ludvigw Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Hej! Jag har länge sysslat med inspelningar i Logic, Cubase och även Wavelab. Nu ska jag göra ett seriöst projekt och tänkte ta tag i en fråga jag alltid undrat över. Alltid när jag gjort klart låtar tidigare blir volymen på mp3'an eller wav-filen lägre än andra, som man t ex laddar hem. Detta trots att jag gjort mastern med så liten marginal till "clip" det bara går. Vad har jag missat? Finns det ett specialprogram för att knuffa upp volymen till den där "proffsiga" volymen? MVH Ludvig
Majken Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Säg goddag till farbror limiter och hejdå till herr dynamik 🙂
Piccazzo Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Waves L2 , Wave Labs Limiter m.m m.m Men Mastring är en teknik och ett hantverk så genom att bara sätta en limiter och " knuffa upp " volymen ger inte alltid optimalt resultat , Men volymen blir högre. Mer läsning hittar du här Studio Forum
ludvigw Postat 13 september 2007 Trådstartare Postat 13 september 2007 Tack så mycket för snabba svar! Nu ska jag kolla upp det där och lära mig, men det borde inte vara alltför svårt 🙂
Piccazzo Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 men det borde inte vara alltför svårt Mastring är enkelt och tar en max två dagar att lära sig.
Bone Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 men det borde inte vara alltför svårt Mastring är enkelt och tar en max två dagar att lära sig. Hjälp! Jag drunknar i ett hav av ironi. 🙂
ludvigw Postat 13 september 2007 Trådstartare Postat 13 september 2007 Hmm...är inte nöjd än. Finns det limiter som inte förändrar dynamiken? Jag läste ett långt inlägg om en som tyckte man skulle använda VST Dynamics i WaveLab, men jag menar, herregud, det ändrar ju dynamiken. Jag vill BARA höja volymen, jag hör direkt om dynamiken ändras. Är fallet helt enkelt att man behöver någon form av dyr analog mastringsutrustning för att göra det jag vill? SÄKRA svar från de som vet, tack! Vilket program eller plugg? Är det verkligen möjligt utan ändra dynamiken?
Claes Holmerup Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 (redigerat) Att få upp den upplevda volymen utan att ändra dynamiken, är omöjligt, eftersom det enda du kan göra för att få upp volymen när vågformerna redan går upp på max, är just att komprimera och/eller limitera... EDIT: Det enda du kan göra som drar upp nivån på max utan att påverka dynamiken, är att normalisera - men då drar du upp allting lika mycket - och bara så mycket som vågformen har kvar till max på det ställe som redan är starkast. Redigerat 13 september 2007 av Claes
ludvigw Postat 13 september 2007 Trådstartare Postat 13 september 2007 Tack! Men varför låter professionella mp3'or mycket högre än mina?
Neosus Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 ...man puttar volymregeln uppåt.. Då blir det högre
Claes Holmerup Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Tack! Men varför låter professionella mp3'or mycket högre än mina? För att de har komprimerat och limiterat, eftersom det är enda sättet att få det högre.
ludvigw Postat 13 september 2007 Trådstartare Postat 13 september 2007 ...man puttar volymregeln uppåt.. Då blir det högre Vad skrev jag? Suck.
Piccazzo Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 (redigerat) Är fallet helt enkelt att man behöver någon form av dyr analog mastringsutrustning för att göra det jag vill? Nej men kunskap , rutin , bra lyssning , bra öron. " Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet " Om du bara vill höja volymen så kan det ju vara att felet ligger i mixen i sig.Framför allt om du vill ha så hög volym som möjligt utan förlorad dynamik. Men varför låter professionella mp3'or mycket högre än mina? Troligtvis för att dom just är " Proffesionella " och m.a.o har detta som sitt arbete. Redigerat 13 september 2007 av Piccazzo
Claes Holmerup Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Du kan prova att komprimera flera av spåren enskilt - och sedan göra en mildare komprimering/limitering vid masteringen - eller om det är ett riktigt seriöst projekt, så kan det vara bättre att lämna din slutmix till någon annan för mastering...
ludvigw Postat 13 september 2007 Trådstartare Postat 13 september 2007 Du kan prova att komprimera flera av spåren enskilt - och sedan göra en mildare komprimering/limitering vid masteringen - eller om det är ett riktigt seriöst projekt, så kan det vara bättre att lämna din slutmix till någon annan för mastering... Ja, det är kanske så det får bli. Denna volymgräns som finns, som verkar vara densamma för alla datorer och mixningsprogram, är mystisk. Det som gäller verkar vara att skapa illusionen att låten peakar högt, genom att pricka rätt frekvenser och andra lägre peakar, och höja dessa. Men det ska inte höras att dynamiken ändras....inte lätt, inte lätt...
ThomasJ Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 komprimera flera av spåren enskilt - och sedan göra en mildare komprimering/limitering vid masteringen - Blir detta bra?
Claes Holmerup Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 komprimera flera av spåren enskilt - och sedan göra en mildare komprimering/limitering vid masteringen - Blir detta bra? Det brukar bli bättre att komprimera mildare i flera mindre steg, än att komprimera mycket i ett steg, men det handlar ju alltid om att lyssna och ratta, lyssna och ratta - och lyssna och ratta...
