Jump to content
Annons

Att dela med sig av filer i det lokala nätverket!


norak

Recommended Posts

Jag har ett trådlöst nätverk hemma med två datorer och vill kunna lyssna på musikbiblioteket samt rota bland filer som jag vill mellan datorerna.

Problemet är att jag via universitetets nät sitter i samma nätverk som flera hundra andra och jag vill ju inte att alla de ska få tillgång till mina filer också. Finns det något smidigt program eller någon funktion i windows (sitter med win xp pro på den ena och xp home på den andra?

Enklast kanske, när man via nätverksgrupper vill hoppa in på en dator så kan man säkert be om lösenord där? Hur aktiverar man sånt? Borde ju täcka mina behov?

Hmmm... 🙂

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är sannerligen inte någon nätverkstekniker, men ett förslag är att du aktiverar fil- och skrivardelning på båda datorerna samtidigt som du ser till att båda datorerna har statiska ip-adresser. Samtidigt ställer du in din brandvägg så att bara de två ip-adresserna kan komma åt varandra.

Men jag fattar inte riktigt hur du har gjort dina uppkopplingar. Om ditt hemnätverk består av två datorer kopplade till en router så brukar det väl vara omöjligt för andra datorer att komma in i ditt nätverk automatiskt?

Men som sagt, jag är ingen nätverkstekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det var just det där med om alla andra kunde komma åt mig innanför min brandvägg. Insåg efter lite mer pill att det kan dom ju inte.

Så problemet är nu löst =)

tack för hjälpen!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...