Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nyligen köpen mac och ska sätta igång och spela in musik på datorn. Frågan är bara vad behöver jag?? (jag är lite av en nybörjare)

1) Jag har tänkt köpa en mikrofon kring 1000 kr. Vilken mikrofon rekommenderas?

Det jag främst kommer spela in är sång och gitarrljud.

2) Jag har också tänkt köpa keyboarden för ca 1000kr på Appels hemsida. Är den bästa alternativet?

3) Är det bra att köra både mikrofon och keyboard via USB eller ska jag köra på de vanliga kontakterna? (Jag har läst något om att USB-mikronfoner kan ge en fördröjning i ljudet då det passerar in i datorn) Jag kanske även begränsar mig om jag bara kör via USB-kontakter?? (om jag vill koppla in fler instrument m.m.)

4) Om jag inte kör på USB-mikrofon/keyboard, då behöver jag väl någon sak mellan datorn och mikrofonen/keyboarden. Vad kallas det och vilken rekommenderas? (inte för dyr)

Nu blev det många frågor i ett men ni kanske vet svaret på någon av dem, eller alla :-).

Tack för alla svar!!

Annons
Postat (redigerat)

Många av dina frågor kan du lätt fåsvarpå om du söker eller bläddrar lite på forumet:P

Redigerat av Lådan
Postat (redigerat)

Om du ska använda en kondensatormikrofon (låter bäst till sång och akustisk gitarr mm) behöver en mikrofonförstärkare med fantommatning. För att slippa fördröjning bör du även ha ett firewire-ljudkort, du får bättre ljud då också än med datorns inbyggda ljudkort. På de flesta firewire-ljudkort finns mikrofonförstärkare med fantommatning, t.ex Phonic Firefly.

För att slippa basiga puffljud när du sjunger borde du köpa ett riktigt puffskydd också som du kan montera på micstativet.

Midiklaviaturen kan du med fördel köra direkt i datorns usb-port. Den du hade hittat på apples hemsida funkar säkert jättebra.

Jag föreslår:

Mikrofon: Studio Projects B1, ca 1.000:-

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=486964

Ljudkort: Phonic Firefly (billigaste jag kan hitta)