Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nyligen köpen mac och ska sätta igång och spela in musik på datorn. Frågan är bara vad behöver jag?? (jag är lite av en nybörjare)

1) Jag har tänkt köpa en mikrofon kring 1000 kr. Vilken mikrofon rekommenderas?

Det jag främst kommer spela in är sång och gitarrljud.

2) Jag har också tänkt köpa keyboarden för ca 1000kr på Appels hemsida. Är den bästa alternativet?

3) Är det bra att köra både mikrofon och keyboard via USB eller ska jag köra på de vanliga kontakterna? (Jag har läst något om att USB-mikronfoner kan ge en fördröjning i ljudet då det passerar in i datorn) Jag kanske även begränsar mig om jag bara kör via USB-kontakter?? (om jag vill koppla in fler instrument m.m.)

4) Om jag inte kör på USB-mikrofon/keyboard, då behöver jag väl någon sak mellan datorn och mikrofonen/keyboarden. Vad kallas det och vilken rekommenderas? (inte för dyr)

Nu blev det många frågor i ett men ni kanske vet svaret på någon av dem, eller alla :-).

Tack för alla svar!!

Annons
Postat (redigerat)

Många av dina frågor kan du lätt fåsvarpå om du söker eller bläddrar lite på forumet:P

Redigerat av Lådan
Postat (redigerat)

Om du ska använda en kondensatormikrofon (låter bäst till sång och akustisk gitarr mm) behöver en mikrofonförstärkare med fantommatning. För att slippa fördröjning bör du även ha ett firewire-ljudkort, du får bättre ljud då också än med datorns inbyggda ljudkort. På de flesta firewire-ljudkort finns mikrofonförstärkare med fantommatning, t.ex Phonic Firefly.

För att slippa basiga puffljud när du sjunger borde du köpa ett riktigt puffskydd också som du kan montera på micstativet.

Midiklaviaturen kan du med fördel köra direkt i datorns usb-port. Den du hade hittat på apples hemsida funkar säkert jättebra.

Jag föreslår:

Mikrofon: Studio Projects B1, ca 1.000:-

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=486964

Ljudkort: Phonic Firefly (billigaste jag kan hitta)

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468218

Puffskydd:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=417703

Lytcka till!

Redigerat av JonnyBoy
Postat

Hej Mrsafe!

Grattis till din nya Mac. Den kommer garanterat ge dig en massa glädje när du skapar.

JonnyBoy har redan sagt det mesta och om du inte använder en USB-mikrofon som måste du ha ett ljudkort eller preamp. I din Mac finns redan ett ljudkort men du kan inte plugga in en normal kondensatormikrofon i det ljudkortet. Det finns dock många ljudkort med inbyggda preamps samt fristående preamps av bättre kvalitet som man kan plugga in i ett ljudkort.

Studio Projects B1 är en mick som ofta omnämns som en bra mick att börja med.

VTB-1 är en preamp som också är bra.

I de flesta datorer är det inbyggda ljudkortet riktigt dåligt, men Macens inbyggda suger inte så mycket som man kan tro. Ett sätt för att spara pengar i början vore att satsa på en bra mick och en bra preamp framför ett ljudkort. Du måste nog upp till ca 2000:- innan du hittar ljudkort som slår det som finns inbyggt i Macen i kvalitet.

Fördelen med ett externt ljudkort är att det ofta har en inbyggd preamp, det blir mindre kablar och grunkor att hålla reda på då du har allt i samma låda.

Ett exempel på kort är Lexicon Lambda. Tror den finns på Börsen för 1995:-. Har gjort det förr ialla fall.

Om du bara ska göra pålägg, dvs max spela in ett stereospår eller monospår åt gången så behöver du inget firewire-ljudkort. USB eller Firewire spelar ingen roll på ljudkvaliteten. Dock spelar den roll för datorns prestanda då USB-enheter använder datorns processor för att fungera. Det gör inte Firewire. Därför kostar Firewire-kort oftast mer än USB-kort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.