Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar lite på att bygga egna basfällor, en del vet jag har tillverkat sina i skivor av stenull/glasull och ställt dem bakom sina högtalare.

Men dem som finns att köpa ser ju lite annurlunda ut, och fungerar säkert bättre oxå än att bara ställa dit en skiva.

Det jag funderar över är om man köper stenull/glasull som är paketerade i rullar och tar av plasten och klär in dem i tyg och placerar dem i hörnen bakom högtalarna, då efterliknar man åtminstone designen på dem köpbara. Hur pass bra lösning skulle detta vara ?.

Är det någon av er som rentav har byggt något liknande?

Hälsningar

Ubbe

Annons
Postat

Eller här: Lightweight Corner Absorber

Funkar det? Japp. Är det lika bra som professionella. Japp. (Kolla Basshole's länk som har länkar till mätningar och liknande.) Är det billigt? Japp. Funkar det att bara klä in rullar och ställa i hörnen? Japp, men man skall helst når ända upp till taket för att skära av de, ljudmässigt, besvärliga hörnorna i rummet.

Postat
Eller här: Lightweight Corner Absorber

Funkar det? Japp. Är det lika bra som professionella. Japp. (Kolla Basshole's länk som har länkar till mätningar och liknande.) Är det billigt? Japp. Funkar det att bara klä in rullar och ställa i hörnen? Japp, men man skall helst når ända upp till taket för att skära av de, ljudmässigt, besvärliga hörnorna i rummet.

Jag har sett en del varianter på "basfällor" och annan "ljudpåverkande" konstruktioner.

Men det som gör att jag skickat dessa båda till Nobelkommitten, är dess "genialt enkla" konstruktioner.

Har man "guld i nyperna" och dessutom tänkt till, blir det gärna bra!

Vänligen

Gubben i Kalmar

Postat (redigerat)

Jo då!

Jag var helt redig i skallen när jag skrev den. Och menar att dessa konstruktioner är "genialt enkla" och förskännar att synas. Varför inte en "blänkare" i Studio. Men å andra sidan har vi som "botaniserat" på Forumet och Kontrollrummet sugit i oss som svampar.

Popnita ihop gipshörnskydd........lägg i lämplig isolering..........på med ett snyggt tyg........som kan bytas som gardiner...... och matcha övriga textilier i rummet....(varför inte någon av mina kostymer)......

Näääää för tusan sträck på Er grabbar!

Nu när mina ungar flyttar ut till eget boende, ska jag bygga lite för egen räkning. Självklart ska ljuddämpande material byggas in "á lá Lee och grabbarna".

Vänligen

Gubben i Kalmar

Redigerat av Gubben i Kalmar
  • 11 månader senare...
Postat

Glasull är något bättre än stenull att använda till absorbenter.

Här finns en jämförelse mellan ett par populära metoder att behandla hörnen, som kan vara intressatn att ta del av. 😆

Alla sådan metoder handlar om att reducera flutter och få kontroll på efterklangen i rummet - och ofta räcker det, men om man får stående vågor, så står sig dessa metoder ganska slätt och man måste i stället satsa på att pilla ihop avstämda basfällor för att få ordning på det hela.

Postat

Jag har hört mycket om basfällor men vill fråga vidare: Hur mycket vinner man och framförallt vad? Lite dum fråga kanske. Jag är i det stadiet att jag spelar in på hobbybasis i mitt eget sovrum o tycker ändå att jag får hyfsad kvalitet.

Nu till frågan: Vad är/gör en basfälla för skillnad på ljudet??

Postat
Jag har hört mycket om basfällor men vill fråga vidare: Hur mycket vinner man och framförallt vad? Lite dum fråga kanske. Jag är i det stadiet att jag spelar in på hobbybasis i mitt eget sovrum o tycker ändå att jag får hyfsad kvalitet.

Nu till frågan: Vad är/gör en basfälla för skillnad på ljudet??

I ett normalt rum finns det hårda väggar där ljudet reflekteras. Dessa reflektioner vill man reducera för att få bättre kontroll på ljudet - och det gör man med absorbenter. I hörnen byggs det upp mycket överflödig bas som man vill reducera för att inte få lyssningen att bli bumlig och okontrollerad. I basen är högtalare i princip rundstrålande - och det gör att väggen bakom högtalaren kommer att reflektera mycket bas, så den behöver också behandlas med absorbenter för att man inte ska få utsläckning av frekvenser när det reflekterade ljudet samverkar med direktljudet från högtalaren. Att placera högtalarna på en absorbent i stället för direkt på underlaget, gör att vibrationer från högtalaren inte fortplantas i underlaget och ger en odefinierad bas, så det är också något som är bra.

Akustikbehandling gör väldigt stor skillnad för ljudet. Ibland kan det faktiskt göra större skillnad än att byta till ett par bättre monitorer - och om man har ett obehandlat rum och skaffar bättre monitorer, så vill man absolut akustikbehandla, för att få ordentligt utbyte av investeringen.

Läs gärna lite i artikeln om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki. 😄

Postat

H..vete! Det bästa som finns att stoppa i hörnet på ett rum är en säck med blygrus.. Och i snålare (fattigare) fall en säck med kvartssand.. 🙂 (density kills acoustic)

Postat

Vilka enkla bra lösningar på hörnabsorbenter!

Det kommer göra skillnad på ljudet speciellt när man fyller upp nästan ända mot taket. Tydligheten (i brist på bättre ord) kommer förbättras och även i basen. Absolut värt att göra.

Jag vill vara försiktig med att kalla dem basfällor dock eftersom de har relativt liten effekt om man råkar ut för stående vågor i basregistret.

Claes har skrivit kort och lättfattligt om det i sin wiki han hänvisar till ovan!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.