Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är grejen. Jag gick över till mac för att pc kändes som för mkt strul hela tiden. Så tänkte jag; nu när jag ändå gått över till mac kan jag ju ge logic en chans...men...

Varför kan man muta och sola spår samtidigt, och det är det som man gör sist som räknas?

Varför kan man inte spela in midi och audio samtidigt?

Varför kan man inte record enabla midispår, utan att ha dom markerade?

Jag skapar inte denna tråd för att skapa bråk, utan ser hellre att jag blir motbebevisad i mina påståenden...

Jag kör logic express 7.2

Annons
Postat

Man kan visst spela in midi och audio samtidigt, men du måste shift-klicka på spåren när du aktiverar record-knappen.

Att kunna muta och sola samma spår samtidigt är praktiskt, om du vill sololyssna ett mutat spår behöver du bara trycka på solo, sen trycker du bara av solo så är den mutad igen. Om soloknappen tog bort muten skulle du behöva klicka i mute en gång till efter du tagit bort solo.

Postat
ok. hur spelar man in flera midi och flera audio samtidigt?

Man shiftklickar på record på alla, man kan gruppera dom också så räcker det att trycka rec på en av dom.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
men man kan ju inte record enabla midi-spår, och jag kan bara markera ett i taget...?

Shift tangenten skall användas samtidigt som du klickar på de spår du vill använda.

"Shift" + klicka med mus på spåren.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Så här är läget. jag kan bara ha ett audiospår och ett midispår enablat i taget. då audiospåret både är markerat och rec.enablat, medans midi-spåret bara är markerat... och när jag trycker på ett annat spår av midispåren tas markerinen bort från det spåret som jag markerade först (av midispåren). dock ligger markeringen av det audiospår jag markerade kvar. Jag kan också bara enabla ett audiospår i taget. det är som om rec.enablingen föler med vilket spår som är markerat, och blir då helt meningsöst. Hjälp?

edit: Instrumentspåren går inte att rec enabla i express för mig iaf.

Redigerat av L.MaYs
Postat
Så här är läget. jag kan bara ha ett audiospår och ett midispår enablat i taget. då audiospåret både är markerat och rec.enablat, medans midi-spåret bara är markerat... och när jag trycker på ett annat spår av midispåren tas markerinen bort från det spåret som jag markerade först (av midispåren). dock ligger markeringen av det audiospår jag markerade kvar. Jag kan också bara enabla ett audiospår i taget. det är som om rec.enablingen föler med vilket spår som är markerat, och blir då helt meningsöst. Hjälp?

Kan inte detta ha med begränsningar i ditt ljudkort att göra då? För jag spelar då gladeligen in 16 audiospår samtidigt och åtminstonne 2 (har inte behövt fler samtidigt) MIDI spår. Jag kör då med ett Mackie Onyx 1640 mixbord och ett simpelt USB-midiinterface (noname) mot min mac.

Postat
...Jag kan också bara enabla ett audiospår i taget. det är som om rec.enablingen föler med vilket spår som är markerat, och blir då helt meningsöst. Hjälp?...

Om du har input 1 förvalt på alla kanaler så beter sig logic så. Om du ändrar input till 2, 3 osv. så löser det sig. Men det kräver ju att du har ett ljudkort som har fler än en input.

Elof (oregistrerad)
Postat

Det finns ju vissa begränsningar i express. Varför skulle det finnas en expressversion om man kunde göra alla smarta grejjer i den?

Mycket små smartheter är borttagna i Logic express, det verkar ju som denna funktion inte finns tex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.