ThomasJ Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 komprimera flera av spåren enskilt - och sedan göra en mildare komprimering/limitering vid masteringen - Blir detta bra? Det brukar bli bättre att komprimera mildare i flera mindre steg, än att komprimera mycket i ett steg, men det handlar ju alltid om att lyssna och ratta, lyssna och ratta - och lyssna och ratta... tack för det fina tippset:P
tbruce Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 (redigerat) Du kan prova att komprimera flera av spåren enskilt - och sedan göra en mildare komprimering/limitering vid masteringen - eller om det är ett riktigt seriöst projekt, så kan det vara bättre att lämna din slutmix till någon annan för mastering... Ja, det är kanske så det får bli. Denna volymgräns som finns, som verkar vara densamma för alla datorer och mixningsprogram, är mystisk. Det som gäller verkar vara att skapa illusionen att låten peakar högt, genom att pricka rätt frekvenser och andra lägre peakar, och höja dessa. Men det ska inte höras att dynamiken ändras....inte lätt, inte lätt... Det är inget mystiskt. Ingen kommer högre än nollan. För att få det att låta starkt gäller det att ha så lite tomrum som möjligt i ljudfilen, vilket som tidigare sagts sker mha olika former av kompressorer. Testa multibandskompressor också, de komprimerar olika frekvensområden separat - det kan vara ett snällare sätt att få upp volymen på, eftersom t ex basregistret inte behöver påverkas av en plötslig transient i diskanten. Du kan också testa att helt enkelt låta det klippa lite i topparna också - i lite hårdare musik kan detta rent av ge ett snyggt bett ibland. EDIT: Varför vill du inte påverka dynamiken alls? I de flesta genrer är kompression i någon mängd standard. Du behöver ju inte göra pannkaka av det bara för att du komprimerar. Redigerat 13 september 2007 av tbruce
Bone Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Det finns en länksamling till en massa bra sidor och litteratur här. Kan ju vara en start. Jag är själv rätt usel på både mixning och mastring, men det är som det står skrivet här ovan bara att öva och öva. Brukar ofta påpekas att man inte kan fixa till en dåligt mixad låt med mastring. Så för att kunna göra en bra mastring så ska låten helst vara bra mixad från start (självklart genomtänkt innan dess också, arrangemangsmässigt och inspelningstekniskt). Det vill säga inte en massa onödig energi. Ett exempel är att man kan skära bort bas på kanaler där det inte behövs och att man kan, som Claes skrev, lätt komprimera de flesta kanaler för att på så sätt "hushålla" med energin. Det är iallafall som jag uppfattat det.
lord_von_bagge Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Ett tips är att tex Ställa ner Master till typ 90% och sen försöka få Din låt att Ligga under det HELA tiden. sedan På med en limiter och dra upp Ljudet Det är en enkla sättet 😳
hegobald Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 men det borde inte vara alltför svårt Mastring är enkelt och tar en max två dagar att lära sig. Är du full eller??? Mastering är finlirarens näste som kräver bra lyssning och många år erfarenhet ju. 😱
hegobald Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Oj.. Sorry.. Blev förfärad och fattade inte att du svarade ironiskt först. 😱
Linus Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 (redigerat) men det borde inte vara alltför svårt 😛 inte lätt, inte lätt... 😱 Ska jag tolka det som att poletten föll ner en stund senare? 😉 Redigerat 13 september 2007 av Linus
creel (oregistrerad) Postat 16 september 2007 Postat 16 september 2007 Ett tips är att tex Ställa ner Master till typ 90% och sen försöka få Din låt att Ligga under det HELA tiden. sedan På med en limiter och dra upp Ljudet ☺️ Det är en enkla sättet 🙂 Hmm, det är nog rätt smart faktiskt... istället för att pressa upp och få massa bråk om volym som möjligt.
joachime Postat 16 september 2007 Postat 16 september 2007 Ett tips är att tex Ställa ner Master till typ 90% och sen försöka få Din låt att Ligga under det HELA tiden. sedan På med en limiter och dra upp Ljudet 🥰 Det är en enkla sättet 🙂 Hmm, det är nog rätt smart faktiskt... istället för att pressa upp och få massa bråk om volym som möjligt. Hänger ärligt talat inte med. För att få riktigt hög ljudnivå på mixen krävs kompression, dvs dynamikbegränsning. Att sänka master-regeln påverkar inte dynamiken.
Piccazzo Postat 17 september 2007 Postat 17 september 2007 Hänger ärligt talat inte med. För att få riktigt hög ljudnivå på mixen krävs kompression, dvs dynamikbegränsning. Att sänka master-regeln påverkar inte dynamiken. Tanken är väl att du skall ha dessa extra 10% till godå när det nalkas slutmix. Ännu bättre tips tycker jag är att sätta en limiter direkt på masterregeln och höja den till vad du nu har sänkt resten med , eller att den jobbar med ca 1-3 db kompensation och ha på den HELA tiden medans man gör låten , på så vis kan man lättare föreställa sig hur låten kommer att bli samt man korrigerar för fel som man annars kanske inte skulle märka.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.