver jag också 1 midi in och en midi ut som minst.

Har kollat runt lite och hittat:

Presesonus Firebox

Terratec Phase 88 Firewire

Focusrite Saffire SL

Har läst mycket bra om Fireboxen medan jag inte hört särskillt mycket om de andra två.

Vad tycker ni om dessa tre?

Har ni andra förslag?

Tack på förhand

/Elvispen

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Har ett M-Audio Firewire 410 på jobbet, mycket pga. M-Powered-möjligheten. Det kortet buggar ganska mycket för att jag ska kunna rekommendera det.

Jag skulle nog gått på Fireboxen idag.

Postat
Har ett M-Audio Firewire 410 på jobbet, mycket pga. M-Powered-möjligheten. Det kortet buggar ganska mycket för att jag ska kunna rekommendera det.

Mykey!

Precis som man läser i många andra trådar...

Vad jag är mest intresserad av känns det som är någon som har något att säga om Terratec Phase 88 Firewire?

Den känns högintressant pga. alla ingångar och utgångar så man verkligen kan växa i den vilket känns bra för mig som tänkte att jag skulle växa innom detta...

Ha det!

• 2 veckor senare...
Postat

Köpte Terratec Phase88 på jam (2995), helnöjd. Inga problem

med installation under XP, testat inspelning med Cubase SX3, MIDI

och ett stort antal plugins, och direkt med gitarr till Guitar Rig2.

msk

Mykey!

Precis som man läser i många andra trådar...

Vad jag är mest intresserad av känns det som är någon som har något att säga om Terratec Phase 88 Firewire?

Den känns högintressant pga. alla ingångar och utgångar så man verkligen kan växa i den vilket känns bra för mig som tänkte att jag skulle växa innom detta...

Ha det!

Postat

Linus, som ett tips. Mitt Firewire 410 tappade kontakten ganska ofta tidigare. Vet inte om det är vad du menar med "buggar", men jag löste problemen helt enkelt genom att använda en annan (bättre) firewire-kabel än den som medföljde. Sedan några år rullar mitt kort helt utan anmärkningar. Ska sägas att det är anslutet till en bärbar Windows-burk, med VIA firewire-kretsar(!)

Postat
Mitt Firewire 410 tappade kontakten ganska ofta tidigare. Vet inte om det är vad du menar med "buggar"
Verkar vara issues med den senaste drivrutinen till OS X.

Men jag gör en separat tråd om saken nu.

Postat

Jag har ett Terratec Phase 88 Rack Firewire, och det har varit mycket strul med det i OS X. Just nu fungerar det, men det har varit lite av och till att datorn inte har känt igen den och kernel panics hit och dit, och jag har fått skicka den på support för att fixa det. Jag vet inte vad det är som egentligen är problemet, men jag skulle tro att det inte är 100% kompatibelt med OS X, för jag har haft samma problem med två olika Macar. Men om man är inställd på att kämpa så funkar det! 😳

Postat

Så, är det någon som har något av Saffire-korten och kör Mac?

Postat
Så, är det någon som har något av Saffire-korten och kör Mac?

Kan intyga att det funkar.

Fick låna ett Saffire LE förra veckan som jag körde på MacBook Pro med Logic Studio.

Det funkade kanon och latenyn var 2.9 ms.

/Dallen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.